Mladen LOMPAR: Vizantijski nacionalisti su srozali crnogorsku kulturu

Predsjednik Crnogoskog PEN Centra, koji je juče obilježio četvrt vijeka postojanja, kaže da je Crna Gora jedina zemlja u svijetu koja je finasirala svoje negatore i neprijatelje, koja im je dijelila nagrade i ukazivala počasti. „Zato se danas ovaj prostor mora osvještati, moraju se vratiti institucije i krenuti logičnim razvojem... Mada će, zbog velikosrpskog taloga i pseudo-vizantijskog kiča kojeg su u proteklom periodu sistematski ovdje nanosili, trebati godine i generacije da sve dovede makar i na raniji, prepoznatljivi nivo“, smatra sagovornik Portala Analitika

Objavljeno: 16. 03. 2015 - 00:03 Promjenite veličinu teksta: A A A
Mladen LOMPAR: Vizantijski nacionalisti su srozali crnogorsku kulturu

- Prije četvrt vijeka, kad je osnovan Crnogorski PEN Centar, crnogorska kultura je grcala u velikosrpskom nanosu, u sprezi policije i jednog broja pisaca i novinara… Instruirani i otvoreno podržavani od ondašnjih ministara kulture, Lakušića, Dubaka, Čelebića i policije, bili su toliko maštoviti u "kreativnom pisanju" o crnogorskim piscima, da se to ne smije zaboraviti, jer na to nemamo prava, kazao je za Portal Analitika predsjednik Crnogorskog PEN Centra Mladen Lompar.

- Jer, još ima istih namjera; samo se promijenio način tog djelovanja. Prešlo se na podliju, "bakterijsku" destrukciju uz pomoć crkvene hobotnice, ili institucija u kojima imaju prevagu, poput CANU-a i izdavačke i knjižarske asocijacije - dodaje on.

Pjesnik, esejista, kritičar, autor prepoznatljiv širom regiona, po suptilnosti, ali i britkosti jezika kojim piše ili govori, u intervjuu za Portal Analitika govori o ključnim momentima udruženja na čijem je čelu od 2007. godine, a koje je juče obilježilo 25 godina postojanja.

1603lompar1

Lompar podsjeća da crnogorska kultura čini čast našem društvu, uprkos napadima na njene temeljne vrijednosti, da i pored "direktnih, bočnih i zaobilaznih udara - ona traje".

- Koliko tri ministra kulture svojim zlonamjernim i neljudskim djelovanjem mogu unazaditi jednu civilizacijski naprednu ideju! Logično bi bilo da je trebalo da budu svjesni da im takvo osporavanje može biti uzaludno, da im povratak u "vizantijski nacionalizam" znači samo šupljoglavo paradiranje.

Za Lompara je nedvojbeno da se kultura na prostoru današnje Crne Gore srozavala i to zahvaljujući "vizantijskim nacionalistima koju su njime tutnjali".

- Crna Gora je jedina zemlja u svijetu koja je finansirala svoje negatore i neprijatelje, koja im je dijelila nagrade i ukazivala počasti. Zato se danas ovaj prostor mora osvještati, moraju se vratiti institucije i krenuti logičnim razvojem... Mada će, zbog velikosrpskog taloga i pseudo-vizantijskog kiča kojeg su u proteklom periodu sistematski ovdje nanosili, trebati godine i generacije da sve dovede makar i na raniji, prepoznatljivi nivo - potcrtava sagovornik Portala Analitika.

Inicijativu pojedinih poslanika srpskih stranaka da se zakonom zaštiti ćirilica smatra marketinškim pokušajem "lijepljenja" razbijene opozicije i anticrnogorskih političkih struktura.

- Znajući za dosadašnje slalome vlasti i pojedinih ministara, plašim se da se ne žrtvuje dio naše stvaralačke slobode nekom "novom" kosmopolitizmu. Žrtvovanje svoje prepoznatljivosti kosmopolitizmu je kompleks onih koji nemaju što braniti. Nas je to mnogo koštalo kroz istoriju. Iako, s ponosom, imamo što i kazati i pokazati - ukazao je on.

Lompar je takođe potpredsjednik Dukljanske akademije nauka, pa smo se osvrnuli i na poziciju te institucije, za koju kaže da je "nužnost kulturnog i društvenog trenutka".

- Iz čisto ideoloških razloga, stranačkih ili klanovskih odioznosti ili, jednostavnije, zbog katastrofalne politike u kulturi, ne mogu postati članovi CANU. Što se tiče Zakona o CANU, koji je opstruiran od te institucije iz čiste sujete i inata i ko zna uz čiju i kakvu pomoć, bolje da pitate nekog drugog. Ja im obećavam da neću nikada biti u njihovom društvu, i neka me slobodno precrtaju iz svoje noćne more - naglašava ovaj višestruko nagrađivani pjesnik.

1603lompar2

ANALITIKA: Kada je Pavle Mijović na osnivačkoj skupštini Crnogorskog PEN centra izabran za prvog predsjednika udruženja, bilo je jasno da crnogorski literarni stvaraoci žele da se njihov glas čuje što dalje. Četvrt vijeka kasnije, da li možemo reći da su to i uspjeli?

LOMPAR: Crnogorska kultura čini čast ovome društvu. Uprkos svih napada na njene temeljne vrijednosti, i pored direktnih, bočnih i zaobilaznih udara - ona traje. Prije četvrt vijeka, kad je osnovan Crnogorski PEN Centar, crnogorska kultura je grcala u velikosrpskom nanosu, u sprezi policije i jednog broja pisaca i novinara… Instruirani i otvoreno podržavani od ondašnjih ministara kulture, Lakušić, Dubak, Čelebić i policije, bili su toliko maštoviti u "kreativnom pisanju" o crnogorskim piscima, da se to ne smije zaboraviti. Nemamo prava na to…

Jer, još ima istih namjera; samo se promijenio način tog djelovanja. Prešlo se na podliju, "bakterijsku" destrukciju uz pomoć crkvene hobotnice, ili institucija u kojima imaju prevagu (CANU, izdavačke i knjižarske asocijacije i firme itd.)

Ipak, krenulo je… A to je najvažnije.

ANALITIKA: Kako Vam danas izgledaju ti počeci, vrijeme kada se, praktično, nije smjelo pomenuti da postoje crnogorski jezik i kultura koji vjekovima nastaju na prostoru Crne Gore?

LOMPAR: Vidite, i dalje postoje prepreke i nerazumijevanja. Društvo koje jednom poklekne u hodu, teško vraća istorijski spokoj. I dalje je ranjivo… Danas smo se izborili za status svog jezika, i to je proces koji se teško može više zaustaviti. Znači, koliko gođ da je početak daleko, ništa nije gotovo…

ANALITIKA: Dokle smo stigli u borbi za afirmaciju crnogorske kulture i jezika?

LOMPAR: Stigli smo do mjesta za koje možemo reći da smo krenuli. A to je najvažnije, jer se ne može više vraćati. Sve smo svjesniji vrijednosti svog jezika, stvaralaštva koje je njegova tekovina, i činjenice da smo sve više svoji. Ograničenja kakva su, na primjer, politička, nacionalna, lingvistička su ogoljena i prepoznata.

1603lompar3

ANALITIKA: Da li se u tim težnjama moglo dati više, ko je zatajio, kakva je sve te godine bila pozicija države?

LOMPAR: Moglo se više, jer od odlučnosti državne administracije često može biti presudna i smisao njenih rješenja. Koliko tri ministra kulture svojim zlonamjernim i neljudskim djelovanjem mogu unazaditi jednu civilizacijski naprednu ideju! Logično bi bilo da je trebalo da budu svjesni da im takvo osporavanje može biti uzaludno, da im povratak u "vizantijski nacionalizam" znači samo šupljoglavo paradiranje.

Dakle, srozavala se kultura ovih prostora, zahvaljujući tim tzv. vizantijskim nacionalistima koju su njime tutnjali. Crna Gora je jedina zemlja u svijetu koja je finansirala svoje negatore i neprijatelje, koja im je dijelila nagrade i ukazivala počasti. Zato se danas ovaj prostor mora osvještati, moraju se vratiti institucije i krenuti logičnim razvojem. Devastirana crnogorska kultura, traži i nove ljude i materijalna sredstva. Ono što je najhitnije za sanaciju ovakvog stanja je osmišljen nacionalni program i poštovanje svih njenih specifičnosti. Mada će, zbog velikosrpskog taloga i pseudo-vizantijskog kiča kojeg su u proteklom periodu sistematski ovdje nanosili, trebati godine i generacije da sve dovede makar i na raniji, prepoznatljivi nivo.

Isti problem je i sa obrazovanjem. Crna Gora se počela vraćati sebi otvaranjem visokoškolskih institucija na svom tlu i odgojem sopstvenih kadrova, a u posljednje vrijeme i štampanjem svojih udžbenika. Više se, valjda, svršeni srednjoškolci neće pitati ko je kraljica Jakvinta, kralj Đorđije ili Radovan Zogović, ko je arhont Petar ili opat Dolči. I zbog toga neće niko patiti - ili barem ne bi trebalo - jer su u pitanju crnogorske istorijske ličnosti. Kakvu patnju kod nekoga izaziva to što se najljepša ulica u glavnom gradu nazove imenom Svetoga Petra Cetinjskog ili se tzv. Nemanjinom gradu vrati kršteno tursko ime? Što znači toliko falsifikata kojima su nam punili glavu...

ANALITIKA: Kada govorimo o Crnoj Gori, jedna od najvažnijih i najčešće korišćenih tvrdnji je da je riječ o multikulturalnoj zemlji visokog stepena koegzistencije. Koliko je to tačno?

LOMPAR: U svakom slučaju, vjerujem da je tako, i da se prema drugim narodima i kulturama koje imaju korijena u našoj sredini ima izuzetno poštovanje. Čak i prema onima koje negiraju državu u kojoj žive, i koja im pomaže i pored očigledne otrovanosti i destrukcije prostora, kulturne baštine i dobara… Koliko smo samo puta slušali o nestručnim i opasnim radovima na spomenicima kulture, bez ikakve komunikacije sa nadležnim službama zaštite spomenika kulture…

ANALITIKA: Gdje je danas Crnogorski PEN Centar i njegovi članovi? Da li su mladi članovi stvaraju na tragu velikana poput Mijovića, Perovića, Asanovića, Stanića, Todorovića i, svakako, Vas?

LOMPAR: Mladi stvaraoci su uvijek na tragu svog nasljeđa, u određenim slučajevima su u mogućnosti da nadmaše svoje nacionalne uzore, ako ih imaju. I likovna umjetnost i literatura, i sve druge vrste stvaralaštva danas imaju autore koji se mogu već smatrati zrelim ljudskim i stvaralačkim individualnostima, neoštećenih nacionalizmom… U Crnogorskom PEN Centru je oko šezdeset stvaralaca koji već čine čast crnogorskoj kulturi i stvaralaštvu.

1603lompar4

ANALITIKA: Da li možemo reći da je rukovodstvo naše države danas jednako nespremno da da (značajniju) podršku Crnogorskom PEN centru?

LOMPAR: Odnedavno, Crnogorski PEN Centar je, zahvaljujući razumijevanju gradskih vlasti, prije svega gradonačelniku Slavoljubu Stijepoviću, dobio svoj adaptiran i namješten prostor u centru Podgorice, a zahvaljujući Ministarstvu za informatičko društvo - kompjutere… U direktnim kontaktima, iskazana je  spremnost da se ta pomoć gradske administracije nastavi, tako da ćemo ubrzo dobiti još bolje uslove koji će nas približiti civilizovanim sredinama, u kojima se cijeni, uvažava povelja PEN Kluba.

ANALITIKA: Kako vidite poziciju crnogorskog jezika, koliko u javnom životu njegujemo njegovo korišćenje? Kako gledate na posljednju inicijativu nekih poslanika srpskih stranaka da se donese zakon o zaštiti ćirilice?

LOMPAR: Izborili smo se za ustavno pravo na svoj Crnogorski jezik i ušli u odlučniju bitku za njegovu odbranu njegovom standardizacijom i osnivanjem Fakulteta za crnogorski jezik i književnost, tako da se proces njegovog poštovanja i oživljavanja ne može više zaustaviti. Sve više se pisci okreću jotovanoj varijanti, koja nikad nije mogla biti iskorijenjena…

Zakon o zaštiti ćirilice je marketinški pokušaj "lijepljenja" razbijene opozicije i anticrnogorskih političkih struktura. Međutim, znajući za dosadašnje slalome vlasti i pojedinih ministara, plašim se da se ne žrtvuje dio naše stvaralačke slobode nekom "novom" kosmopolitizmu.

Žrtvovanje svoje prepoznatljivosti kosmopolitizmu je kompleks onih koji nemaju što braniti. Nas je to mnogo koštalo kroz istoriju. Iako, s ponosom, imamo što i kazati i pokazati.

ANALITIKA: Kao akademik DANU, možete li nam prokomentarisati poziciju te institucije? Što je sa zakonom o CANU, te integrisanjem dvije akademije - planu o kojem se jedno vrijeme brujalo, da bi odjednom sve zamrlo?

LOMPAR: DANU je nužnost kulturnog i, uopšte društvenog, trenutka. Njeno članstvo, a to sam već negdje kazao, čine stvaraoci koje su poštovanje čovječnosti, pravdoljubivost, književni, umjetnički i naučni dometi proglasili nezaobilaznim. A, iz čisto ideoloških razloga, stranačkih ili klanovskih odioznosti ili - jednostavnije - zbog katastrofalne politike u kulturi, ne mogu postati članovi CANU.

Što se tiče Zakona o CANU, koji je opstruiran od te institucije, iz čiste sujete i inata, i ko zna uz čiju i kakvu pomoć, bolje da pitate nekog drugog. Ja im obećavam da neću nikada biti u njihovom društvu, i neka me slobodno precrtaju iz svoje noćne more…

Kristina JERKOV

Foto: Radio Dux, Dubrovački list

Komentari: 83

Kortez

16. 03. 2015 - 00:28

Odavno bolji intervju niste objavili. Svaka čast i vama i, naravno, velikom Mladenu Lomparu !
Bizanti Kotor

16. 03. 2015 - 08:52

A zašto svaka čast.Kladim se da ti nemaš pojma o vizantijstvu,koje je temelj suvremene europske civilizacije.Zapravo ta transverzala koja počinje od drevne Grčke kulture je spiritus movens europske kulture i nauke.Zato Europa ne želi da izgubi Grčku,a Grčka to zna pa se bahato ponaša.Kakva katastrofalna teza gospon Lompar.
Anonimno-418410968

16. 03. 2015 - 16:17

"Bizanti Kotor", ma kakve ti veze imas sa tom familijom? Bizanti su bili lojalni gradjani Republike Serenissime (da ne bi pogresno protumacio ovo se odnosi na Veneciju). To je kultura koju vi sistematski unistavate neo-srbijanskim, koje Lompar pogresno veze za Bizant
Bizanti

16. 03. 2015 - 16:58

Anonimnom bratu Dukljaninu. Eto vidiš kako pojma nemaš ni o čemu.U venecijanskim i kotorskim arhivima postoje pisma u kojima se jasno vidi da su se Bizanti izjašnjavali kao srpska porodica.Trag o tome imaš i u čuvenoj Pobjedinoj biblioteci Luča,koju su uređivali tvoji Dukljani(tada nijesu bili).To je još jedan dokaz onome što se jasno vidi-nacionalisti su neobrazovani.Njihovi nastupi su izvikivanje nekoliko fraza i jurišanje bez mozga.Nema tu temelja,nema tu znanja.Tuga naša Crnogorska.
Anonimno-1535851325

16. 03. 2015 - 19:07

Ma ja sam cuo da su Rimljani bili zapravo Srbi ali to uopste ne mijenja poentu. Nisam ja tvrdio da su Bizanti ovog ili ponog etnickog porijekla nego da su dio venecijanske ili katolicke kulture. I velim da ti kao tipicni Srbin dinaraca po mentalitetu i retorici - nedvojbeno, nemas blage veze sa ovim gradjanima Serenissime. Inace citam svjetsku stampu na dva jezika. Potresti mostrarmi com esei istruito e colto continuando parlare in italiano con me. You can show me your education by continuing corresponding with me in English or Italian? Biraj jezik, cetnicicu
Bizanti

16. 03. 2015 - 21:53

Kakav primitivan odgovor ovog anonimusa docleaticusa.Osim što me je zasmijao pisanjem par rečenica na talijanskom i engleskom on je naravno preskočio suštinu priče o porodici Bizanti.Zato što sam ga uhvatio u neznanju i falsifikatu,on da bi se pokazao da nešto zna nudi dijalog na talijansko-engleskom.Dovoljan je meni i crnogorski da istamburam vas nacionaliste.
Anonimno-1128136867

16. 03. 2015 - 23:42

Imas upornost jedne simpaticne domace zivotinje. Evo jos jednom sto sam rekao: "Bizanti Kotor", ma kakve ti veze imas sa tom familijom? Bizanti su bili lojalni gradjani Republike Serenissime (da ne bi pogresno protumacio ovo se odnosi na Veneciju). To je kultura koju vi sistematski unistavate neo-srbijanskim, koje Lompar pogresno veze za Bizant Ajde ma....nce sad na ovo diskutuj sa nekim ko je Srbin a ko ne.
Anonimno-157904239

16. 03. 2015 - 23:47

Cetnik iz Kotora, mozes li nam dati istorijski izvor koji govori da su familija Bizanti bili Srbi a ne Veneti ? Podrazumjevam da nije Svvetigora. A sto ne zboris preciznim podacima? Pa da je tako ne bi bio cetnik.
Anka

16. 03. 2015 - 00:56

Krsteno tursko ime ... ahahhahahhaha ... krsteno pa tursko ... ahahhahha ... Koliko ima smisla u ove tri rijeci toliko ima i u cijeloj prici ... ahahhaha
Anonimno-546565429

16. 03. 2015 - 08:50

Nije se bolje mogla ocrtati naša zbilja no tom sintagmom - kršteno tursko ime- Sve nam je tako a ko to ne vidi ni oči mu ne pomažu!
danilo stojanovic

16. 03. 2015 - 08:56

Nije problem u smislu rijeci vec u vasem nedostatku osjecaja za smisao, odnosno, istinu? Svakome dobornamjernom je jasno sto je g. Lompar kazao - osim vama?
Herbert Nitsch

16. 03. 2015 - 15:22

Anka, zasto zabadas nos u materiju koja nije za tebe. Cuj ne razumijes. ma nije moguce da ti ne razumijes. Da te covjek odvede u CERN (znas li sto je to?) ti bi se up....la od smjeha. Sjecas se filma "Riba zvana Vanda"? Tako ucena osoba ko ti ga je sigurno gledala? Otto, priglupi Amerikanac na prigovor njegove zenske da je glup veli: "Glupi ljudi ne citaju Nichea!". Ona veli: "Citaju, samo ga ne razumiju."
DUKLJA

16. 03. 2015 - 07:35

SIGURNO DA NAMA CRNOGORCIMA ODGOVARA OVAJ INTERVJU GSP.ANKA JE NA DRUGOJ STRANI MI LJUBIMO SVOJU DOMOVINU CRNU GORU OVI DRUGI LJUBE NEKE DRUGE!?! VREMENA KAD SU NAM DRUGI" GAZDOVALI" U NAŠOJ KUĆI SU PROŠLA .
Aog đaole

16. 03. 2015 - 07:56

A ja mnim da kad smo stukli te štetočine na Tuđemilije-da ih neće više nikad i niđe biti? Na žalost oni su vaskrsli-greote? Zato nikad ne reci da su oni bistri-a ti pametan?
Anonimno-1616598979

16. 03. 2015 - 15:17

Slusaj, nemoj olako komentarisati sa karakteristicnim provincijskim sarkazmom od kojeg vrvi Crna Gora, koji je omiljen nacin mudrovanja plebsa, nego pokusaj da ponesto tumacis na malo posredniji ili metaforican nacin. Osim BUKVA-lnog postoje i drugi aspekti.
I SR Crna Gora je bila

16. 03. 2015 - 08:12

uopšte gledano biće društvenog trenutka-pa ste je svi vi -u paketu s Jugosdlavijom-zajedno:..i viznatijci-i srbijci-i crnogorčići-i hrvatići-i slovencičići-u vašemu krvavome piru zbrisali sa mape svijeta-i danas se svi vi samo po grdilu i tragedijama ,koje ste izazvali,pamtite-u negativnom smislu! Da oprostite vi ste svi đeca jedne babe a više đedova! Zato nam je danas sve što je normalno-nenormalno,a sve što je nenormalno to je i normalno?!
Anonimno-1836591174

16. 03. 2015 - 16:28

A tebi se nesto zamantalo u glavi, ili si prespavao zadnjih 30 godina, ili si dobio amneziju .... oli nesto gore od svega? Poravnao si ulogu nestajanja Yugoslavije na sve podjednako, pa su svi oni koji su do kraja bili za nju i koje ti zoves Dukljani ili Crnogorci izjednaceni sa velikosrbima cija je SANU sve i zapocela. Mogo si potuziti i cijelu Evropu da su je razbili u II sv ratu umjesto Njemacke. Ajde mj nesvrstani sto pravis aritmeticku sredinu i razvodnjavas krivicu procitaj malo dokumente iz Haga , sto normlanom covjeku ne bi bilo potrebno da donese razuman zakljucak
Profesorica PMF

16. 03. 2015 - 08:47

Gospodine Lompar,zar mislite da ste vi dukljanski nacionalisti nešto bolji od vizantijskih.Iz vašeg intervjua dubrovačkom mediju,koji se tako kao uzgred interesuje za crnogorsku kulturu,jezik,DANU...,vidi se strahovita netrpeljivost i netolerancija.Vi želite da potencirate podjele i sukobe u društvu,čime gubite status objektivnog intelektualca.A plus toga,hvala Migu.Tužan trenutak crnogorskih intelektualnih prilika.
Nis

16. 03. 2015 - 09:41

Profesorice, od tvog komentara mi se podiže želudac! Odvratno da ne može odvratnije da nam negatori imena, države, istorije i kulture drže lekciju da smo nacionalisti jer hoćemo sve to svoje a ne vaše! "Strahovitu netrpeljivost" kako je ti nazva gaji i širi vaša SPC prema Crnoj Gori, prema Crnogorcima, prema pripadnicima muslimanske i katoličke vjere a to su dokazali i ratovima 90-tih i uzdizanje najvećih zločinaca u rang srpskih heroja! Ako si doista profesorica ne znam kako utičeš tim svojim stavom na učenike đe se sigurno zalažeš za te svoje z l o č i n a č k e stavove!
321

16. 03. 2015 - 10:18

Ova profesorica je dokaz lomparove tvrdnje da mi sami plaćamo svoje najveće neprijatelje! Možete li zamislit koliko ljubavi prema Crnoj Gori i Crnogorcima, a posebno manjinama, širi ova profesorica na svoje učenike!?
Anonimno-1497417150

16. 03. 2015 - 15:13

Profesorice, pogledajte malo vase etnicko dvoriste i ocistite glib prije no zabodete nos u tudje ! Najprije sebe predstavi kao profesorica, valjda da iz starta ojaca svoje "argumente". A onda udari po Dukljanima, a onda slijedi autoironija pa pominje toleranciju i intelektualce !? Profesorici palo na pamet nije da kritikuje njene popove za netoleranciju. Naprotiv !. Ali profesorica vidi opasnost od Crnogoraca i njihove drzave koja joj by the way omogucuje da ugodno prima profesorsku platu i da jos ... na istu drzavu i njen najbrojniji narod.
Anonimno-2066743611

16. 03. 2015 - 15:33

Gdje je moj odgovor drskosti ove "profesorice"?
Anonimno-1855695089

16. 03. 2015 - 19:24

Slazem se sa NIS-om. Jedina stvar koja mi se digla nakon profesoricinog nastupa je bio krvni tlak (bizantski pritisak)
Anonimno-760535716

16. 03. 2015 - 08:56

Dragi Mladene, moram ti odati priznanje na ustrajnosti i odbrani svega crnogorskog, kulturnog i civilizacijskog! A i slažem se sa svim tezama koje si iznio. A stanje u kulturnoj politici je OKSIMORON - NE DA; DA NE!
Banja Kaluđerović

16. 03. 2015 - 09:14

Druže Mladene, intervju za respekt sa obije strane! Nijesi do kraja bio ISKREN! Mnoge koji su odlučivali o NAGRADAMA nekih tamo njima "sličnih" ljudi smo ja i ti STVARALI! Oni su DANAS svuđe po malo a bogami i odlučuju o sudbini naše kulture a bogami i CRKVE!
SKJ

16. 03. 2015 - 12:47

Druže Mladene i druže Banja,vi ste pravi naši drugovi i komunisti, i mi se još ne odričemo onijeh partijskih knjižica sa srpom i čekićem.Neka ova novokomponovane gospoda demokrati malo olade,mi znamo što nam je činjet.Zdravo bili i veseli.
Anonimno-898130624

16. 03. 2015 - 15:07

SKJ, ti si novokomponovani anti-komunista, vjerovatno popoljub, soj koji mudrost crpi iz beogradskih medija koji pravoslavni fasizam dizu u nebo i pljuvaju po komunizmu. Iako nikad nisam bio komunista gladam na stvari balansirano. Recimo: neki veliki italijanski knjizevnici 20 vijeka su bili partizani a zatim komunisti ili bliski komunistima, recimo Pavese, Calvino, ... Tvoja ekstremnost je karakteristika dinarskog pravoslavnog ogranicenog duha i prije no nekog na ovaj primitivan nacin optuzis procitaj ponesto iz svijeta ne bi li ti prosirioduh koji jedva seze do Beograda.
Torsades

16. 03. 2015 - 10:10

Veliki Mladen Lompar..
Anonimno-499221968

16. 03. 2015 - 15:08

i mali pakosni anonimus koji sebe zove Torsades. Imas li sto reci osim jedne ispaljene provincijske uvrede ? Sram te bilo, ajde na portal Dan-a
Koča73

16. 03. 2015 - 17:13

Prosječni intervju,prosječnog pjesnika.Sa mnogo grešaka.
Anonimno-1259079782

16. 03. 2015 - 19:09

Koca pa reci nesto za ime Boga. Svak sa pjace moze napisati dvije nepismene recenice. Ne moze "Sa mnogo gresaka" biti recenica. I onda slijedi cuveni autogol kvazi-intelektualca, svetosavca iz CG koji nekom veli da je pogrijesio. Nepismen covjek ispravlja gospodina Lompara.
Anonimno-1449353891

16. 03. 2015 - 21:47

Velikosrbi, četnici & kleročetnici šize...boli činjenično stanje..
LARA

16. 03. 2015 - 22:19

Odlican intervju! Lijepo receno mnogo toga. Jos samo da, oni, koji ga procitaju - i shvate sta je gospodin Lompar rekao! Da shvate i zamisle se. Jer, covjek pominje neke ponizavajuce cinjenice crnogorskog zivota, kulture i, uopste, odnosa i prema kulturi i prema narodu (drzavi), a "tumaci" vide sve drugo sem to. Posebice ovi(e) sto se "smiju ka' ludi". A o "ludima", kao o pokojnicima: sve najljepse. Samo se vi smijte, vazda se smijale, sirote, prazne duse...
E kako bi se bilo na jade...

17. 03. 2015 - 10:48

...od koze-koza da joj nije rogova? Jer papir trpi sve-"epistula non erubescit"! Dakle,prnja onaj/oni koji se moraju pokriti po onoj na koju sjede-jer obraza ni kredita na obraze nemaju-potošili ga ka pripejd telefonsku petplatu?! Znate između vas i mene postoji barijera! Jer mene je rodila dična Crnogorka iz Plemena Njeguša bez kojih nebi bilo, na današnji dan, ni Crne Gore ni Crnogoraca! Dakle,bila neka druga neimenovana-bezimena bezkrva zemlja od prilike ka do dolaska Loze Petrovića na vlast i stvaranja nove Crne Gore-koja bijaše potonula-kao država Zeta-i bijaše vazalna zemlja sa obavezama pema "ondašnjim vlasnicima" Turcima! E zato ja imam-ne pravo-nego prvo obavezu da štitim postojbinu svoje majke! Jer majka je jedna i ona sa Domovinom čini bića-jedina u Vaseljeni, koja nikad ne mogu biti maćehe-pa da su najgore! A ko ste vi? Bezimeni bezkičmenjaci-amfioksusi? Kako vas vabe-i od koga se krijete? Dajte prezimena i imena da vi "vidimo korjene troskota"?
Šjor Anonimno-1836591174,

17. 03. 2015 - 11:25

da oprostite ovo što mi se zamantalo kriv je gos.dr Novak Adžić-koji me pogrešno uputio-dana 3,11.2013-na ovaj portal-zaveo me-(u stanju:mladalačkoj zabludi i zanosu-usput izmanipulisao me)?Pa mi još i otpozdravio:"Gos.Jole CG je srušena 1989 jer nije imao ko da je brani...Velikosrpski populizam je pokosio CG i predao je Miloševiću. CG su tada rušili Miloševićevi LAKEJI !? Mnogi svjesno...zarad Velike Srbije! Neki(?) su bili nesumljivo u mladalačkoj(?) zabludi(?) i zanosu(?)...i vidjeli su (pokasno-12.juna.1993!) da su izmanimpulisni(?)! " Greota za ovu đecu iz obdaništa-vrtića iz Titograda,Bara,Kotora,Plava,Murine,Velike...? Zato te pitam,danu bogati ,ako znaš,reci ti nama na koga je milsio dr.N. Adžić(na koje LAKEJE)-da su bili izmanipulisani? Dati nijesu ovizi današnji Dukljani-Crnogorci-onda "tuti cvanti" srbijančići-Slobini lakejčici-vezani za interese sopstvenih guzica-ka i dan danas! Sram vas bilo -e imate obraza da se javljate i da usput i prodajete "bele bubrege za bubrege!
Čitaj kako je i kome napisano!

17. 03. 2015 - 11:44

Niko ovdje nema potrebe da mlati(možda su samo ovlašteni Analitičar-ovaj "Mlatiš besmislice"- ili 22363488-ili 1131060574-možda Da možda Ne?),jer sve ima u ovu škatulu tzv.internet-pod uslovom da nađete Vujakliju ,koji kaže za VAGABUNDO:"On je mračan,tajanstven i neuhvatljiv(?)....Neće moći da se skrasi jer njegova je duša neukrotiva poput PASTUVA kog jašu bez sedla...............U stvari je običan KLOŠAR i POZERČINA"?!!! Dakle,kad čitam Vujakliju-ja nemam potrebe da izmišljam,jer vidim,iskren da budem,pred sobom Analitičara,kojem je i posvećen ovaj Vujaklijin izum-stil iz sleng riječnika,kao i ove pod "špic zametom":"Mlatiš besmislice"-anonimno-22363488 i anonimno-1131060574...i sve druge koji su kod Vujakliji-pronašli-prepoznali sebe i svoje pretke?! Ne ljutite se name-nego na Vujakliju-koji vas očitava na "daljinski upravljač"-brez ikakvih problema iliti promašaja?!
Šjor Anonimno-1972281055..

17. 03. 2015 - 11:56

..jesu li ve to popovi naučili-osposobli ,da po izvršenju zadatka se prislonite uzazid-radi počinka potla operacije prepona? Nisam odavle-pa neznam vaše "običaje"?
Dala,mi je dala...

17. 03. 2015 - 13:28

...ta vaša "gora crnja"-da ne smijem oditi put Dubrovnika sa registarskim tablicama KO-da mi auto ne pasa kao Biskupu kotorskome - u jedan vaka! Fala vi,fala-na daru zastiđa-"braćo "crnogorogorcigorojadosrbijanjci" -e se ne smijemo kazivati u Hrvatsku ko smo i odakle smo!!!
Rade

18. 03. 2015 - 12:45

Mi Crnogorci u Hrvatskoj smijemo bez problema kazivati ko smo i odakle smo, ne znam za vas Srbe, ali zna se dobro što ste uradili njihovom narodu 90-ih, pa nije ni čudo...iako ste našem crnogorskom narodu uradili i mnogo gore stvari tokom istorije...mnogo gore no Hrvatima, Bošnjacima i Albancima.
Danu jadan-11972281055,

17. 03. 2015 - 13:41

Nešto ne pamtim kakva je izgladala ta moja žalba na Svetigoru? Ela,bora ti "fetivi crnogorac"-obavi više taj moj komentar-"žal tvoj za Pravoslavljem"! Zalud te čekam evo punane tri/3/godine-od kad obeća da ćeš ga presaditi sa otega portala kako ga ono nazva-a usput slaga? Ela registovani,tako svi naprdovali ka ova istina-koju još ,nebasta ti da, je objaviš! Poitaj-da se ne udaviš u plićaku sopstvenih laži-ja bi reka u mržnji prema Crnogorcima i podlistak Srbima-koji su šljegli(kako izbleja) sa brda gore da okupiraju ti Boku-(Skala radio Kotor.10.mrata.2013)!
Gospon,pod registracijom KO:

17. 03. 2015 - 13:50

...(kokoška osmuđena)-1370401304,niste obavezni da lažete i podmećete-već samo(ako ste čovjek?) da se istinom služite i istinu pišete! U tom smislu-vas molim,pokušajte u mojim komentarima naći da sam ja napisao-rekao:"Mladen je klošar i pozerčina..."! Dobro bi bilo da navedete temu,dan,datum i Portal đe ja tako pišem za Mladena Tomova Lompara, sa kojim se znam evo više od šezdeset/60/godina! Kontam da vas je ovo ime "MLADEN"-možda asociralo na nekog drugog "mladena"-drugog stranog ili vašeg prezimena?
Rade,ali si još u selo Humac..

19. 03. 2015 - 12:21

...podno brda HUM-west Ercegovina-rodnog sela vašeg doglavnika Maksa-sa jotovanim "L"asocijacija Labud?? Reka sam ti davno Rade-batali se "odbrane" Crne Gore i Crnogoraca-da ne "pregoriš od velje ljubavi"-za njima? Pušti to njima sami će se oni braniti i odbraniti i od tebe i ostalih ..prepoznatljivh "fanova"-CG...?
Rade

20. 03. 2015 - 13:15

Batali se ti trabunjanja u prazno avetinjo, ja branim svoj narod, ti nemaš nikakve veze sa našim narodom, no sa tvojim Ercegovcima.
KO(registracija),nađeli to što

19. 03. 2015 - 13:31

..piše za Mladena Lompara da je...? Na tvoju riječ ka na koru od tvoje "djetalne rane"predaka-banane? Ajde de-javi se sa novotarijama sa primorja- i oćete li mijenjati životopis Zvjeronja-kuturnog dobra pokonje ti đedove Austrije-kršćanke provjereno njet na Lovćenu 1916 godine?
Novi komentar