Mit je da je Karadorde Petrovic bio porijeklom iz Vasojevica

Autor: Miroslav ĆOSOVIĆ

Mit je da je Karađorđe Petrović bio porijeklom iz Vasojevića

Mitropolija crnogorsko-primorska Srpske pravoslavne crkve je u Hramu Hristovog vaskrsenja prigodno obilježila 200 godina od smrti Karađorđa. U Crnoj Gori se već decenijama podgrijava mit kako je Karađorđe porijeklom iz Vasojevića. Portal Analitika objavljuje tekst publiciste Miroslava Ćosovića koji se bavi istorijskim izvorima i predanjima o ovoj temi. Da li je stvarno Karađorđe bio Vasojević?
Objavljeno: 26. 08. 2017 - 00:00 Promjenite veličinu teksta: A A A

Piše: Miroslav ĆOSOVIĆ

Mitove u Crnoj Gori bez ustezanja promovišu čak i poznati istoričari, ljudi koji su u Crnogorsku akademiju nauka i umjetnosti primljeni kao naučnici, a ne kao književnici. Jedan takav koji, po mom mišljenju, mitove predstavlja kao istoriju je i akademik CANU Miomir Dašić. U nastavku teksta objavićemo šta je o toj temi pisao Dašić, a šta kažu istorijski izvori. Pa vi procijenite ko je u pravu.

Mit da je Karađorđe porijeklom iz Vasojevića otvorio je, ko bi drugi nego Njegošev učitelj Sima Milutinović Sarajlija. Vuk je savremenim Srbima podario jezik za čiju je osnovicu uzeo jezik Crnogoraca, Dubrovčana i Hercegovaca, na primjer slovo / glas h Vuk je prvi put odštampao na Cetinju 1836. i darivao ga Srbima, o tome sam na Analitici objavio tekst 11. februara 2016. Vuk je svakako najveći (novo)Srbin. U cijeloj istoriji savremenih i srednjovjekovnih Srba samo je Sv. Sava značajnija ličnost od Vuka jer je sv. Sava osamostalio Srpsku crkvu od Carigrada i tako napravio "fabriku" za proizvodnju novih Srba. Kako je neki Albanac, Cincarin, Bugarin ili Makedonac, Rom, Morlak, Crnogorac... ulazio u Srpsku crkvu - tako je postajao Srbin.

No, savremena srpska nacionalna ideologija je dobrim dijelom i djelo Sime Sarajlije. Kultove Karađorđa, Obilića, Dušana, sve je to širio Sima Sarajlija, a naročito je za srpstvo bilo važno što je sve te kultove i mitove usvijestio svom učeniku, Petru II Petroviću Njegošu. Mitove i bajke koje je dobio od Sarajlije Njegoš je rasprostro među Crnogorcima, predstavljajući ih kao istorijska fakta.

Dakle, Sima Sarajlija je u spjevu "Srbijanka" (Lajpcig, 1826), u pjesmi Čestitost, pjevao: "Porođena Vasoević' - sinom / Serbom Petrom Napea pitomcem / i Maricom Artemide nimfom;"

Sima Milutinović Sarajlija je i autor bajke (koju je takođe na Njegoša prenio), kako su Crnogorci zapravo neki Srbi koji su pobjegli u Crnu Goru. Još 1826. godine, prije nego je i došao u Crnu Goru, u spjevu Srbijanka Simo je pojao:  "Crna Goro naš Olimpe pravi, / Crna Goro, ubježište Srba!... / I malo vas, al' možete mnogo... / Crnogorci! Otci Serbov pravi..."

I tako je Njegoš primivši od Sarajlije pjesničku bajku da je Karađorđe iz Vasojevića u decembru 1840. izdao potvrdu, Karađorđevom sinu Aleksandru da su Karađorđevići porijeklom iz Vasojevića.

Čitao sam nekoliko knjiga akademika, mogu reći da je knjiga "Vasojevići od pomena do 1860" temeljito urađena i korisna, pruža dosta informacija. No, tu je knjigu Dašić objavio 1986. godine, a u CANU je primljen 1991. godine.

Nastavak mita: Godine 1996. Dašić je objavio knjigu "Karađorđevići iz Vasojevića" (Stupovi, Andrijevica), u kojoj svoje tvrdnje skoro isključivo zasniva na predanjima, a ne na istorijskim izvorima (dokumentima). Istoričari predanja navode samo u slučaju kad o nekom događaju nema istorijskih izvora, a predanja iz XX vijeka koja potiru stara predanja, su novokomponovana predanja, ili - bajke. Jedan akademik koji perfektno zna kakvom se metodologijom pišu istorijske knjige, ne bi smio ni da pomisli, a kamoli da objavi knjigu kakvu je objavio 1996. godine. 

Knjiga "Karađorđevići iz Vasojevića" po svemu liči na bratstveničke i plemenske monografije koje posljednjih decenija masovno pišu penzionisani - ekonomisti, pravnici, inženjeri... U većini ovih penzionerskih monografija koje su nastale u XX vijeku, na početku se ovako objašnjava porijeklo bratstva (plemena): "Po predanju (ili - priča se), naš je predak poslije Kosovske bitke 1389. došao..." Ona predanja koja su zapisana u 19. vijeku ili početkom 20. vijeka, sada su masovno promijenjena u novokomponovana predanja, ili tačnije rečeno - u bajke. 

Tako je i akademik Dašić bez imalo ustezanja objavio knjigu, u kojoj se stalno poziva na predanja, zapravo na bajke, ovako on piše:

"U Vasojevićima, pa i u drugim krajevima Crne Gore, postoji, međutim dosta uvjerljivo živo predanje, pa i pisani tragovi, da su Karađorđevići, starinom iz Vasojevića i da su se Karađorđev djed Jovan i otac Petar iz doline Lima odselili u Šumadiju, najvjerovatnije oko 1740. godine. Tako, prema predanju koje je zabilježio dr Radoslav Vešović, prije šezdeset godina u Lijevoj rijeci, od Jovana Aleksina, M. Paunova i drugih Ljevorečana, koji su se pozivali na ranije kazivanje 'priznatog pametara' Muša Bajova - predak Karađorđev potiče iz ljevorečkog sela Lopata." (str 35)

Pa na istoj strani gospodin Dašić piše kako neki drugi Vasojevići misle da nije iz Lopata, opet vasojevićko "predanje", ali sada drugačije: 

"U selu Kraljima, nedaleko od Andrijevice, vasojevićko bratstvo Đurišići drži da je djed Karađorđev njihov odseljeni bratstvenik, da je iz Kralja 'odigao' u Srbiju." (str 35)

Karađorđe je kobajagi iz Vasojevića, ali ni sami Vasojevići ne mogu da se dogovore iz kog je dijela Vasojevića.

Pa opet Dašić daje neke piče i predanja, zapravo - novokomponovane bajke:

"Pop Miloš Velimirović, čija je porodica duže bila nastanjena u Kraljima (Velimirovići su, inače, Zagarčani, i od ove čuvene porodice, koja je do druge polovine XIX vijeka, ali ne zna se od kada, živjela u Vasojevićima, potiče i vladika Nikolaj Velimirović), u svojim bilješkama sačuvao je priču kako je čuo predanje da su Karađorđevi preci bili 'ispod Berana, iz Bihora, iz sela Crnče, od Vasojevićkih Srbljaka', gdje su, do odseljenja u Šumadiju živjeli kao čifčije begova Đorđevića. Ta verzija predanja zna da je malo bratstvo Gurešići, iz Bihora, s ponosom isticalo 'da su rođaci voždovi' (slave sv. Klimentija) i da je do tog rođaštva sa Gurešićima navodno držao i sam Karađorđe." (str 35)

Pogledajmo šta kažu drugi istoričari, odnosno istorijski izvori.

Karađorđe je porijeklom Kliment, dakle - katolički Albanac: Đorđe Petrović Karađorđe, vođa Prvog srpskog ustanka je porijeklom rimokatolički Albanac iz plemena Klimenti. Kako piše Rajko Veselinović (Istorija srpskog naroda, Četvrta knjiga, tom I, Srbi u XVIII veku, Beograd 1986, strana 160), 1739. godine je 300 katoličkih porodica iz Klimenata otišlo sa Kosova u zbijeg. Većina se odselila u Nikince i u Hrtkovce, u današnju Vojvodinu, ali su se neki naselili ispod planine Rudnik u Šumadiji, a među njima i Karađorđev đed. Akademik SANU Mita Kostić u "Politici” od 21. maja 1923. u tekstu "Arnauti u Sremu" takođe kaže da su se katolički Klimenti naselili ispod Rudnika i Avale. 

Na zvaničnom sajtu Karađorđevića stoji da su slavili Svetog Klimenta Rimskog  "Pre nego što su počeli da slave Andrijevdan, Karađorđevići su kao krsno ime proslavljali Svetog Klimenta (koji je u crkvenom kalendaru 8. decembra po novom, odnosno, 25. novembra po starom kalendaru)."

Miomir Dašić nije primljen u CANU kao pisac bajki i pripovijetki, kao književnik, već je primljen kao istoričar. Njemu kao istoričaru, savršeno su poznata dokumenta iz pariskih arhiva koja su objavljena prije više od 100 godina. Međutim, akademik Dašić je, opijen slatkoćom srpstva, ove kredibilne istorijske izvore u svojoj knjizi iz 1996. godine - jednostavno prećutao.

Tako imamo dva pisma koja je Vladi u Parizu sa Balkana slao francuski vojskovođa Merijaž, u pismima je jasno naznačeno da je Karađorđe porijeklom Kliment. Srpska kraljevska akademija je 1904. objavila knjigu "Ispisi iz Pariskih arhiva", u knjizi se nalaze Merijažovi izvještaji Vladi u Parizu. Dana 21. februara 1810. Merijaž je između ostaloga napisao:

"Tvrđava Klimenata je postojbina Crnog Đorđa i najveći broj njegovih rođaka tu stanuje i oni su poglavice ovog kraja.” (strana 522)

4-merijaz-21-febr-1810

Drugi izvještaj je od 14. jula 1811, Karađorđe je još bio živ i to na čelu Srba, u pismu Merijaž kaže: "Karađorđeva porodica je iz Klimenta, visoke Crne Gore, čija su plemena pod njegovim uticajem.” (strana 622) 

5-merijaz-14-jul-1811

Na ova dva pisma ukazano je i u listu „Dan”, u rubrici Feljton, 8. januara 2006. Merijaž je pod Visokom Crnom Gorom smatrao ono što se kod nas u istoriji zvalo Brda i Brđani. Francuz ispravno pozicionira. Brda su bila: Piperi, Vasojevići, Moračani, Kuči, Rovčani, Bratonožići i Bjelopavlići, a takođe su u Brđane do 19. vijeka ubrajana i arbanaška plemena Klimenti, Hoti, Grude... Naša riječ brđanin i albanska riječ malësor imaju istovjetno značenje.

Merijažu je podatak da je Karađorđe Kliment saopštio Karađorđev izaslanik:Podatak da je Karađorđe porijeklom Kliment, Merijaž je dobio od Karađorđevog izaslanika Rada Vučinića. Evo što se kaže u predgovoru knjige koji je napisao dr Mihailo Gavrilović (Gavrilović je i prikupio dokumenta iz pariskih arhiva): "Posle ulaska Napoleonovog u Beč, 1809 godine, Merijaž je bio naznačen komandantom mesta austriske prestonice. Nu, u skoro, njegov sekretar Genijar bude uhvaćen u izdajstvu i streljan, sam Merijaž bi predan sudu, ali je oslobođen kao nevin. Ova je afera učinila da je neko vreme ostao bez službe. U to vreme pada misija Rada Vučinića, koga je Karađorđe bio poslao da moli Napoleona za pomoć i zaštitu. Ministar inostranih dela odredio je Merijaža da stupi u pregovore sa srpskim izaslanikom (okt. 1809), a zatim mu je bilo naređeno da ode u Ljubljanu, gde će voditi dalje pregovor sa Srbima. Dolaskom Rada Vučinića u Pariz (maja 1810), Merijaževa uloga u Ljubljani u srpskom pitanju postala je beznačajna." (str XIX)

Dakle, pošto je Merijažu u oktobru 1809. bilo naloženo da vodi pregovore sa Srbima, on se u Ljubljani sastao sa srpskim izaslanicima, i već u februaru 1810. isti Merijaž šalje izvještaj u Pariz da je Karađorđe porijeklom Kliment, kako su mu rekli sami Karađorđevi izaslanici koje je predvodio Rado Vučinić. 

Ova istorijska dokumenta istoričar Dašić u knjizi o porijeklu Karađorđevića nije unio. Sada neka čitaoci Analitike sami procijene da li je istoričar Dašić napisao naučnu knjigu, ili knjigu bajki. 

I Andrija Luburić prikupljao građu o porijeklu Karađorđevića znatno prije Dašića: U arhivu Srbije čuva se zbirka Andrije Luburića koji je istraživao Karađorđevo porijeklo, i tu zbirku su pregledali Milorad Bošnjak i Slobodan Jakovljević, te dio Luburićevih spisa predstavili javnosti u knjizi "Milorada Bošnjaka i Slobodana Jakovljevića: Karađorđevići - skrivena istorija" (Lio, Gornji Milanovac, 2006, link za knjigu).

U Zbirci Andrije Luburića (ZAL) - "sačuvan je izvorni tekst pesme 'Vojvoda Jovan Mršić Klimenta Karađorđev đed i plavski Turci', od autora katoličkog misionara, jednog od mnogih koji su u 17. i s početka 18. veka misionarili među plemenom Klimenata katoličke vjere. U istoj arhivskoj građi postoji i komentar rečene pesme, iz kojeg saznajemo da je izvorno ime Karađorđevog dede po očinskoj liniji bilo: ĐIN MARAŠ KLIMENTA." (str 9) 

Kako i Dašić navodi predanja tako i Luburić navodi dosta ppredanja i pjesama u kojima se ističe da je Karađorđev đed bio Kliment. Ako predanja mogu biti imalo pouzdana, predanja koja je Luburić zapisao pouzdanija su od Dašićevih, jer su starija od ovih koja je Dašić predstavio. 

Karađorđevići prije II svjetskog rata bili saglasni da su porijeklom Klimenti: Andrija Luburić je godinama istraživao Karađorđevo porijeklo, uporno je tvrdio da je Karađorđe porijeklom Kliment i to je saopštio i samim Karađorđevićima. Bošnjak i Jakovljević predstavljaju: "Prema raspoloživoj dokumentaciji u Arhivu Srbije, Andrija Luburić je radi razgovora o poreklu Karađorđevića od Klimenata, u razdoblju od 25. januara 1929. do 14. novembra 1939. često bio zvan na audijencije u dvor Karađorđevića. . ." (str 36) 

U Luburićevoj zbirci u Arhivu Srbije, nađen je ovaj zapis, nastao 24. jula 1940. godine: 

"God. 1933. kralj Aleksandar rekao je jednom albanskom prvaku: 'Ja i moj otac, Vlada i Generalštab za svoj život treba da zahvalimo tome što smo Klimente. Jedno albansko pleme htelo nas je pobiti, ali nisu smeli jer su im Klimenti poručili da ne diraju u njihovog plemenika Kralja Petra, jer će oni krv svetiti. Ovi su odustali'." (str 37)

6-aleksandar-karadjordjevic

Andrija Luburić je kraljevsku kuću Karađorđevića 1936. godine jednim tekstom savjetovao "Kako Karađorđeve Klimente pridobiti za srpsku stvar". U ovom velikosrpskom planu (jednom od mnogih) Luburić je napisao: "Najslavnije i najglavnije arbanaško pleme Klimenti je srpskog porekla i ono je dalo besmrtnog Vožda Karađorđa." (str 42)

Poslije svih ovih tvrdnji da je Karađorđe Kliment, kraljevska kuća je primala u audijencije Andriju Luburića, dakle, Karađorđevići su povlađivali njegovoj tvrdnji da je Karađorđe Kliment.

Možete li zamisliti da danas Karađorđevići prime u audijenciju nekoga ko tvrdi da su oni porijeklom Klimenti? 

7-dokumenta-o-audijencijama

Rezime, Karađorđe je porijeklom od Klimenata koji su doselili u Šumadiju ispod planine Rudnik, Karađorđev izaslanik Rado Vučinić je još dok je Karađorđe bio živ izvijestio Napoleonovog vojskovođu Merijaža da je Karađorđe porijeklom Kliment i Merijažovi izvještaji su najvažniji istorijski dokazi o Karađorđevom porijeklu. Karađorđevići su u 19. vijeku slavili sv. Klimenta Rimskog, i ta je dinastija između dva svjetska rata povlađivala tvrdnjama da je Karađorđe Kliment. 

Postoji još dokaza da je Karađorđe porijeklom Kliment, ali ovđe nema više prostora da se svi prikažu. Karađorđevo porijeklo iz Vasojevića je bajka koju je začeo Njegošev učitelj Sima Sarajlija (ko bi drugi?) u jednoj pjesmi.

Sami Vasojevići imaju različita predanja iz kojeg je dijela Vasojevića Karađorđe, pošto je vasojevićko porijeklo Karađorđa bajka, o bajku imaju pravo da se otimaju različiti krajevi u Vasojevićima. 

(Autor je publicista, navodi iznijeti u tekstu nužno ne predstavljaju stavove redakcije Portala Analitika)

Komentari: 74

Dokle?

26. 08. 2017 - 00:30

Ljudi moji od kojeg je ovo znacaja? Nemojte vise sa ovim otupljivanjem . Umjesto da pokusate ovaj narod malo kosmopolitizirati vi idete u suprotnom smjeru. Ima toliko vaznijih teme cak i u domenu nacionalnog identiteta .
Očigledno je

26. 08. 2017 - 07:22

da je najveći dio tekstova iz istorije (na Analitici) pisano na nivou "žute štampe", i da su veća šteta nego korist za crnogorski identitet. Ćosović je obični "skandal majstor", "partibrejkers", bez kojega Analitika očigledno ne može. Da je vječna Crna Gora.
Ako su

26. 08. 2017 - 10:52

činjenice i istorijska arhivska građa žuta štampa, što su onda srpski falsifikati? Najbolji si primjer mladoga crnogorca koji ne osjeća ovaj prostor, koji navija za Zvezdu i Novaka i kojemu je jedini provod na bg splavovima.
Станислав

26. 08. 2017 - 12:21

Што не би неко из околине НК навијао за Нолета,па то је стара Херцеговина светог Саве,а цг постала тек у скорије вријеме!
Karatuna

26. 08. 2017 - 15:59

Skrobomanu neopevani - Hercegovina I Crna Gora su u jednom trenutku svoje istorije bili dijelom Rimskog Carstva pa mi ne pada naum da navijam za Oktavijanovu Romu!?
Dejo

26. 08. 2017 - 17:04

Stanislave, otkako su se Osmanlije povukle iz Nikšića, tamo više nema Hercegovine. Ako se zalažeš za restituciju Osmanskoga Carstva onda je legitimno da zahtjevaš povratak jedne od njegovih administrativnih cjelina - Hercegovine. Ali bez Osmanskog Carstva nema ni Hercegovine u Nikšiću. Pa ti smisli što ćeš.
Stanislav

26. 08. 2017 - 20:17

Hercegovina sv.Save Kosača nije turski izum.oni su imali sandžake...
Krsto

26. 08. 2017 - 21:57

Nije, no je izum bosanskoga feudalca ercega Šćepana, koji potraja cijelih 20 godina, nešto duže negoli Dušanovo ''carstvo'' hahahahaha.
Krsto

26. 08. 2017 - 17:53

Hahaha, e čuš, Ercegovina pa još ''Stara''. Misliš li na onaj prostor što je 20 godina bio u posjedu feudalca ercega Šćepana, a 200 godina u sastavu države Duklje (oblast Podgorje) ?
Пљевља у Србији

05. 09. 2017 - 09:20

Не , него на онај простор до Рисна познатији као Травунија мој Крџа.Па и Херцег Нови се зове по херцегу Шћепану а не монтенегро нови.
Krsto

05. 09. 2017 - 19:33

Travunija je isto bila dio Duklje, a Herceg Novi se prvo zvao Sveti Stefan sve dok Šćepo nije proširio tamo svoj dvadesetogodišnji feud. Grad je osnovao bosanski kralj Tvrtko I Kotromanić 1382.
Evo ponovo

26. 08. 2017 - 15:09

pa dako objavite. Kao kad ti neko da kvalitetne sastojke za tortu a ti od njih napraviš ... Tako neko postupa i s arhivskim podacima.
danilo s.

26. 08. 2017 - 09:34

"Kad se ološ ovenča mitom, očekujete neki pokolj ili, još gore, novu religiju." (Emil Sioran). Zato je potrebno. Jer smo svjesni moci laznih mitova. Zato ih moramo sjeci u korijenu.
Nikola

26. 08. 2017 - 09:45

Ovo su tekstovi očajnika. Uzalud, samo se brukaju. Mi dobro znamo i ko smo i što smo a oni nek se i dalje guše u dukljanskim maglama.
Mida

26. 08. 2017 - 13:14

Tako je Nidžo, vi dobro znate ko ste, niko i ništa. Nije vam lako. Od 195 zemalja u svijetu jedini prijatelji su vam rusija i bjelorusija. Pametnome dosta!
Sasa

26. 08. 2017 - 21:40

A vi ne znate kud da se osvrnete koliko vas prijatelji vole i postuju. Pokazase to prijateljstvo za vreme nedavnih pozara.
@

26. 08. 2017 - 11:34

JAAAAAAOOOOOOOOOOOOOO KARADJORDJEVICI SIPCI!!!!!!!!!!DA COVJEK NE POVJERUJE,ALI DOKAZI SU DOKAZI.A INACE SRBI SE NIKAD NEBI NI POBUNILI DA IM NIJE DOSAO ALBANAC ILI CRNOGORAC.JEDNO SELO U ZETI TJ MATAGUZI TVRDE DA JE OD LUKAVEVICA.I IMA JOS LEGENDI ALI JEDNO JE SIGURNO IZVANJAC JE CIM SE POBUNIO.
@

26. 08. 2017 - 18:08

ovo je od znacaja jer ovaj tekst je narucio Aleksandar Vucic a sve u pripermi priznanja Kosova pa da shvati svesrpski narod da albanci nama nijesu stranci a crnogorcima su dobre komsije.Mi svetu zemlju Kosovo predajemo na cuvanje narodu nasih vodja koji su nam stvarali istoriju.Zivio Karadjordje zivjeli bratski ALBANSKI I CRNOGORSKI NARODI I MI SRBI SA NJIMA I NEKA ZAVLADA MIR I BLAGOSTANJE NA BALKANU.ZIVJELI PIPUN I MANDA I STRAHINJA I MARKO MILACIC
Из Доње Ржанице је!

26. 08. 2017 - 00:32

Карађорђе није из Краља, ни из Лопата, него је из другог краја Васојевића - из Доње Ржанице! У Доњој Ржаници, има једна међа коју зову Карађорђева међа, те је јасно окле је Карађорђе.
Baranin

26. 08. 2017 - 02:31

Ja sam čuo da je Karađorđe iz sela Donji Ljubiš sa Zlatibora. Pričaju ljudi i ja mislim da Donji Ljubiš.
zukotrlica

26. 08. 2017 - 09:01

A ti si sigurno komsija iz Gornji Ljubis kad to znas .
@

26. 08. 2017 - 13:00

I DONJI I GORNJI LJUBIS IMAJU MEDJU GDJE JE SVETI SAVA TAKNUO STAPOM I POTEKLA JE VODA PA SA ZATO ZOVU KARADJORDJEVA MEDJA STO JE DOKAZ DA JE DJILAS IZMISLIO CRNOGORCE.2
Anagustum

26. 08. 2017 - 03:16

Ne,ne! Varate se gos'n Iz Donje! Ima jedna kosa koja se zove Savina i Karadjordhjeca glavica, nedhje ispod Durmitora. I upravo tu se sreli Sveti Saava, i chuveni Kliment Karadhjoz. Otole su oboica. Istorijski potvrdhjeno a nekoliko poznatijeh Srbskih istoricara potvrdilo, istrazilo i unijelo u ustoriju de facto. Tako daklem, tacka je tu stavljena, I o ovome vise netrebamo. Obojici preci dosli s Kosova, a tamo iz Luzica Srbskijeh - stari Sloveni... Da se sad nebi odhje prepirali. Mada su obojica geneticki E-V13 sto bi moglo bit da su Vasojevici.
Nije tacno

26. 08. 2017 - 05:49

Karadjordje je iz Dapsica. Gore u cuke ima jedna kosa i zove se " Karadjordjev brk"!!!
Ravnopravna Crna Gora

26. 08. 2017 - 11:23

hahahah po toj logici danas cemo da jedemo Karadjordja, za rucak Karadjordjeva snicla.
ff

26. 08. 2017 - 01:11

V.Kazimirović u "Crnoj rzci"kaze da je karađorđe rom iz Podgirice
@

26. 08. 2017 - 15:04

naime sa Vrela Ribnickih jer to tada nije bila Podgorica.Turska tvrddjava ne Ribnici mada je bliza Moraci je postojbina Karadjordjevica jer se tamo rodio Nemanja.Pored DVODINARKE(podgoricani znaju sto je to)ima stijena sa koje je Nemanja Karadjordjevic skakao "lastu".A sve ovo je dokaz da Estonci nisu Srbi
PWS

26. 08. 2017 - 01:42

Karadjordjevi preci Keljmendi u raseljeni u drugo vrijeme. Njih je raselio pasa Hodoverdi na Pester. Tu je jedan dio ostao i stopio se sa Bosnjacima . Oni jos uvijek znaju svoje porijeklo. Jedan dio je sa Pesteri selio u Srbiju. Oni su postali Srbi. A veci dio Keljmenda se vratio u postojbinu. Oni koji su se nadelili u Plavsko gusinjskoj kotlini primili su islam ali su zadrzali jezik i narodnost. O bojevima sa Jovanom Mrsovim, vodjom Keljmenda i plavsko gusinjskim Bosnjacima ima vise guslarskih pjesama. Termin Turci oznacava vjersku pripadnost, muslimane. Etnicki Turci su u tom kraju bili vrlo rijetki, uglavnom zastupnici turske vlasti, sluzbenici. Stanovnistvo je 99% netursko.
Nutralan

26. 08. 2017 - 03:25

Za Dokle: Dokle god bude trebalo! imam jednu super preporuku - ako ti se ne sviđa tema jednostavno nemoj čitati. Ima nas kojima trebaju ovakvi tekstovi jer je pod velom tajne sve što ima veze sa posrbljavanjem Crnogoraca. Ima puno nas koji smo bili skeptični pa nam ovakvi tekstovi odgovaraju. Svaka čast autoru, odlična tema, hvala!
za Nutralnog

26. 08. 2017 - 09:00

Nađi se s njim u neku kavanu pa raspredajte o "istoriji" dok vas konobari ne poćeraju. Ovaj portal treba da ima neki nivo.
Darko

26. 08. 2017 - 04:21

Ako je ovaj Vasojevic ja sam švajcarac!drze de srbi i Posrbice one stare koja ne pali 1000 puta rečena laž postaje istina a sve manji i manji..Beogracki pašaluk ne gine!Kosovo je pored srbije!
AUUU U

26. 08. 2017 - 05:53

Ocekujem brzu reakciju istoricara Antica Cedomira i ostalih "naucnika" iz " Inasituta za novu srpsku istoriju". Naravno i domacih placenika.
Miroslave...

26. 08. 2017 - 06:57

..nijesmo svi učili tvoju-vašu "šuvaricu"? A nemoj date zamolim-da repetiraš iste teme-brez dileme..svezane za Kara đorđa...? Ajde provaj-piši malo ovome sportu-o fuzbalu..đe nema dana kad se ne pomnje fuzbalski klub iz Arbanije-nečesovi Skenderbeg..I bi bilo dobro da nam objasniš-a ko bi ovaj SKENDERBEG? Jer ti znaš-ako iko zna u našu Domoviinu-ovu antropologenetiku..današnjije crnogoraca..?Ajde,životati poitaj moj vrli Katunjaninu-iz Katunske nahije-moje mile UJČEVINE!!!!
Vojvoda Murinski

26. 08. 2017 - 07:14

Samo vi omalovazavajte i jedite sto se ne jede.Vasojevici su bili i ostali okosnica stare Raske.Zasto ovaj tekstopisac nije dao par stotina eura i uz ppmoc dnk-a analiza dokumentovano razbio mitove?Ne ,on kazazivanje pobija kazivanjem.Imate posprdaci da crknete kad vidite sta kaze dnk-a.Inaci dok su istali bili pod Turcima zamo su Vasojevici bili alobodni.Vama gospodo odgovaraju sve kape ...
danilo s.

26. 08. 2017 - 09:46

Objasni nam casni vojevodo Murinski a sto nema Vasojevickog (ili bilo kojeg drugog) plmena u "staroj Raskoj" (sbijanskom dijelu)? g. Cosovic samo iznosi cinjenice i dokumenta za koje nijesmo ni sanjali da postoje. Dosta je bilo laznih istorija koje su nam svima donijele samo svadje - i bijedu. Zato, iako ova cinjenica ustvari ne znaci mnogo, ona u velikoj mjeri razotkriva metode veljerspstva i ulogu izmisljotina i obmana koje se koriste u svrhu propagande istoga. P.S. Za one koji i dalje vjeruju da su "potomci srpske vlastele/plemstva sto izbjeze u CG poslije boja na Kosovu" - pitanje: "Ako ste zaista potomci Srba-plemica, sto vam je trebalo da se odreknete “plemstva” i potcinite rajinskoj, kolektivistickoj, ideologij “veljesrpstva”? Zasto ste prihvatili da se ponizavate pred rajom koja je skoro pet vjekova klecala pred sultanom? Ako je tacno to sto pricate, kako mozete imati ista sustinski zajednickog sa njima? “Ima nesto trulo..” - u vasem vjerovanju?
123

26. 08. 2017 - 11:44

Vojvodo, koja crna okosnica srpstva, koje crno srpstvo. Da nije bilo igumana Mojsija Zečevića svi Vasojevići zamalo pređoše u islam!! Siguran sam da znaš da je dobar dio prešao u islam a da je iguman svojim djelovanjem uspio neke da vrati. Samo da znaš poslednji Vasojević je prešao u islam 1912. godine. Pušti priču, dobro znamo u Crnoj Gori ko je ko i kakav je ko.
Guest_82054

26. 08. 2017 - 08:08

SVIM PRAVIM SRBIMA JE POZNATO DA JE SAVA IMAO HILIKOPTER JER SAMO TAKO JE MOGO SVUDA STICI , KARADJORDJEVA SNICLA JE POREKLOM IZ CRNE GORE
Tara

26. 08. 2017 - 08:47

Ovo mi lici na srpsku paranoju. Istoriju treba ispraviti..da narod zna istinu..sa svim dokazima. Sorry..ali ovi Serbe..srbljaci su bolestan narod..sto nije dobro za citav region..najbolje bi bilo ovu naciju izolovati,pa neka lazi izmedju sebe pricaju!!!
Пивљанин

26. 08. 2017 - 08:51

Хеј другари поздравио вас Секула Дрљевић.
crkva,jezik i nacija

26. 08. 2017 - 11:52

Da je sreće spomenik bi podigli Sekuli u sred Titograda.Koju bitku su Vasojevići imali s Turcima pa su bili slobodni,pogotovo sto oće da budu Srbi.Vasojevići,Kuci,Bjelopavlići su najalbanskija plemena u Crnoj Gori.Marko Vesović je nasa da su se njegovi preci prezivali Vesi,sto se to ne sviđa onima koji su. Bekija Fehmijua nacerali na samoubistvo ne mozemo nista.Karađorđe nije prista na zakon prve bracne noći zbog cega je sa porodicom pobjega za Austrougarsku.
crkva,jezik i nacija...

27. 08. 2017 - 11:43

...a što će ti "dva spomenika" Sekuli-imate ga u Jasenovac ..za dom spremni odlučio HDZei...
=

26. 08. 2017 - 10:34

Pa lako je znat od bilo kud da je došao Karađorđe.On je od onog naroda koji su se odrekli svojeg a prihvatili tursko podaništvo i ime.Jedino u taj vakat nijesu imenovani begovi koji je od njih osveštava prvu bračna noć dok su opanci šetali.
Велимље

26. 08. 2017 - 10:36

Немам намјеру, јер то уосталом тражи и простора, да се упуштам у Ћосовићеве пројекције, али га морам нешто подучити јер он нема јасну представу о основним појмовима. Он час "измишљеним" а час "стварним" сматра појмове "мита", "култа" исл. Још је Аристотел дефинисао логички закон по којем не постоји ништа на свијету што иствремено "јесте" и "није". Мит је дакако нешто што јесте и није измишљен, али исто тако: мит не може да измисли појединац, и утуви га у колективну свијест. Како то не може Ћосовић, једнако то није могао ни Симо Сарајлија. Зато је Ћосовић сваким новим оваковим текстом све смјешнија појава. Ко каже да нам недостају Чкаља, Џери Луис идр?
Velumlje

26. 08. 2017 - 11:31

Interesantno je primijetiti da se ipak od Aristotela na ovamo logicko razmisljanje razvilo, Naprimjer sud da li nesto jeste ili nije moze da zavisi od percepcije onoga koji donosi sud. Naprimjer, neko moze da da sud da si ti pametan a neko drugi da nijesi. Dakle, ti istovremeno i jesi i nijesi pametan. Izaberi sto ti odgovara.
danilo s.

26. 08. 2017 - 11:39

"Velimlje, Још је Аристотел дефинисао логички закон по којем не постоји ништа на свијету што иствремено "јесте" и "није" Ali, taj zakon ne vazi vise uopsteno (kao nekada), odnosno, primjenjiv je samo u odredjenom konetkstu. S druge strane, imate, na primjer, da u "kvantnoj fizici" vazi suprotan zakon. Umjesto ili/ili - i/i. Da li ste culi za A. Korzybski-og i "mapa nije teritorija", itd. Osim toga mjesate zabe i babe. Mitovi i (Aristotelovska) logika nemaju ama bas nikakve veze. "Мит је дакако нешто што јесте и није измишљен, али исто тако: мит не може да измисли појединац, и утуви га у колективну свијест." A sto je sa Njegosem, ili Garasaninom, itd. Ko je izmislio "srpstvo"? Sigurno nije narod. Narod se (a i vi izgleda) samo njime öpjanio. A Amfilohije mu danas naliva mnogo "losëg vina". Tesko nama sa vasom glavoboljom.
Велимље

26. 08. 2017 - 22:30

Овој двојици треба равноправно додијелити Нобелову награду, чак да им припадне и одређени проценат од оних многих, попут Клинтонове, Обамине исл., за генијалне доприносе логичком мишљењу, јер послије Лајбница нико није успио да допуни Аристотелове законе мишљења. А и Лајбницов допринос продукт је постојећих Аристотелових. Ма, Црна је Гора свјетско чудо, у њој и логика напредује боље него игдје на свијету. Стварно, шта ће Срби тамо гдје се мишљење таквом галактичком брзином осваја. Црногорци ће постојати убудуће само у сфери мишљења, јер су ту најбољи.
Станислав

26. 08. 2017 - 11:53

Лубурић пише: Отац Карађорђа,Петар Јованон Мршић Климента доселио у Шумадију из Драговољића код НК,а ту су се његови досеоли из Климента..Најдаље им је поријекло мјесто Буна код Мостара. А СЕЉАКАЊА КЛИМЕНТА У ПЕШТЕР И НАЗАД је оставило сигурно неке и у Васојевићима,чији је добар дио постао Албанија,силом политика..Вође Климента су били ови: Андрија Лубурић у књизи Поријекло и прошлост династије Петровића (1940.г., стр 18.) наводи три владара Климента: цара Вука Додића из 17. вијека, којег спомиње турски историчар Мустафа Наим у својој историји Турске Тарихи наима, књ.3., стр 377. (3.издање), краља Уљу Ђоновића из доба Морејског рата (крај 17. вијека) и у првој половини 18.в. краља Деда Гавру о којем је писао Павле Ровински. Одред Климента против Сулејман паше Бушатлије је предводио Мршин син, војвода Јован који је био дјед Карађорђев. (стр 19.) а језик им је наш и шиптарски: Marino Bizzi (1570-1624), the Archbishop of Bar, speaking Albanian and Dalmatian
Čevljanin

26. 08. 2017 - 12:18

E pa dragi gospodine ako želite da budete do kraja istiniti zašto ne kažete da su I Klimenti porijeklom od Srba (iz Bosne) I da su u 15 vijeku doselili na Čevo. Od 5 brata 3 su ostali vjerni Pravoslavlju (od njih su Čevljani, Vasojevići I Piperi) a dva su uzeli Muhamedovu vjeru I otišli u Albaniju. Jedni od njih su Klimenti...
Marija

26. 08. 2017 - 12:21

Ma bio je faca pa od koga je god. Kao naš Milo. Ljudina.
Guest_61116

26. 08. 2017 - 12:29

SVAKI PRAVI SRBIN ZNA DA JE KARADJORDJE IZ CRNE GORE I DA JE NJEGOS REKO NA UMORU ,, CUVAJ RISTO CRNU GORU "
Ćosavi

26. 08. 2017 - 12:52

pa dovrši priču Ćosavi i reci da su od Klimenata (izvorno na albanskom jeziku: Keljmendi) sa Skadarskog jezera iz sela Vranj, gdje se u pravoslavnoj crkvi čuva uspomena na to porijeklo jer su Lukačevići iz tog mjesta najbliži rod karađorđevićima i dan-danas. za razliku od Karađorđevića, Obrenovići su čisti Crnogorci iz Bratonožića, a Petrovići-Njegoši su čisti Srbi iz Zenice iz Bosne.Veličanstveno.
Станислав

26. 08. 2017 - 14:01

Братоножић Балевић пише да је он албано црногорац,а ови су Брђани,..а не цг..а цгце сматра србима.
Baranin

26. 08. 2017 - 15:11

'Oćeš reći da su srpske dinastije CRNOGORCI, a crnogorska SRBI! Dobra ti je ta teorija. Bojim se da je vaše porijeklo u domenu basni i jedne tako mile životinje, poznate po inteligenciji.
Ćosavi

26. 08. 2017 - 23:47

Baranine, srpske dinastije su Crnogorci i Albanci..možda ti nije milo ali tako je.a Njegoši su naravno najčistiji bosanski Srbi koji su sa vlasti u CG otjerali crnogorsku vlastelu Radonjiće..to je opštepoznata činjenica.
Zoran bgd

26. 08. 2017 - 15:04

Velikosrpska spisanija miomira dasica su cista propaganda.
Karatuna

26. 08. 2017 - 16:40

Gospodin 'akademik' se ponekad moze primijetiti u setnji prometnim ulicama naseg kvarta sa povecim sesirom na glavi I groteksno velikim mantilom... A la Tin Ujevic... Dozivljavam ga kao egoistu I samoreklamera.
PWS

26. 08. 2017 - 17:12

"Kralju Ulja, crn ti obraz. Sto ti hajduci zene otese. Sto ti kurjaci ovce poklase. Sto ti Turci surgun ucinjese. Sto ti Maljesia pusta osta... Dje je sablja ostra bice zena dosta. Dje je planine bice i ovaca. Turci ce se o svome jadu zabaviti. Dok je Maljesie bice Maljisora." ps. Hajduci -misli se na druzine koji su upadali na teritoriju suprotnog tabora ili plemena i otimali zene, djevojke i.stoku za samoupotrebu ili preprodaju..
PWC..zemlja miriše..

27. 08. 2017 - 11:40

..zaudara (po učenju Miroslava Ć.?)sa onijeh 9,4 % pragena po glavi stanovnika malecke naše domovine...
ja licno

26. 08. 2017 - 20:41

a sta cemo sa najnovijim istrazivanjem genetike njihovih najblizih rodjaka koji su ispali I2 dinaric? to sto ke neko sa prostora Albanike ne mora odma da znaci da je albanskog porijekla .neka lijepo neko od princeva da na testiranje krv i znace se sve.i da su klimenti koja je razlika u genetici u odnosu na Vasojevice ? ne znam sta ti ovo Cosovicu znaci?Klimenti E vasojevici E
Karatuna

26. 08. 2017 - 23:29

I Klimenti I Vasojevici su djelovi Ilirskih plemena, dakle staros'edioci. Ista genska grupa. S tim u vezi, ne shvatam poentu Vaseg komentara...
ja licno

27. 08. 2017 - 08:20

napisao sam da su im bliski rodjaci I2 a to nije Ilirska grupa.a to sto neko pripada starinskom stanovnostvu u nacionalnom odredjenju znacaj dobija tek u XVIII v.pa Kliment moze biti Srbin ali i Albanac .vjerovatno si ti novokomponovanog misljenja da su Albanci Iliri
Karatuna

27. 08. 2017 - 11:08

Slažem se da se nacije u Evropi formiraju s početkom 19 vijeka pa se pitam - kako ste došli do zaključka da pripadnik Arbanaškog plemena Klimenti/ Keljmendi može biti - srbin!? Znajući da su do 1914 bili u srcu Turske imperije - znači NE i Srbije! Tim prije, da se spuštim na (sub)nivo Amfilohija, suočeni sa činjenicom da su Klimenti mahom katolici!?
Karatuna

27. 08. 2017 - 11:08

Slažem se da se nacije u Evropi formiraju s početkom 19 vijeka pa se pitam - kako ste došli do zaključka da pripadnik Arbanaškog plemena Klimenti/ Keljmendi može biti - srbin!? Znajući da su do 1914 bili u srcu Turske imperije - znači NE i Srbije! Tim prije, da se spuštim na (sub)nivo Amfilohija, suočeni sa činjenicom da su Klimenti mahom katolici!?
ja licno

27. 08. 2017 - 16:12

ako su I2 onda ninesu Klimenti.sa druge strane ni Al plemene nijesu u ovakvom obliku od Hrista i to su novije tvorevine.ako su E Vasojevici , Kuci i sl mogli da stvore Novu Srbsku naciju moze i neko drugi istog porijekla ako je usao u taj proces na vrijeme.samo hipoteticki govorim
Vasojević-Crnogorac

26. 08. 2017 - 21:14

Svaka čast za ovaj istorijski članak! Valjda će se Vasojevići malo otrijezniti od kosovskih bajki i " nebeskog naroda"!
Мирослав Ђукић

29. 08. 2017 - 14:27

Од чега се Ви трезните?
Guest_70980

26. 08. 2017 - 21:51

MENE VALA NAJVISE LICI NA PODGORICKOG ROMA
Мирослав Ђукић

29. 08. 2017 - 14:36

Одлучите се, тврдите ли да је Карађорђе Албанац, Ром, или Србин?
Abvgd

26. 08. 2017 - 22:50

Preostalo 1000 karaktera...piti il ne piti, pitanje je sad, a ne ko je karadjordje, hik!
Mирослав Ђукић

29. 08. 2017 - 13:59

Ово је пример оног што се зове - алтернативна историја? Мој имењак је задужен за додатно замајавање одавно слуђеног народа. Оспорава се час Косовски бој, час корени Карађорђеви, час ово, час оно... Онда се неко јави да контрира и да доказује ноторне ствари, отвори се полемика и тако... Мало споменик, мало историја, мало Мираш... тако народ лагано заборави да је гладан, да је без посла, да је сиромашан, да је обесправљен... Иако сам Васојевић, остајем мртав хладан на ово. Ја иначе волим да читам епску фантастику, још ако се убаце але и змајеви....
Obrati pažnju!

29. 08. 2017 - 19:32

Obrati pažnju na dokumenta koja su nastala još dok je Karađorđe bio živ! Razmisli malo o njima.
Мирослав Ђукић

04. 09. 2017 - 14:59

Ево, слушам "Обрати пажњу на последњу ствар" од "Азре". А онда ћу да слушам, по ко зна који пут, Џонијев инструментал "Краљевић Марко". У чему је виц? Нисам ту пронашао ништа против Црног Ђорђија!
Кривокапићи

04. 09. 2017 - 15:40

За друге не знам, ал знам за себе. Мој деда, Милош Кривокапић, рођен у селу Подаждријелу, из племена Цуца, изјашњавао се као Србин и славио је светог Јована. Мој отац, брат и ја смо исто Срби и исту славу славимо. У породици се са колена на колено преносила историја наше породице - братство Бајковића је дошло у Црну Гору из херцеговачког места Чађани крајем XVII века и сукобило се са староседеоцима Ивановићима. После неког времена, због крвне освете, део Ивановића и Бајковића се иселио у друге крајеве, а породице из ова два братства које су остале на тим просторима су се измириле и узеле презиме Кривокапић - по неком човеку који их је измирио, а носио је ( ваљда венецијанску ) капу накриво. Ја само толико знам. Мени је ово, о мени, доста. Поздрав свим добрим људима
bura

11. 09. 2017 - 08:51

RESPEKT. Svaki Vaš tekst počiva na arhivskoj građi i činjenicama. Pozdrav g. Ćosoviću
Novi komentar