Kilibarda: Krst ruši harmoniju

Zahtjev da se na Sahat kulu u Podgorici vrati skinuti krst je potpuno pogrešan i ide protiv nacionalne harmonije Crne Gore, smatra Novak Kilibarda, crnogorski književnik, profesor i bivši političar.
Objavljeno: 14. 09. 2017 - 10:27 Promjenite veličinu teksta: A A A
Kilibarda: Krst rusi harmoniju

Sličan stav ima i istoričar Živko Andrijašević, koji u razgovoru za Anadoliju poručuje da je neprimjereno da se na Sahat kuli nalazi bilo kakvo vjersko obilježje.

Restauracija Sahat kule u Podgorici, jednog od simbola ovog grada, izazvala je polemiku u javnosti zbog uklanjanja krsta sa krova ove građevine. Odluku da se krst sa Sahat kule ukloni, makar i privremeno dok traju radovi, donijela je Uprava za zaštitu kulturnih dobara.

Ipak, na ovakvu odluku stigla je reakcija od Mitropolije crnogorsko-primorske (SPC) i uprave grada Podgorice da krst bude vraćen, dok u Islamskoj zajednici najavu o vraćanju krsta nazivaju neprimjerenom.

Za Novaka Kilibardu zahtjev o vraćanju krsta na Sahat-kuli je "nepotreban i nekulturan".

"Hadži Mehmet-paša Osmanagić oformio je vakuf, što će reći zadužbinu 1667. godine, u kojoj su Sahat kula i jedna džamija. Tek će krajem 19. vijeka biti dograđeno nešto gvozdeno, hrišćansko. Ja ću reći sa najdubljim uvjerenjem da je zahtijevanje da se vrati to gvozdeno što je ugrađeno krajem 19.vijeka ne samo nepotrebno, već potpuno nekulturno. Svi narodi koji imaju svoje spomenike iz prošlosti, bilo iz antike ili srednjeg vijeka, nastoje da renoviraju svoje spomenike, ali tako da im se apsolutno sačuva prvi oblik. Prema tome, Sahat kulu treba renovirati, poštujući njen oblik kakav je imala u početku, a ništa dograđivati, što se kasnije iz raznih političkih i vjerskih razloga dograđivalo“, kaže Kilibarda.

"Pogrešan zahtjev"

On još ističe da se čudi "tim osobama koje zahtijevaju da se ugradi nešto u taj istorijski spomenik koji se nalazi na lijepom mjestu u Podgorici, što mu ne pripada od svoga početka".

"Crna Gora je međuvjerska država. Da nisu muslimani 2006. godine glasali za samostalnost Crne Gore, ona se nebi osamostalila. Ovaj zahtjev da se vrati na kulu gvozdeno oruđe hrišćanskog oblika je potpuno pogrešno i ide protiv nacionalne harmonije Crne Gore", jasan je Kilibarda.

0109andrijasevic

Istoričar Živko Andrijašević objašnjava da Sahat kula kao građevina ne može biti simbol neke konfesije.

"Nije mi poznato kada su na Sahat-kulu stavljeni gvozdeni elementi koji imaju oblik krsta, niti kojim povodom ili s kojom namjerom je to učinjeno. Znam da je Sahat kula javni objekat iz osmanskog perioda, te da se na takvom objektu, u njegovoj autentičnoj formi, zasigurno nije mogao nalaziti ni krst, ali ni polumjesec. Sahat kula je obilježje grada i bila je u funkciji tadašnjeg gradskog života i ne može biti simbol neke konfesije, države ili nacije", kaže Andrijašević.

On smatra da nije u skladu sa moralnom crnogorskom tradicijom da na građevinu koju su podigli muslimani bude krst.

"Budući da ona nije vjerski objekat, niti je na bilo koji način služila u vjerske svrhe, smatram neprimjerenim da se na njenom krovu nalazi vjersko obilježje ili bilo kakva konstrukcija koja asocira na nečiji vjerski identitet ili nacionalno-političku pripadnost. U prvom redu zbog toga što se time narušava autentičnost jednog spomenika kulture, ali i njegovo svojstvo i namjena. Moram reći da nije baš u skladu sa crnogorskom moralnom tradicijom da se na građevinu koju su podigli podgorički muslimani, inače potomci uglednih islamiziranih porodica iz “stare” Crne Gore, stavlja obilježje koje može da asocira na pravoslavlje, i da se, da se kolokvijalno izrazim, građevina “pokrštava”. Mi to ne bi trebalo da radimo. To nam ne služi na čast. Isto bih mislio i da u nekoj od crnogorskih opština sa većinskim stanovništvom islamske vjeroispovijesti, nekome dođe na pamet da stavi polumjesec na zadužbinu nekog pravoslavca", kaže Andrijašević.

On poručuje da na osnovu činjenica, ne treba dodavati bilo kakvo obilježje na građevini.

"Imajuću u vidu istorijske činjenice i potrebu da se očuva autentičnost jednog objekta javne namjene iz 17. vijeka, smatram da na Sahat-kulu ne bi trebalo dodavati vjersko ili neko drugo obilježje, niti konstrukcije koje mogu asocirati na konfesionalni ili neki drugi identitet", kaže Andrijašević.

Krst izvorno ne pripada Sahat kuli

Dragana Kujović, stručnjak za orjentalistiku, sa istorijskog instituta Crne Gore, ističe da je Sahat kula spomenik orijentalno-islamske urbane tradicije iz 17. vijeka.

"U vezi sa aktuelnim raspravama o uklanjanju krsta sa Sahat kule u Podgorici, prilikom njene rekonstrukcije, još uvijek nemam definisan stav, s obzirom da nisam upoznata sa detaljima dogovorenog projekta njene obnove. Ono što mogu reći u ovom trenutku je da Sahat-kula predstavlja spomenik orijentalno-islamske urbane tradicije iz 17. vijeka, i krst, koji joj izvorno ne pripada, dobila je krajem 19. vijeka, kada je Podgorica ušla u sastav Crne Gore“, kazala je Kujović.

Restauracija Sahat-kule i rekonstrukcija Trga Bećirbega Osmanagića počela je u aprilu, a projekat vrijedan oko pola miliona eura finansira Turska agencija za međunarodnu saradnju i koordinaciju (TIKA).

Anadolija

Komentari: 32

Wilkins

14. 09. 2017 - 11:06

Sat kula nije VJERSKI objekat i kasnije dodati metalni dio koji liči na krst, SLAŽEM SE ne bi trebalo vraćati iz gore pomenutih razloga. ALI. Pogledajte stari vizantijski htam u Istanbulu koji je pretvoren dodavanjem minareta u džamiju AJA SOFIJA. Niko i ne pomišlja to da vreća u prvobitni oblik. OPET, ALI. Uz dužno poštovanje i pijetet prema NOR-u I NOP-u, i ranijim ratovima, mislim da je postavljanje ploča sa natpisima na kapije starih zidina naših primorskih gradova, takođe narušavanje našeg istorijskog nasljeđa. To bi isto trebalo UKLONITI, a sve spomenike iz II sv. rata zaštititi kao kulturno dobro, ako već nijesu, jer je to soc-realistička umjetnost i naravno spomen na antifašizam CG.
Za Wilkinsa

14. 09. 2017 - 11:35

A bil ti mijenjao Sahat kulu za Aja Sofiju?
w

14. 09. 2017 - 11:50

Ajde ne sviraj, pročitaj ponovo komentar.
Najj

14. 09. 2017 - 17:54

Aja Sofija je sada muzej.
Politikanstvo

14. 09. 2017 - 11:08

Kao drustvena svojina podlozna politikanstvu? Drugo SAHAT KULA bila vojni objekat ,osmatracnica -PUSKARNICA , na njoj u XVIII, vijeku cesto ste mogli vidjet kao ukras CRNOGORSKE GLAVE, TAJ OBJEKAT je bio TURSKI time okupatorski on nije VJERSKE sadrzine pa da budi I provocira osjecanja ili HARMONIJU. Crnogorci su OSLOBODILI PODGORICU od TURAKA I visevjekovnog okupiranja I postavili su svoja OBILJEZJA BARJAKE na sve TADASNJE TVRDJAVE ,sta je sada odjednom SPORNO.Srnogorski BARJAK se vijao na sva TURSKA UTVRDJENJA na BEDEM TVRDJAVI u NIKSICU ,Kneginja Milena opjevala taj BARJAK I vojvodu Iliju Plamenca itd,,, Tako I UTVRDA SAHHAT KULA koja bila PUSKARNICA mali otvori se dan danas vide oklen su TURCI na CRNOGORCE PUCALI.
Nick

14. 09. 2017 - 13:32

One rupe na zidu su svog svjetlosti da bi se vidjelo popeti se uz one stepenice do mehanizma sata a ne zbog toga sto si naveo
Starostavne knjige,

14. 09. 2017 - 15:13

Starostavne knjige kazuju da je ona , ,,,,Dugo vremena je služila za odbranu .... ? Sahat kula nekad služila i kao osmatračnica kula vojni objekat ili PUSKARNICA. “Sa istoče strane Stare varoši nije bilo bedema, već je bio iskopan šanac, obzidan kamenjem, širok osam, a dubok tri metra. Otvorenost Stare varoši prema uvijek buntovnim Crnogorcima učiniće da Sahat kula tokom nemirnih vremena služi i kao osmatračnica vojni objekat -puskarnica , a prostor oko nje i mjesto odakle se odlazilo u odbranu grada. Konačno, pored nje se nalazila i Zetska kapija koja je bila najveća i najprometnija od četiri gradske kapije kroz koje je jedino bio moguć ulazak u grad”, Tako da je to mjesto zahtjevalo takvu jednu odbrambenu KULU "
CRNOGORSKI 007

14. 09. 2017 - 20:01

PUCALI SU SVI ,TO SU NEKA STARA VRIJEMENA ,A KO DANAS PUCA PO CG I CRNOGORCIMA ,I KO JE I DAN DANAS U OTETIM OBJEKTIMA CPC,
Gradjanka

14. 09. 2017 - 11:09

Gospoda su rekla ono što već svako zna. Krst je tu više od 100 godina, a Sahat kula je prije svega kulturno dobro. Ona izvorno nije imala krst, ali u jednom istorijskom trenutku raspoloženje gradjanja, njegove namjere, misli, htijenja, učinili su da se on tu nadje. Kulturno dobro se ne može posmatrati samo kao gradjevina koju su podigli muslimani, pravoslavci, katolici, već ono u sebi najčešće sublimira i sve one kasnije, nekada opravdane nekada ne, intervencije, dogradnje. Zamislite gdje bi stigli kada bi sa svakog kulturnog dobra "skidali" djelove koje su "prikačeni" tokom istorije. Sad ste našli da pametujete o krstu koji tu stoji barem 100 godina, baš na vrijeme? I gospodine Andrijaševiću, zna se da je Sahat kula profani objekat, nije tu trebao da stoji krst nego alem. Ali, istorija je takva, vi bi to trebali bolje da znate, u jednom trenutku desi se neki dogadjaj, svidjao se on sada nama ili ne. I kao istoričar, treba da znate da se i preko kulturnih dobara iščitava istorija
Gradjanko u pravu ste,

14. 09. 2017 - 11:30

Ja isto mislim da je pametno na svakoj istorijskoj zgradi ostaviti vidljive sve slojeve vremena, a u ovom slucaju i krst na sahat-kulu .Koji je kao TAKAV bez sumnje obiljezje istorijskih trenutaka vremena.
Sadasnjost

14. 09. 2017 - 12:35

Krst je dodat u jednom proslom vremenu i zbog toga ga ne treba micati kako kaze Gradjanka. Sada je drugo vrijeme pa mozda i ono zasluzuje neki dodatak.Ja predlazem da se pored krsta stavi i polumjesec kao znak napretka danasnjeg vremena u smislu vjerske tolerancije. Nadam se da ce ovo prihvatiti i Mitropolit Amfilohije koji je poznat kao tolerantan vjerski vodja.
Gradjanka

14. 09. 2017 - 15:08

Žao mi je Sadašnjost, ali ne može se dodavati ništa na kulturno dobro, nema unošenja novih elemenata, tako kaže Zakon o zaštiti kulturnih dobara...Krst je bio na Sahat kuli kad je ona postala zaštićeni spomenik kulture polovinom prošlog vijeka.
uff

14. 09. 2017 - 19:21

KAKVE VEZE IMA AMFILOHIJE S TIM? NIJE KRST POSTAVLJALA DRPSKA CRKVA NO CRNOGORSKA. U SVE SE PETLJA AMFILOHIJE...DOSTA JE BILO
Kriz

14. 09. 2017 - 11:11

Vama bi se i od Dekartovog sistema pricinjavao krst.
Anony

14. 09. 2017 - 11:33

A jel to časni Amfilohijev? Njih ima đe ti na pamet ne bi palo; počećemo i da se zavrzujemo o njih! Sjećam se da su arkanovci donosili takve na posvećivanje, zajedno sa noževima i ostalim oružjem, kod popova a poslije išli da kolju nevin narod!
Ha

14. 09. 2017 - 11:32

Onda da skinemo i polumjesece sa turbeta...ruse harmoniju
Prust

14. 09. 2017 - 11:53

Pravimo se ludi a ako malo vratimo pamcenje ovaj krst sto je uklonjen postavio je Amfilohije 90-ih godina za vrijeme pohoda krvi i tla,zar ne vidite da je SPC najzesci za povracaj krsta.Moramo postovati Crnu Goru prije svega i na Sahat Kuli treba da stoji Crnogorska Zastava isto ka na tvrdjavi San Djovani u Kotoru,i to je to samo Crnogorska Zastava!!!!!
krst i luna

14. 09. 2017 - 11:57

Vidis da je cijeli vic u tome da se kao "renovira " vec renovirana kula samo zbog toga da bi se postavila turska obiljezja.
Neso

14. 09. 2017 - 12:02

Sto se g.Kilibarda i Andrijasevic ne pobune tako za namjeru Albanaca na KiM da prisvojataju Visoke Decane i Pecku patrijarsiju?
MOMO

14. 09. 2017 - 13:53

Zato što je to vaša, srpska stvar. Uzgred, možete se buniti, ali tamo vam više nema puta. Ćao!
za Nesu

15. 09. 2017 - 09:17

Utuvite jednom za svagda - od Andrijaševića i Kilibarde vam nema opasnosti, jer, prva ljubav zaborava nema.
Abu Novak al cirgilica

14. 09. 2017 - 12:04

Veli jedan Srbijanac Kilibardi " Ja sam se stideo kolki ste vi Srbin bili ". Kako ode u Sarajevo kao da ga omandjijase i nesto u caj ususe .
Abu Dabi

14. 09. 2017 - 13:56

Hahaha, e vala da se srbijanac postidi, to još nijesam čuo.
Risto Mef....

14. 09. 2017 - 13:18

Nema toga znacajnog objakta gdje se Risto nece pojavit da obiljezi ko svoje
sejtan

14. 09. 2017 - 13:50

Evo nje boj se nece Risto al hoce Refik .
CAR DUSAN

14. 09. 2017 - 16:22

Ako nijeste znali na sat kuli nije nikakav SMEROPOKAZICAC. Vec KRST silnog CARA DUSANA. Ko hoce moze odjen pogledati kako izgleda KRST SILNOG CARA DUSANA koji STOJI na SAHAT KULU OSMANAGICA EVO PRIKAZA izvolte pogledati: http://static.panoramio.com/photos/large/60844816.jpg
TO JE ONAJ

15. 09. 2017 - 20:35

J ON U D
CAR DUSAN

14. 09. 2017 - 16:28

Krst cara Dušana koji je postavljen na Sat kuli u Podgorici nakon oslobođenja od viševjekovnog ropstva pod Otomanskom imperijom, bio je znak da je rodni grad njegovog pretka Stefana Nemanje, osnivača dinastije Nemanjić, postao zajednički simbol svih Podgoričana. To nije urađeno suprotno volji muslimana iz Podgorice, koji se tada nacionalno nijesu razlikovali od Crnogoraca, Brđana i Hercegovaca, jer da je tako, svakako da bi neko iskoristio vremena austrougarske, italijanske ili njemačke okupacije da ukloni to znamenje. Današnja akcija skidanja krsta je u suštini inicirana od strane DPS i ANB, kao i jedne islamske obavještajne službe, kako bi se na ovom pitanju pravile nove podjele u Crnoj Gori i to u pravoslavnom biću na one koji su za krst i one koji su protiv.
uff

14. 09. 2017 - 19:26

CAR DUSAN ?????? Ma, kakav Dušan, gluposti! Svašta!
"Nepotreban i nekulturan"...?

14. 09. 2017 - 19:07

...Sa Lovćena vila kliče đe si Srpski Dubrovniče(1991)...a u Bileću(1990) isti ZARIKA..."Braćo Hetrcegovci-danas smo jopet svama vođen-da vas BRANIMO i ODBRANIMO i da zajedno ratujemo PROTIV ISTOG NEPRIJATELJA"...? Znali se -ko bješe "isti neprijatelj-u Bileću 1990 godine-ljeta gospodnjega-kad se u ovom gradu sjatilo dva put više mitingaša-KRVOLOKA..no li je Bileća imala stanovnika... "TADER..prjeko potrebni"-ovijema "današnjijema kultivisanijema",koji su,ipak(?),OVLADALI KURANOM...? JA IM VJERUJEM-A VI?
MNE

14. 09. 2017 - 20:53

Ako si jutros preskočio tabletu, popij je sad obavezno.
CRNOGORSKI 007

15. 09. 2017 - 19:56

KO JE POSTAVIO TEMELJ I NAMENIO NEKOJ NAMENI TO OSTAJE IZVORNO ,TO STO SU NEKI VJERNICI POSTAVILI KRST ,NISU VJERNICI NO SU NEVERNICI,POZNATO KO TAKVE STVARI RADE,VIDJELI SMO MI RUSENJE DZAMIJA ,PALJENJA TUDJIH VJERSKIH OBJEKATA,KAO I OKUPIRANJE CRNOGORSKIH VJERSKIH SVETINJA.TO JE POKUSAJ IZAZIVANJA MEDJUNACIONALNE NETRPELJIVOSTI CIME BI SE IZUZETAN ODNOS IZMEDJU CRNOGORACA I BOSNJAKA POREMETIO ,KAKO BI OVE TUZIBABE ODMAH TRCALE PO SVETU DA PLJUJU PO CG.BOSNJACI NE NASEDAJTE NA PRVOKACIJE ,ONIH DOBRO POZNATIH PO IZAZIVANJU SUKOBA.
Novi komentar