Istorijski izvori

Na kotorskoj pravoslavnoj crkvi vije se sultanova trobojka

Izgled srpske zastave sa četiri oscila, koja se vidi na kotorskoj crkvi Svetog Nikole, propisao je 1835. godine fermanom turski sultan Mahmud II, kažu relevantni istorijski izvori.
Objavljeno: 01. 03. 2018 - 00:00 Promjenite veličinu teksta: A A A

Piše: Miroslav ĆOSOVIĆ

Predśednik Liberalne partije i poslanik u Skupštini Crne Gore Andrija Popović je nedavno u parlamentu kritikovao to što se u Kotoru, na pravoslavnoj crkvi Sv. Nikole vijori trobojka sa četiri ocila, rekao je: 

"Mi moramo dopustiti svakom građaninu, svakom turisti da uđe, u to velelepno zdanje. Ja molim, apelujem čelnike SPC da se ta zastava konačno, poslije 25 godina skine. Ipak, izaziva stalne podjele.“ (Link)

Pismo mitropolita Amfilohija iz jula 2007: Srpski mitropolit u Crnoj Gori Amfilohije Radović je 7. jula 2007. objavio u listu "Dan" otvoreno pismo Svetozaru Maroviću, tada je, između ostaloga, kazao: “Inače, trobojka sa krstom i ocilima je postala i do danas ostala crkvena zastava.”  

2Vladika Amfilohije nije želio da kaže od kad je trobojka "postala i ostala" crkvena zastava. Pošto to nije saopštio, vjerovatno su mnogi pomislili da je trobojka crkvena zastava već vjekovima, ali, to je fikcija, današnja srpska trobojka je prvi put zalepršala u Srbiji krajem 1835. godine, pošto je turski sultan odredio kako će izgledati. 

Prije desetak i više godina u Crnoj Gori bili smo preplavljeni mitomanijom koju su produkovali srpski istoričari u Crnoj Gori,  Srpska crkva i srpski političari kao i gostujući predavači iz SANU. Znajući da mu niko neće odgovoriti, jer tada niko od Crnogoraca nije javno demantovao mitomaniju ove vrste, mitropolit SPC je u istom pismu napisao:

“Može se reći da je upravo trobojka sa krstom i ocilima najduže bila duhovni simbol Crne Gore...a očigledno danas smeta zastava koja je u pravom smislu bila duhovni ali i državni simbol Crne Gore, više od dva vijeka”. 

Ja sam prije tačno dvije godine na Analitici objavio tekst "Kako su četiri ocila importovana u Crnu Goru 1918. godine" u kojem sam definitivno pokazao da su četiri ocila pristigla u Crnu Goru zajedno sa srpskom okupacionom vojskom 1918. godine, niti jedan u Crnoj Gori, od bar 1000 srpskih: istoričara, intelektualaca, svještenika, nacionalnih radnika... nije demantovao činjenice koje sam iznio.

Prema tome, vladika Amfilohije je kazao besmislicu kako je trobojka sa krstom i ocilima najduže bila duhovni simbol Crne Gore, no, možda i nije besmislica, možda on smatra da istorija Crne Gore počinje od 1918. godine, od kad je SPC preuzela crnogorske crkve i manastire?? Ako je on uvjeren da istorija Crne Gore ne postoji prije 1918. godine, jer u njoj  prije 1918. nije bilo SPC, onda je to druga priča. 

Istorijat srpske trobojke: U nekom momentu vladavine knjaza/kralja Nikole srpska trobojka je stigla i prihvaćena je u Crnoj Gori, iako sami Nikola I Petrović pojma nije imao otkud ona samim Srbima. Danas srpski intelektualci i političari u Crnoj Gori srpsku trobojku nazivaju "narodna zastava" jer je u "Ustavu za knjaževinu Crne Goru" iz 1905. godine, u članu 39. stojalo:  "Narodne su boje: crvena, plavetna i bijela." 

3Ako se mislilo da su to boje zastave, zašto zastava nije pomenuta, zar je bilo tako teško i neugodno dopisati još nekoliko riječi, je li ustavopiscu bilo teško da stavi: narodne, a i boje crnogorske zastave su - crvena, plavetna i bijela?

Što zapravo simboliše srpska trobojka? Da li ona simboliše zahvalnost Osmanskom dvoru?  Da li je to zahvalnost Turcima jer,  na primjer, u gradu Kotoru prije Turaka nije živio niti jedan pravoslavac, tek se poslije turske najezde pravoslavlje proširilo na Kotor?  A ni u Bosni nije bilo pravoslavlja, kako tvrdi akademik SANU Mihailo Dinić, on je pisao: "Ne treba gubiti iz vida pri tretiranju ovog pitanja da u pravoj Bosni – Hum i delovi Raške se izuzimaju – nije bilo u Tvrtkovo doba pravoslavnih. Za nas je ovo pitanje definitivno rešeno.“ (Jaroslav Šidak, Franjevačka Dubia iz g. 1372/3 kao izvor za povijest Bosne, Istorijski časopis, knjiga V, 1954-5, strana 229) 

Februara 1835. godine u Srbiji je donešen "Sretenjski Ustav" kojim je bila propisana zastava Srbije.  Radoš Ljušić (kod nas dobro poznati srpski istoričar), ovako piše u knjizi ”Kneževina Srbija (1830-1839)” (Beograd, 1986): 

"Sretenjskim ustavom Srbija je postala ‘u pravleniju svom nezavisimo knjažestvo’, pa je kao takva dobila zastavu i grb. 'Boja narodna srbska jeste otvoreno crvena, bela i čelikasto-ugasita'.” (str 292)

Po mom mišljenju, ova zastava koju su Srbi odredili i koja nikada među njima nije zaživjela, mnogo je ljepša od ove sadašnje srpske (sultanove) trobojke. 

Dakle, sultan nije odobrio ovakav izgled zastave, nego je izdao ferman kojim je propisao kako će da izgleda srpska zastava. Piše Ljušić, u istoj knjizi:

"Ferman datiran decembra 1835. godine upućen je knezu i podunavskim vezirima, pašama, ajanima, vojvodama, kadijama i nadzornicima skela. On kaže da srpski narod ima pravo razvijati trobojnu zastavu  na trgovačkim lađama koje mogu ploviti rekama i morem "u Carigrad dohodećim i tuda prolazećim". Uz ferman, oni su dobili po jedan primerak zastave. Sada je zastava dobila nov raspored boja, za razliku od one koju je propisao Sretenjski ustav. Boje su bile vodoravno poređane: crvena, plava i bela." (str 293)

4Apel Andrije Popovića je opravdan:  U Balkanskim ratovima i I svjetskom ratu Crnogorci su se borili pod crvenom zastavom sa bijelim orlovima, pogledajte fotografije na sajtu montenegrina.net, link.

Viđeli smo nepromjenive istorijske činjenice, Srbi nijesu svojom voljom izabrali njihovu državnu zastavu, nego im je sultan darivao, njen izgled je određen voljom sultana Mahmuda II, a ne Srba.
Apel Andrije Popovića je opravdan, jer SPC time što na svojim hramovima ponosno ističe trobojku (koja je, kao i sve srpsko, importovana u Crnu Goru), zapravo odaje počast Osmanskom carstvu, iako su u tom carstvu Srbi vjekovima teško robovali. 

Ja se nadam i vjerujem da Crnogorci nikada više neće imati kao svoju - crveno, plavo, bijelu trobojku, jer ta zastava nema ništa zajedničko sa narodnim bićem i istorijom Crnogoraca. 

(Autor je publicista, navodi iznijeti u tekstu nužno ne predstavljaju stavove radakcije Analitike)

Komentari: 136

Crmničanin

01. 03. 2018 - 00:32

Naša zastava je zapravo simbol sunca. Nema kruga već je čitava zastava crvena - simboliše sunce. Isto preneseno značenje imaju gumna
To je zastava SDP-a!

01. 03. 2018 - 09:29

Crnogorska zastava je trobojka, definisana i u u stavu Knjaževine Crne Gore iz 1905.g i pride svakome ko zna i hoće da vidi, na filmskim zapisima i slikama vidi se da se trobjka koristi, čak i kao vojna zastava. Sadašnja zastava Crne Gore nikad nije korišćena u našoj istoriji, ali nikad. Ona koja liči na ovu, orginalna je sa bijelim orlom, nikad žutim i važila je kao alaj, turcizam ili srpski, prva, najvažnija crnogorske vojske, iako je veoma rijetko korišćena...uglavnom je to bila državna trobojka ili dvorska zastava, opet trobojna varijanta. Sve ostalo i falsifukati koji se pokušavaju isforsirat i nametnuti zadnjih godina, bez uporišta su u našoj tradiciji i istoriji. Eto tako, ko oće istinu, ko neće...njemu eto FALSIFIKATI.
Đuro Pera Mila Šutova

01. 03. 2018 - 11:34

Devastirajući crnogorske crkve i manastire i namećući južnopomoravski stil u Crnoj Gori, Amfilohije se pravda govoreći, odprilike, da ništa nije vječno, da se u svako vrijeme dodavalo nešto svoje... U doba Šćepana Malog zastava je bila bijele boje sa crvenim obrubom. Bilo je to oko 1770. , što će reći da je starija od trobojke knjaza Nikole. Ja lično ne bih izabrao ovu današnju CG zastavu, niti trobojku, nego nešto što asocira na državu dinastije Vojislavljevića, a to su svakako crvena i žuta boja, koja je dominantna i kod Balšića, ali i Crnojevića. Tebe boje su, doduše, i na današnjoj zastavi + dvoglavi orao. Prema tome, arrivederci Petrovići. I, što reče Amfilohije, ništa nije dato za vječno. Simbolom Vojislavljevića bili bi zadovoljni i Srbi, mislim, Jovan Vladimir, limenka na Ru miji...
Hahaaa, a dobar si!

01. 03. 2018 - 13:03

Crnogorac veliš i za Crnu Goru, a ovamo "arrivederci Petrovići". Teško Crnoj Gori sa takvim Crnogorcima. Ma ti si Crnogorac, koliko sam ja Mauritanac. Vidiš, Djuro Pera Mila Šutova, moji su se preci i preci 95 procenata Crnogoraca, vjekovima borili protiv takvih, koji su htjeli "arivederci Petrovićima" i Crnoj Gori. Ali nijesu uspjeli, nećeš ni ti, ni tvoji istomišljenici, danas...vjeruj mi. "Tvrd je orah voćka čudnovata..."
Đuro Pera Mila Šutova za

01. 03. 2018 - 15:05

Mauritanca. "Mnogo je mačku goveđa glava" tj. treba shvatiti napisano. A, možda si i shvatio, pa u ime toga evo pitanje za tebe Mauritanac - da li si za trobojku ili ovu sadašnju zastavu. I, neka ti to o orasima i precima, tu bi bitku izgubio na samom početku.
Perko

01. 03. 2018 - 14:08

https://www.scribd.com/document/285969563/Pismo-Sava-Brkovi%C4%87a-Veljku-Milatovi%C4%87u-iz-januara-1982-godine
miloandrov

01. 03. 2018 - 16:03

Sjećam se tog doba kada su Savo Brković i Špiro Kulišić prvo nosili svoje radove u komitet na provjeru da negdje ne omaše...Kako je to ,kao i danas ,poprimilo komične razmjere došlo je do opštespdačine sa njima.Sjećam se da je jedan guslar ispjevao,,Čuješ Špriro nauka velika ispala je povoljna prilika,pa naoštri svoje divit pero i napiši nečuveno djelo.piši Špiro o etnogenezi Crnogorce za Ilire veži ,za Romane i za stare Gote,neplaši se nikakve sramote ,po pomeni i Srbe slovene krv njihova kroz naše je vene ,ako hoćeš da te dokaz spasi de zaviri da nijesmo Sasi
Bokser Janko

02. 03. 2018 - 18:25

Naklapas Jocicka ka i vazda. Ovi dvojica kojima trebas ustati svaki put kad cujes njihova imena, su poslije stampanja svojih djela proglaseni nepozeljnima u Crnoj Gori i SFRJ tako da ih nidje vise nijesu zvali niti su ih igdje objavljivali dok si ti sa svojim cetnicima grabila urednicke fotelje predhodno dobivsi akreditacije od strane Centralnog Komiteta... Znam vas Drazicevci ko zlu paru.
miloandrov

03. 03. 2018 - 07:16

Nijesan znao da sam Dražićevac ..varaš se ja sam samo Srbin bio biću i ostaću problem si ti lijepiš drugima etikete a sam neznaš no ko si ni šta si ni đećeš.Kulišić je mirno grickao svoju penziju i umro u Biogradu 1989.Nažalost kako ih niko ne citira teško ćeš od ozbiljnih istoričara čuti išta dobro o njima...u stvari nikako
Dugi do

01. 03. 2018 - 14:45

Tačno,crvena zastava to je političko čedo SDP-a nametnuto DPS-u,a oni je prihvatili iz nekog pritiska. Inače,mi Njeguši znamo da su naši preci koji čine okosnicu Katunske nahije,ovu narodnu nošnju i ove tri narodne boje donijeli iz Hercegovine i da je to bilo dominantno i državno obilježje Crne Gore.Prije toga,istine radi,postojala je bijela zastava na kojoj je po sredini bio krst,nešto slično današnjoj zastavi Danske i ona je dugo bila u upotrebi.Tu zastavu su kreirali osnivači Cetinja,koji su bili porijeklom Vlasi,ali nadolaskom naših hercegovačkih porodica prevladao je naš uticaj. Živjela Čojska Crna Gora !
Jo Duži do

01. 03. 2018 - 15:56

U istoriji Crne Gore Njeguši i Katunska nahija su od juče. Nije istorija Crne Gore počela s njima. Osnivač Cetinja Ivan Crnojević je 1485 godine zbog najveće moguće nevolje doša' tamo đe je doša', jer ga tu niko nije moga pronać', pa ni ondašnji Interpol. Najčojskija Crna Gora slavi svoje najstarije dinastije, kao što to rade svuda u svijetu. A to su Vojislavljevići i Balšići, najviteškije crnogorske dinastije.
Vrba

01. 03. 2018 - 16:39

Izvini druže,ali Katunska Nahija ti je srce Stare CG. Zahvaljujući nama,a prije svega Njegušima,tj,Herakovićima i Raičevićima,stvorena je Crna Gora,inače je ne bi bilo ni u snu! Da nije nas bilo koji smo predvodili bitke i imali državotvornu ideju,ni tebe ne bi bilo!
Nikola

01. 03. 2018 - 17:12

A neka čoče velji Njegušu! Vi ste iz Bosne utekli u ove naše gore, i jeste Srbi. A mi istinski Dukljani koji imamo albansko-italijanski gen,usadili smo vam ideju crnogorstva koju ste vi vješto koristili i predstavljali se kao neki velji i autentični Crnogorci.
Herak

01. 03. 2018 - 18:05

U pjesmi NAHIJE veliki Njegoš napisa za Katunskeu nahiju: "Ti si mati srpske Crne Gore". Provjerite ko ne vjeruje!
Pisa je on

01. 03. 2018 - 20:14

i da je bila istraga poturica koje nikad nije bilo. Mnogo je on toga neistinitoga napisao.
Crtice...

01. 03. 2018 - 16:03

Mislim da si nesto permutova jer... Hercegovci jesu Vlasi (i ne samo oni...) a Crnojevici su na Cetinje dosli sa podrucja Zete... Da li je sada u redu?
Tadlidza

01. 03. 2018 - 11:28

Neka vam Erdogan odredi opet zastavu kad ni sami ne znate koja kakva i cija je
Crmničanin - pojašnjenje

01. 03. 2018 - 13:57

Crvena zastava je naša Crmnička zastava. Isto tako je i himna naša narodna pjesma, nešto malo izmijenjena. Dakle to što sam već napisao. E sad je to zastava Crne Gore a bila je i ranije. Kome smeta velika je planeta! I srećno mu bilo i nama je milo
Kapo

01. 03. 2018 - 20:31

Taman tako plemeniče
@ ZA CRMNICANINA

02. 03. 2018 - 14:22

AAAAAAAAAAAA KAKO STE TESKI LJUDI!!!VILA SE TA ZASTAVA 500 GODINA NAD SRBIJOM PA IZGLEDA DA NIKOME NIJE SMETALA OSIM 2 PUTA A VI ZAKERATE.VRATITE VI NAMA CRKVE A ZASTAVA IM ETO.
Crmničanin

02. 03. 2018 - 18:33

Nešto si pobrkao
zelenas

01. 03. 2018 - 01:27

Crnoj gori je na zahtjev Francuza odredjena trobojka oko 1850 godine jer narodna nosnja je bila sa istim bojama , a francuzi dobijaju gtrobojku 1848 godine plava boja je predstavljala slobodu bijkela boja jednakost i crena boja brastvo , I Crna gora je bila u slicnoj situaciji kao Francuska jer je vapila za slobodom.I dobijanje Trobojke u Cg nema nikake veze ni sa /rusijom ni sa srbijom,A rijtko ko priznaje i zna da se u Cg od 1858 pa do berlinkog Kongresa i konacnog oslobodjenja od Turaka na Cetinju vijorila zastava templara..,..........
Станислав

01. 03. 2018 - 01:29

Прије је тробојка била у КО него што је ту стигла ЦГ,то су чињенице,тако да новија традиција не би требала бити нетолерантна према старијој, то је вандализам типа када муслимани посану муслимани онда уништавају културне традиције на истом простору јер су нетолеранти вјерски фанатици. Ако се има чему приговарати у КО то је хр тробојка јер ту никада Хрвата није било а Срба је од Ајнхарда и Скилице преко Зећана и касније Примораца Срба под Млечанима,у вријеме Вицка Змајевића како их он назива СРБИМА...и касније...
Dzony

01. 03. 2018 - 07:26

Stanislave jesi dobro? Jesi svjestan sto si ti sad napisao? Kakvi Srbi? Ja jos ne mogu da dodjem sebi id kolicine gluposti koje si napisao Stanislave.
Станислав

01. 03. 2018 - 08:15

Разумијем да ме не могу разумјети сендвичари, ботови..али читај: прва половина 9.в. Ајнхард говорећи о Људевиту Посавском пише да су Срби „контролисали велики дио Далмације“ (Sorabos, quae natio magnam Dalmatiae partem optinere dicitur)., Јован Скилица у XI вијеку описујући догађаје везане за Битку код Бара која се одиграла 1042. године пише: „... Стефан Војислав, архонт Срба, који је био прије кратког времена побјегао из Цариграда и заузео земљу Срба, протјеравши оданде Теофила Еротика“.Данијеле Фарлати у XVIII вијеку у дјелу Illyricum sacrum, пишући о Дукљанској цркви спомиње унутрашњу-мезијску и медитеранску-далматинску Србију (Serbliam mediterraneam... Serblia Dalmatica). Павлимир је по Фарлатију био краљ далматинске Србије [4] [5] , а по драми Јунија Палмотића Павлимир, он је оснивач Дубровника. Андрија Качић Миошић је о Михаилу Војислављевићу и Константину Бодину написао [6] : „На 1077. Краљеваше у србској земљи краљ Михајло. На 1100. Краљева је у србској земљи ..Бодин.
Ćalasan

01. 03. 2018 - 17:52

Bravo Stani.. slave,a mogao si još jednu "činjenicu" podastrijeti. Vele da su na nekom kamenu u egipatskoj piramidi našli uklesano "serbuh" što nepobitno dokazuje prisustvo Srba samo se jeoš nije utvrdilo da li su bili Faraoni ili robovi? Pozanimaj se...jer su" Srbi narod najstariji..."
Najstarije pisano dj. Juznih s

01. 03. 2018 - 19:17

Cronicle of the priest of Dockea- citat: Item ab eodem loco Dalmae usque Bambalonam ciuitatem quae nunc dicitur Dyrachium, Croatiam Rubeam... “I od Duvanjskog polja do grada Drača je Crvena Hrvatska” Andea Dandolo (1300 - 1354) venecijanski autor “Dalmatinske Hronike” je potvrdio granice Crvene Hrvatske , katolicke zemlje
Станислав

01. 03. 2018 - 23:36

ХР фалсификати као и сва хр историја...и историја Ватикана..засновано на фалсификованој Константиновој даровници и чему све не...у оригиналу ЉПД тога нема а у преписима преписа има...уз интерполације. Уосталом што Вицко Змајевић ни у Задру не налази Хрвате прије 300 година? прочитао сва љегова објављена писма!
Boban Bg

13. 03. 2018 - 00:35

Tačno, tada se prvi put u pisanim dokumentima pominju Srbi. Kod Ajnharta, hroničara Karla Velikog. problem je što kontrolisati ne znači da su tu živjeli Srbi. I Vizantijci su kontrolisali Srbiju pa nijeu živjeli Romeji u Srbiji. I drugo, pominjanje kod vizantijskih hroničara pojedinih termina daleko od toga da je govorilo o nacionalnim državama. To su bile kneževine, sem Srbije u kojoj je bio župan, vazal Vizantije. Prva nezavisna kneževina je bila Duklja. Mihailo Travunjanin definitivno ne znači Mihailo Srbin kako to izvrće tupava srpska istoriografija, već samo da mu je otac upravljao vazalnom Travunijom. Toliko su vas zatrovali idiotizmima da vi od srednjevjekovnih feudalnih kneževina i kraljevina pravite nacionalne države??? Pa jeste li vi normalni? Pa danas među Srbima nema 5% nasljednika tih koje vi pretvarate u Srbe.
Istoričar

01. 03. 2018 - 07:45

Tebi Stanislave kao da je mozak stao. Mora da si čuo mnogo mitomanskih srbijanskih propovjedi koje nemaju veze sa istinom i istorijom, Ali i SPC ide stim da u narodu ima puno neznavenih, kojima je lako podmetnuti laži, a oni se toga poslije uhvate, kao pjan plota. Stanislave, Stanislave...
gospod bog

01. 03. 2018 - 15:45

Stanislave stajem uz svaku tvoju riječ....
Goga

01. 03. 2018 - 08:10

Şta ti bi Stanislave? Da se nisi bunjike najeo. Moze li jedno pitanje: ko je prvi nastao Srbi ili amebe ( ako ne znas, amebe su prvi jednocelijski organizmi) ???
Historia

01. 03. 2018 - 14:50

Što učinje ovaj Stanislav Dukjlancima ! Isto kao kad muče poprskaš sprejom,svi se ošamutiše i povaljaše od muke.A inače i Pop Dukljanin piše da je Belo Pavlimir( od koga su Bjelopavlići) došavši da se sveti , udario temelje današnjem Dubrovniku!
Tvoj miljenik je

01. 03. 2018 - 16:06

poznati neistinozborac. Više niko ne obraća pažnju na njega.
Trobojka je za salvete!

01. 03. 2018 - 01:33

Nećemo trobojku nikad više, jer je nije bilo na Carevom Lazu, Grahovcu, Fundini, Vučjem Dolu, nije je bilo na Skadru, nije je bilo protv Napoleona, nije je bilo na Bregalnici.... Nije je bilo niđe đe je bilo teško. Trobojka može samo na salvetama, u poslastičarnicaama!
Ne znaš ništa

01. 03. 2018 - 10:05

Bila je i na Bregalnici i na Skadru i Fundini itd. Ova sadašnja nikad nije bila crnogorska, do zadnje nekolike godine. Nju nećemo, nije crnogorska...
Oćete, oćete...

01. 03. 2018 - 13:12

Oćete trobojku, oćete. Silnijema od Vas je smetala. Nije, prvi put da vi ona smeta i da je nećete, pa je posle i te kako privatite. I da pitate ima li ih još. Nijesu je šćeli ni Turci u prvom balkanskom ratu, ni Bugari na Bregalnici, ni Austrijanci u prvom svjetskom ratu, ali ko ih je i ko vas pita - oćete li je Vi. Oćemo je mi i Crna Gora, ona je stajala ispred nas i naših rovova u ovim ratovima koje pomenuh, a vi kojima je smetala i koji je nijeste šćeli satajali ste sa druge strane rovova. I znaš. Koliko je skupo bilo, da je maknete, Vi koji je nećete. Nama skupo, a Vama uvijek skuplje...cijena joj nije pala, nemojte se zavaravat.
Станислав

01. 03. 2018 - 23:50

А да ли ћеш косовски дух предака битке на Вучјем долу или ни то нећеш? Ако сам добро схватио,ништа нећеш,као да је идентитет шведски стол,отворени реци онда нећу више да сам Црногорац јер су Цгци Срби и рјешена ствар, узмеш курс албанског и промјениш нацију..можеш и талијанског или маџарског,туског,како год...Занимљивости Црногорске новине из времена битке, Глас Црногорца, су писале о овој победи у духу косовског завета: "...за слободу српском роду... да косовски бој освети... у бој лете Косово да свете..." [1], стричеви кнеза Николе из Котора му честитају ту победу речима: "да оствариш оно, за чим су наши отци вазда од Косова крв лили! Бог те живио на корист Српства..." [2], док се данас у Црној Гори понављање ове традиције у истом духу криминализује и приказује као отимање црногорске историјеПоповић Липовац, Јован. Глас Црногорца, 2.8.1876., број 39., Побједа Црногораца на Вучјем долу, . укуцати бр. стр. 2. Цетиње. Петровић, Машан и Вуко (1876). Глас Црногорца, 26.7.1876., бр37.
Zoran beograd

01. 03. 2018 - 01:55

Jedan od boljih clanaka miroslava cosovica.
Vasojevic

01. 03. 2018 - 08:56

Zorane, ti imas trobojku u Beogradu.Blago tebi, zavidim ti.
Imaš je i ti

01. 03. 2018 - 15:14

u Beogradu, Vasojeviću, nemaš mu što zaviđet.
Novak

01. 03. 2018 - 16:29

Niko tebi "vasojeviću" ne brani da je imaš.Vuci se tamo đe ti je milije.
Slobodasn Gluščević

01. 03. 2018 - 02:12

Ovo je tačno. Treba razjasniti da je crverno-bijelo-plava (RWB), vodoravna trotraka zastava sa grbom u rsedini (na crvenom srebrni krst sa ognjilima između krakova plavim) bila zastava Srpskog Vojvodstva, a austrijski podanik Srbin po porijeklu, koji je napisao nSretenjeski Ustav je po nagovoru Austrije i po austrijskoj heraldičkoj tradiciji konstruisao RWB zastavu. Turski sultan je tu zastavu odmah zabranio i propisao modifikovanu turku pomorsku zastavu za pravoslavne crvena-plava-crvena (RBR) u crveno-plavo-bijelu (RBW) promijenivši donju traku iz crvene u bijelu.
srb

01. 03. 2018 - 02:29

'U Kotoru prije Turaka nije bilo pravoslavaca...'. Pa kad je to Kotor bio Turski?! Srpski,pa Mletacki,Austrougarski pa Crnogorski...
Putnik Namernik

01. 03. 2018 - 03:41

Pa Srbi i Turci su isti narod koliko se ja razumem. Cak sta vise Srbi su veci Turci od samih turka... To je poznata stvar.
Vasojevic

01. 03. 2018 - 08:59

Znas istoriju isto onoliko koliko i pravopis.Nepravilno je cak sta vise, vec samo sta vise.
Možda,

01. 03. 2018 - 15:15

ali je on "pogodio u sridu".
Ja

01. 03. 2018 - 17:02

Igrale se delije masted zemlje Srbije. Vasojevicu cije je ovo????
Uros

01. 03. 2018 - 03:52

Pisac je mnogo ogorčen i nervozan. Sve ovo što piše, dokazuje i govori, može i ljepšim i pitomijim stilom. Šta znači da Kotor nije imao pravoslavaca, čista glupost, jer koliko puta su mnogi gradovi prelazili iz ruku u ruku, pa sve nanovo. Da nećeš onda Kotor da pokloniš Vatikanu ili da ga vratiš Turskoj. Zastava označava da je to objekat SPC namenjen za duhovne potrebe i to treba poštovati. Crkve i manastiri nisu muzeji za šetanje svetine. Mnogo se obraća pažnja na nevažne stvari, selektivno se prilazi svemu, traži se nešto loše i ružno. Svako ko kopa duboko sigurno će se isprljati. Crnogorci i Srbi su najbliži bratski narodi i delili su i dobro i zlo zajedno vekovima a tako će i biti vekovima. Vekovima su dva naroda izmešana rodbinskim, tazbinskim, kumovskim vezama. Demokratija je i svako neka se izjašnjava kako hoće i neka veruje u koga hoće i neka živi kako hoće.
R

01. 03. 2018 - 06:47

Urose Srbi su pokazali koliko su nam prijatelji 18-e godine i velika im hvala za njihovo prijateljstvo. Taj njihov postupak i "čin zahvalnosti" izginulim Crnogorcima na Mojkovcu štiteći njihovi odstupnicu ili bolje reći bježaniju, ostavio je za uvijek nepremostiv jaz između ova dva naroda. Nikad se nijesu izvinuli za zločine urađene prema crnogorskom narodu nakon okupacije 1918. Bili su gori od turaka, i dan danas osjećamo prljavštinu koju su donijeli i ostavili za sobom i teško da će mo je se ikad osloboditi.
Dušan

01. 03. 2018 - 13:49

Nijesu se izvinili (nije pravilno izvinuli); Teško da ćemo (nije pravilno će mo). Ne znam od koga ti je prijenula nepismenost?
Dule,

01. 03. 2018 - 15:17

prijenula mu je od Srba.
R

01. 03. 2018 - 19:41

Dušane mnogo je veća greška Turska ili Srpska zastava ( meni su iste tj. Okupatorske) na Cnogorskim crkvama nego moje štamparske greške za koje si se zalijepio jer drugo što izgleda i ne znaš.
Уроше

01. 03. 2018 - 08:39

Кажаш Црногорци и Срби. У шта би сврстао ,у који народ црногорске Србе од та 2 по теби народа?
Janko

01. 03. 2018 - 10:08

Crnogorski srbi treba da dokažu kad su se posrbili ?
Ne, Janko...

01. 03. 2018 - 13:33

Nego vi kad ste postali rasrbice. Mada je to opšte poznato. Komunističkom prisilom i naredbom 1945. godine.
Kapo

01. 03. 2018 - 20:38

1918 i 1990
danilo s.

01. 03. 2018 - 09:36

“Šta znači da Kotor nije imao pravoslavaca, čista glupost, …” Urose, Prva pravoslavna crkva u Kotoru je bila crkva Sv. Luke. “Crkvu Svetog Luke izgradio je 1195. godine Mauro Kacafrangi …Ova crkva je bila katolička, ali je nakon zemljotresa 1667. godine data na korištenje pravoslavnim vjernicima. Zbog toga ima dva oltara – katolički i pravoslavni.” Druga je crkva s. Nikole koju je kralj Nikola sazidao 1909. Uostalom, uporedite broj pravoslavnih i katolickih crkvi u Kotoru (i u cijelom zalivu) pa ce vam biti jasno da je prica o “srpskom” pravoslavnom Kotoru – “cista glupost”. I, na kraju, sv. Sava je sazidao crkvu 1219 na Prevlaci (na temeljima katolickog samostana) i ustanovio je kao sjediste Zetske episkopije . ZASTO nije sazidao tu crkvu u Kotoru? Ili, zasto nije preuzeo katedralu Sv. Tripuna?
Stanislav

01. 03. 2018 - 13:36

Danilo,varaš se.u doba fr.u bili isti su bili ugroženi da je velika većina pravoslavnih u ko a samo1crkva a rkt daleko manje a umali22crkve.od vlasti favorizirani.a Vicko Zmajević je spletkama u Budvi zabranio Danilu mitropolitu skenderijsko primorskom da gradi crkvu iako su i prije300god tu pravoslavni ogromna većina.mlečsni potrovalu monahe na miholjskoj prevlaci itd...
danilo s.

01. 03. 2018 - 16:13

Stanislave, Da li vam je poznato da je identicna situacija bila i u Dubrovniku (takodje, po vama, "srpskom " gradu). “U Dubrovačkoj Republici službena je religija bilo katoličanstvo i pravoslavnim kršćanima i muslimanima bio je zabranjeno noćenje unutar zidina. Nije dopuštano postojanje nekatoličkih bogomolja osim sinagoge u Žudioskoj ulici koja je bila namijenjena judaistima.” Zao mi je sto tesko prihvatate istinu da je Boka bila katolicka teritorija. To sto ste za 100 godina uspjeli da demografskim i vjerskim “inzinjeringom” promijenite strukturu stanovnistva (demografski i vjerski) - to je posebno pitanje.
Stanislav

01. 03. 2018 - 18:58

Narodnosno to je sve srbski kraj a propaganda rkc tu od pokatoličavanih stvara tzv Hrvate u novije vrijeme. Da je Dubrovnik bio pravoslavni svako obrazovan zna ali se polazimo.okolina je duže ostala pravoslavnih.a onda su i to katoličili.brdo petka,cr sv petke sada Ane na vratu itd to dokazuje kao i paljenje badnjaka.i sva istorija..to ne krije ni dec.br.blagovjesti Bgd nadbiskupije iz2017.g.
danilo s.

01. 03. 2018 - 19:59

Umjesto da nastavimo ovu besmislenu razmjenu, molim vas navedite vase izvore za ono sto tvrdite. Ja sam vam citirao zvanicno objavljene informacije. Vi, izgleda ne zelite da priznate istinu. Tipicno za vjerski i nacionalni fundamentalizam?
Станислав

01. 03. 2018 - 20:16

Читати Броневског о Боки и Цг, Николу Тољу, Дубровачки Срби католци,Сомијера о ЦГ,Герасима Зелића Животопис...Кола итд.. Дубровачка реп јесте била фанатична католичка држава као и Млетачка реп. али раније су били православци,чувена подјела на славенски и латински дио града,латински су заправо полатињени,покатоличени,док то није надвладало. Једно је политичка католичка доминација у Боки-Млечани,Аустрија. или Дубр реп.а друго народопис (демографија). Млечани сз србски језик у Дубр забрањивали политички као данас у ЦГ. млетачке власти су законом забрањивале у Дубровнику службену употребу српског језика [2] у корист италијанског. Нодило, Натко (1883). Први љетописци и давна хисториографија дубровачка, стр.26. Загреб: ЈАЗУ.Већ видисмо, да баш ово канцелару Ивану равенском даваше највећу главобољу, па знамо и то, да се нарочитим законом забрани, у год. 1472., члановима великога вијећа пораба српскога језика, а наложи свакоме властелину говорнику, да говори талијански.”
danilo s.

02. 03. 2018 - 11:03

Stanislave, posto ste tako nacitani navedite dje ste procitali da je Dubrovniok ikada bio "pravoslavan"? Vi "veljesrspski/garasaninovski klero-fasisti" i svetosavski fanatici ste uspjjeli da unistite vasom pohlepom za vlascu nad tudjim teritorijama i narodima - najplemenitiju ideju 19-og vijeka ujedinjenje svih Juznih Slavena iliti "Ilirstvo/Juznoslavenstvo".
Станислав

03. 03. 2018 - 10:46

Код Герасима Зелића сам то прочитао у Животопису. Он је сам био код Дубровчана који су му то рекли,уосталом цијела околина је православна дакле и сам град је био,али је мало по мало покатоличаван паралелно са романизацијом,политика Млечана..Уосталом то сва историја доказује,брдо Петка у ДУ,а католици немају св Петку под тим именом..А да су Срби ни то није спорно Сава и Василије им пишу као Срби Србима ,читај мало више!
Bokser Janko

01. 03. 2018 - 16:15

Na isti (podli - ne nadjoh prikladnije rijeci u trenutku) nacin se srpski ambasador na Cetinje obracao Knjazu Danilu pa kasnije i Knjazu/ Kralju Nikoli kada je od njih trazio da mladice iz prvijeh crnogorskih porodica salju na skolovanje u Beograd naravno o trosku Srbije jer su Crnogorci i srbi - braca!? da bi ih srbi kod njih preparirali i vrnulu u Crnu Goru sa koferima bombi... Braca kazes... pas Vam se mesa najio!
miloandrov

01. 03. 2018 - 18:26

Tiii što prije u institut za mentalnio zdravlje ,ako oni ne uspiju poslaćete u Lazu Lazarevića...oni su vrlo stručni za takve ...nači ćeš tamo puno sličnih sebi
Bokser Janko

01. 03. 2018 - 23:40

Ceh Zah Frantisek, koji je dao smjernice Nacertaniju a koje je kasnije uoblicio Garasanin, nije shvatio jednu stvar a to je da se pita, u slucaju srba, ne pravi od g....! To su medjutim, u svoj vakat, fino primijetili Tarabici napravivsi onu cuvenu paralelu izmedju velicine Srbije i hlada koji sljiva daje... Mada se onda postavlja pitanje - kud ce onda posrbice...!?
miloandrov

02. 03. 2018 - 09:23

Nažalost nijesam omanuo ...Laza Lazarević što prije..A za Srbe se pobratime ne brini trajali smo i trajaćemo ..nijesmo mi ka vi hidroponska nacija ,nacija betzkorijena...vas gaje u rastvoru koji če na kraju prosuti .....za psrbice ne brini brini za rasrbice koje će na kraju morati da pogledaju istini u oči kao i svojim rođacima susjedima...ne bi me začudilo da sjutra rečeš kao u Draškovićevoj knjizi.Srbin sam Srbin od te misli htjedoh da poletim..tvoj mentalni sklop ,obično ,tako reaguje
L Dabanović

01. 03. 2018 - 04:46

Nema Srba ili srpskog naroda niti ga je moglo očuvat i odbranit ovaj današnji narod otrcana srpstva Srbije-mirnim pristankom da šaku vjekova nosi tursko podaništvo i da se u njem jaše i množi.Da se tako nastavlja istorija naroda danas bi čitavo stnovništvo svijeta bilo jedan narod-onaj od začeća.Narodi su kroz vjekove nastajali i opstajali borbom neprestalnom.9
Ilirikum

01. 03. 2018 - 17:28

A kad su to montenegrini nastajali a kad opstajali Dabane?
=

01. 03. 2018 - 18:34

Kad je milet Srba prostrla svoje srpstvo Turcima i ko se noga moga držat poput starca Foče od 100 lketa da merače i da ga množe-Ilirkume.
Станислав

01. 03. 2018 - 22:37

По Гопчевићу нису се Бугари борили против Турака а не Срби.Дуже је под Турцима била ПГ него БГД. А и они,касније ослобођени црногорски Срби су били јако интелектуално запуштени а и морално па Петар Први куне да не буду издајници као Бранковићи и планира да сели са Цетиња,пред смрт: У посланици Бјелицама . је написао:„Ето видите што чине Озринићи, како једни ударају бити, робити и пљенивати нашу исту браћу и крајичнике Брђане... не престају давити јадне и жалостне Граховљане и Бањане, који су се при Црној Гори давно у Катунску Нахију приписали...., него срамни глас, који по свијету иде, да Црногорци помагају Турцима клати и давити христијане у вријеме, када је Бог сојединио србски народ, да се од турског јарма ослободи и када христијанско оружје... Али се надам, да остали Црногорци неће то име и срамоту на себе носити, него да ће бити што и остали поштени јунаци србски који су себе ослободили, пак и иду да и друге Србље помогну ослободити.”
Jedinstveni

01. 03. 2018 - 05:27

Probajte naci nacionalnu zastavu na nekoj crkvi u Evropi. To samo moze pasti na pamet prkosnim i zatucanim Srbima iz Crne Gore
Stanislav

01. 03. 2018 - 13:38

Eto ti na katedrali sv Trifunović hr nacionalne zastave povremeno a srbske nacionalne ili države Srbije nema na Cr sv Nikole.u Tirolu na crkvama kolovoza k želiš o vlatikana i lokalnih.
Bolestan narod

01. 03. 2018 - 18:29

Ako ponegdje ima stavljaju se nac zastave drzave gdje se crkva nalazi, zasigurno ne druge drzave iz prkosa i mrznje ko sto rado bolesna srbadija iz CG. Dje je zlo tu ste vi. Zato vam je Amfilohije duhovni lider. On reflektuje vas duh
Станислав

01. 03. 2018 - 19:40

Једнаку мржњу према православнима имаш као Вицко Змјевић којег су се грозили и његови рођаци и други католици, зато је и морао да бјежи из Боке у Зафар да га његови католици не убију јер је толико сијао мржљу како и данас плаћени појединци као ти раде.
Kod dr Karadzica?

01. 03. 2018 - 21:12

Kod psihijatra pope kod psihijatra bolesni stvore
Perhaps?

01. 03. 2018 - 23:47

Stanislase wikipedisto, da li je Vas izabrani doktor Dr Dabic, perhaps?
R

01. 03. 2018 - 05:47

Da oće neko jednom za svagda stati Ristu Radoviću iz Morače na put i staviti mu do znanja da mu je sav trud uzaludan i da Crnogorce nikad neće posrbit, kao što je sam posrbljen bio bi mu zahvalan. Njega i njegove istomišljenike za dobro Crne Gore treba proćerati a Crnoj gori vratiti njena kulturno istorijska dobra. Ogromnu i neprocjenjivu štetu nanio je i dalje nanosi Risto Radović Crnoj Gori i njenim kulturno istoriskim Dobrima.
Vasojevic

01. 03. 2018 - 07:12

Kakve veze ima vremensko trajanje , da li je od 1835 ili ranije? Bitno je da je to crkvena zastava koja duze traje nego zastava zvanične Crne Gore koja je od 2006 godine, koju osmisliše Ranko i Milo. I na dzamijama mnogim viori se zelena zastava, kao i na katoilčkim crkvama, pa nikom nista. Druga glupost koja se ovdje potencira je sto kaze autor to nije bila nikad zastava Crnogoraca. Raduje me to razmisljanje i neka nije vasa.Nego, da li vas neko primorava da je ssmatrate vasom?Shvatite vec jedom, a a toliko ste to zeljeni evo decdenijama , da smo dva razlcita naroda i moramo se postovati.Postovacete trobojku kao sto ostujete obiljezja i drugih naroda u Crnoj Gori.Uopstalom, od vas mnogo i trazim jer ne postujete ni svoje, sto se moze vidjeti svakodnevno kakav odnos imate prema sopstvenim objelezjima.
R

01. 03. 2018 - 07:48

Vasojeviću niko vas bolje nije opisao od Mihaila Lalića u svoim djelima i jednom pismu upućenom Petru Vešoviću. Vasojeviću nije Miljan Vukov odio u Beograd po zastavu i grb no na Cetinje, Prizovite se pameti ne idite u izdajstvo kao 41, da ne nabrajam neka prošla .
Vasojevic

01. 03. 2018 - 08:59

Niko vas takodje nije bolje opisao od Zivka Nikolica.
Toneš sve dublje i dublje

01. 03. 2018 - 15:23

Vasojeviću. Živko je opisivao takve kao što si ti, lično te je poznavao.
Roki

01. 03. 2018 - 08:04

Sve drzave bivse Juge nikada nisu imale svoje zemlje, nikada nisu bile samostalne, samo u kratkim periodima i teritorijama. Srbe su austrougari izbacili iz zemlje , svi su pobjegli za vrijeme prvog rata, i zahvaljujuci Francuzima i Englezima vratili su se nazad , a pricaju o kraljevima , drzavi ...
veliki getsbi

01. 03. 2018 - 08:51

Tri boje su na zastavi: Rusije, Francuske, Holandije, Srbije, nekada Crne Gore, Slovenije, Hrvatske, SFRJ i još mnogo zemalja. I to ne od juče! Pod kakvom (ili kojom) zastavom se krunisao kralj Nikola na Cetinju?. Sada se ona slavna i čuvena fotografija ( kralj na izlasku iz manastira, sa Milenom i svitom) na sve načine pokušava retuširati da se izbriše ona trobojka sa nje. Sramno, da sramnije ne može biti!!!!
dodao bih nešto....

01. 03. 2018 - 14:25

....tj htio sam priupitati: Čija se zastava vila širom Crne Gore, po skoro čitavoj teritoriji današnje države (izuzev ove kamenite četvoronahijske CG i primorja), čitavo vrijeme sve do onog Veljeg rata iz 1878 god (a to je bilo, takoreći, sve do juče)? Vila se turska zelena zastava sa polumjesecom - i po Podgorici i Nikšiću i Bijelom Polju i Pljevljima, Plavu, Gusinju,Ulcinju, Baru itd. ...nastaviću...
da dodam - nastavak

01. 03. 2018 - 14:41

....vidite, i dan-danas je šire i ona leprša u nekim zgodama. Recimo i to da kada je kasnije veliki Kemal Ataturk zbrisao šerijat u samoj Turskoj i 1923 god reformisao državu on je pored ostalog umjesto zelene zaveo crvenu zastavu. Uzgred, Mustafa Kemal Ataturk zabio je glogov kolac u dušu opštem turkovanju. Ali, izgleda da je nostalgija prevladala pa evo danas podloga makedonske, albanske i crnogorske zastave je - crvena!!! Pusto tursko. ....veliki getsbi
Станислав

01. 03. 2018 - 22:38

Ататурк је Србин родом,читај Гошчевића,провјери гдје је рођен.
Haha

01. 03. 2018 - 10:03

Mene ovaj čovjek beskrajno zabavlja. Čuj, niko od 1000 srpskih me nije demantovao. Jeste, sve sjede na Analitici i čekaju da Miroslav nešto objavi pa da demantuju, razumiješ li me... Hahaha...
Dušan

01. 03. 2018 - 13:52

To mu, izgleda, teško pada.
miloandrov

01. 03. 2018 - 18:29

Čovjek je izuzetno obrazovan ,pravedan i hrabar...stojim iza svakog tvoga slova Velikigetzbi..pozdrav
Памети, има ли те ?

01. 03. 2018 - 10:13

Ма шта рече, Мирославе. Турски султан даровао Србима заставу са православним крстом и четири оцила. А знаш ли то геније шта значе та четири слова а не оцила на Српској застави? "Краљ краљева влада краљевима". Ово се односи не Господа Христа.
danilo s.

01. 03. 2018 - 16:16

Na kojem jeziku. I psmu? Kralj se cirilicom ne pse ca C(ralj).
"Crnogorska Vikipedija"

01. 03. 2018 - 16:50

Na srpski grb ocila je stavio despot Stefan Lazarević, nakon što je postao vizantijski vazal 1402. godine. Na grbu obnovljene Vizantije nalazila su se četiri slova "β" koja imaju identičan oblik sa ćiriličnom slovu "V". Reč je o akronimu motoa dinastije Paleolog, odnosno krilatice Vizantije, koji je opet prerađen iz vremena rimske iperije: "Car Careva, Caruje nad Carevima“ ("Βασιλεὺς Βασιλέων, Βασιλεύων Βασιλευόντων“).
danilo s.

02. 03. 2018 - 11:21

Despot Stefan Lazarevic je bio vazal Otomanske (Turske) imperije. I zet sultana Bajazita (sestra Olivera je bila u njegovom haremu), Despot Stefan Lazarevic se posebno proslavio u velikom boju kod Nikopolja (1396) gdje je srpska konjica odlucila ishod bitke: …”Već je pobjeda naginjala kršćanima, ali tijekom te odlučne borbe Turcima je u pomoć pritekao srpski knez Stefan Lazarević s 5.000 konjanika. To je dalo prevagu Turcima, koji si iznijeli pobjedu nad postrojbama kralja Sigismunda.” (Wikipedia). Toliko o tome kako su Srbi “spasili “Evropu od Turaka na Kosovu (1389). Svi vasi argument su vam takvi – falsifikovnje cinjenica - i neznalacki?
Станислав

03. 03. 2018 - 10:43

И Данило Петровић митрополит скендеријско приморски је био вазал Турака,по Вицку Змајевићу. То пто је Стефан Лазаревић ратовао касније за Турке против Европе разлог је што је био вазал,а та иста Европа није на Косову помогла његовом оцу. Тако им и треба,али чим је ослобођен приклонио се Угарима.
Ljubitelj tutusa

04. 03. 2018 - 12:33

Trebalo bi da ti smeta vazalni status srpskog sveca Stefana Lazarevica glede Osmanlija ali tvoj svetonadzor obozava kvislinge pa mu vazalstvo No2 glede Ugara reklamiras kao vrlinu?! A jesi li se wikipedisto zapitao zasto taj srpski kvisling ne 'postrada za veru' i pruzi otpor osvajacu? Mozda zato, rekli bi neki koji bolje znaju, sto nije bio Serv pa ga se nije ticala sudbina te svjetine koju je drzao u poluropskom statusu u svojoj zemlji, Drzavi Nemanjica?! Vrag bi ga znao?
Stari

01. 03. 2018 - 10:37

Ionako okolo sve butige drze Turci
Pjer

01. 03. 2018 - 10:44

Prava tema reklobise po kolicini komentara.Ono sto moramo zivjeti od 2 E dnevno to nikoga ne zanima.
Loop

01. 03. 2018 - 11:25

Izludje nam dijaspora patriotska od Cosovih "istrazivanja". Moze zastava biti i narandzasto mavena samo da nije trobojka. U psihologiji postoji lijepo objašnjenje tog fenomena,autosovinizma. Razumijem Popovica,Cosovica...njima kapne po nesto u kesu od pljuvanja po Srbima ali ovi matori dijasporci sa beogradskog korita mi nijesu jasni nikako. Da ne zaboravim i bracu prevjerenu,zrtve bezbrojnih "djenosajda",ni oni ne propustaju priliku da prospu zuci pod raznim nickovima. Kompleks je cudo
Rade

01. 03. 2018 - 13:04

Crveni dzamadan,plavetne gace i bijele gete,nosnja crnogorska. Zastava u istim bojama. Takva je bila i u komunizmu.E jedino da nam strucnjak Cosovic objavi svoje nove rezultate po kojima su Crnogorci nosili crveni dres Veleza sa zutim detaljima. Zutu su nam metnuli na zastavu,stamota. Yellow u anglosaksonskim zemljama je naziv za kukavice,a ovi nam bijelog,carskog orla ofarbase u tu sramotnu boju. Zuto moze biti samo pile od kokoske ili znak neke bolesti. Ni malo dostojanstva na novocrnogorskim znamenjima nema, preci nam se u grob prevrcu .
Đuro Pera Mila Šutova

01. 03. 2018 - 16:02

A iz ptičje perspektive se vide 4 C(na kapi). Crna boja na kapi je flor za ugašenim Kosovom, a crvena boja prolivena krv - ako ne griješim.
Addio

01. 03. 2018 - 19:05

cetnice Rade, informisi se o zastavi cg i ne lupetaj ovuda. Ajde oslobodi muka i tebe i nas i idi gdje imas dovoljno srpstva
Мирослав Ђукић

01. 03. 2018 - 13:51

Насмејао ме је и наслов, а посебно ово: „U nekom momentu vladavine knjaza/kralja Nikole srpska trobojka je stigla i prihvaćena je u Crnoj Gori, iako sami Nikola I Petrović pojma nije imao otkud ona samim Srbima“! Никола - појма није имао!? Теза да је султан Махмуд II био вексилолог (експерт за заставе) ме је одушевила! Црвена, плава и бела у било којем редоследу, су свесловенске боје из два разлога: 1. То су боје Москве, народне и државне; 2) „Триколора“ француске револуције. Свака словенска нација је узела тробојницу. Словенци и Словаци су узели руски распоред, Србија прво „црвено-бело-челикасто загаситу“, а онда постојећу. Првобитни србијански „флаг“ узели су Хрвати! Бугари плаву боју мењају зеленом. Триколору има/имала је: Црна Гора, Чешка, Чехословачка, Југославија, Лужички Срби... Султану је сметао револуционарни Сретењски устав, а застава му је била небитна. Црногорци су гинули под крсташ-барјаком и алај-барјаком јер су то ратне заставе. Застава државе је нешто друго.
Džoma Diploma

02. 03. 2018 - 12:02

"Nasmejao" te, veliš li? Tvoj "smeh" nije ništa pri sprdnji i grohotnom smijehu u Stambolu na Bosforu koji se orio sultanovim sarajem dok su metodom šibicarenja određivali redoslijed boja na srpskoj zastavi! Još kad im je telal iz Zemlje Srbije javio da se tamo priprema "revolucija", kako ti veliš...?! Srbi iz Srbije pa još i revolucija...?! BanjaLuka je daleko ali si mi poslije ovog svog izleta puno bliži. Skoro da saośećam stobom.
Мирослав Ђукић

05. 03. 2018 - 11:41

Админе, тражим право на одговор: Видим, добро сте обавештени о дешавањима на султановом двору, претпостављам, били сте тамо у том времену? О Сретењском уставу и односу Милоша и Великих сила према том највишем правном акту се учи у оквиру предмета историја у средњој школи. Погледајте шта тамо пише.
Felix

01. 03. 2018 - 14:33

O Dukljani sa vama nikako se ne može a znajte kako su svi prošli što su na Srbe vojštili, tako ćete i vi !
Traktorce

01. 03. 2018 - 15:20

Pa fino ste prošli eto vam pola junaka u Hagu ,a dje su vam srpske zemlje Knin,Krajina,Lika,Banija,Kosovo,!
Felix

01. 03. 2018 - 15:33

" Traktorče " ti veliš da je bolje biti izdajnik e pa vrlo brzo ćeš se razuvjeriti u to !
Felix turbo traktor

01. 03. 2018 - 19:18

Made in China, povoljno na prodaju. Zlu ne trebalo!
=

04. 03. 2018 - 08:53

E Felix-e Ko se goć moga noga držat meračio je na ovo vaše srpstvo i śemenio ga i trca i otrca-pa da su kožne gaće nosili-a ne još pod učkur nosili 2 pašina brka.
Ocil

01. 03. 2018 - 17:31

Evo da pitam ove pametne, sta znace cetiri ocila i odakle poticu. To nisu 4 S i ne znace "samo sloga srbina spasava", vec po jednom predanju poticu iz vizantije i znace " Car, careva, caruje nad carevima" i stvarnog oblika je kao slovo " ß" A po drugim, pravoslavni narodi poticu sa usca rijeka Don, Dnjepar, Dunav i Dnjestar koje su u tom periodu imale jedno usce u crno more. U svakom slucaju cetiri ocila predstavljaju pravoslavlje uopste, a ne samo srbe. Ovi sto su bliži katolicanstvu, ce uvijek pokusavati da izbace cetiri ocila.
Primati

01. 03. 2018 - 19:01

Koga zabolje za vasa ocila zatucani cutuci. Ovo je 21vi vijek nesretna Srbadijo iz CG
Nick

01. 03. 2018 - 17:48

Koliko sam primijetila samo se liberal Popovic bori sa anticrnogorskim zvijerima iz DF,malo je to.Ostali su izgleda Crnogorci samo koliko im treba.
Станислав

02. 03. 2018 - 00:04

Ако се не варам ЛСЦГ је имао тробојни лого своје партије,зар не? па и то напустишехахахха...у ком су сад стадијуму однарођавања,већ Кинези?
Bolestan narod

01. 03. 2018 - 18:59

Koliko epske .....ave ovdje. Radi se o civilizovanom ponasanju sto je za SPC apsolutno nemoguce. Zamislite da ostale institucije ili pojedinci pocnu kacit zastave po fasadama. Gdje to ima. Ta zastava je tu zbog cega je konzerva na Rumiji. Srbadija nema kapacitet suzivota sa drugima, pogotovo ona iz CG. Njihov dug predstavlja Amfilohije, Arkan njegov drug, slobodan Sloboda i Radovan.
Pravdu u ruke

01. 03. 2018 - 19:20

Ako vlast ne zeli pozivam gradjane da skinu konzervu sa Rumije i cetnicku zastavu sa kotorske crkve
Мирослав Ђукић

16. 03. 2018 - 15:40

А ви ћете, анонимусе, из позадине викат и арлаукат? Јуначки, нема шта!
Станислав

01. 03. 2018 - 19:48

Напротив, Срби никада нису рушили ни 1 ркц цркву у Србији нпр ау НДХ је сруђено 299 и стотине тисућа људи су побијени само јер су православни. Тако су пошиптарени и расрбљени Срби у Цг нетолеранти по узору на језуите. Нисмо ми тровали католичке монахе но они наше у Боки..Броневски пише да су на Ускрс спаили и православце у цркви на служби...свега је било,па отуда и не чуди гађење на ркц у Приморју и ЦГ.
Šu

01. 03. 2018 - 21:10

Ma o cemu ti pricas covjece. Ko je rusenje ikad pomenuo? A sko ga pominjes onda pricaj o srusenim dzamijama po Bosni ne i Ii sv ratu nego na pragu 21 og vijeka. Nemam namjeru da polemisem sa patoloski paranoicnim stvorom , zbog samorespekta. Ajde moj Stanislave pa nadji nekog drugog. Shu odole ne tovarilo se na te.
Станислав

01. 03. 2018 - 22:41

Нису св Арханђели код Призрена изграђени од џамија но џамије од рушевина наших манастира и цркава. Муслимане је по повлачењу Турске требало или повратити на вјеру прадједова или нека иду у Турску,највећа грјешка Европе,што ће је скупо коштату,а то је Европа и заслужила..
Savjet

02. 03. 2018 - 00:57

Cuti seljacino cirilicna. Bavi se cetnistvom ,popovima, odsijecanjima glava ,... a globalna politika ti stoji ko sivcu sedlo
Станислав

02. 03. 2018 - 08:28

А сада имамо и отворену мржњу према ћирилиц,дакле цјелокупна историја Зете и Цг како пистана тако и штампана је сељачка,све са штампаријом Црнојевића,првом међу Србима и ЈУЖНИМ СЛАВЕНИМА..??? Духу самопорицању отопадника,нема краја...
Стани.....

04. 03. 2018 - 03:47

Zna se da je tvoj narod je iznjedrila ljubav raje i turskog podanika-zato treba i da nosite ime od vašeg nastanka koje ste očuvali i rađali-u ovom slučaju trba da pripadaš narod otrcana srpstva a ne srpstva koje nijeste branili i gajili-koje je zbog vas pokojno.Zato naopako gledate-oćete ćirilucu a nećete ono prije nje i savremenost pisanja.Tako oćete srpstv za koje nijeste 500g brinuli a nećete ono što ste prije srpstva bili i u ono u što ste stvarno živjeli i stvarali-nećete srpstvo u koje vam je turski podanik ućeriva i množio nego ono za koje nijeste ni prstom makli.
vakat

01. 03. 2018 - 20:29

Kada uđemo u EU bi ce ona plava sa zlatnim zvjezdicama.Kako je krenula srpska hobotnica svasta ce se mjenjati ali njihovi duhovi se plase one sa natpisom NATO-OTAN.
Maśa

01. 03. 2018 - 20:42

Ona trobojka sa 4C je tuđa zastava , i grb i boje su uzeti od zastave Srbije , a suštinski znače jedinstveno srpstvo , e zato nam ih kače na naše crkve da nam se đeca naviknu na njih .
Станислав

01. 03. 2018 - 22:44

Па наравно,заједничко Котору и Цетињу је у 19 и почетком20.в.била тробојка. Ја сам видјео свјетлописе (фотографије) са которских свечаности,нпр при освећењу те цркве и све тробојке исте као и на Цетињу када се Никола крунисао 1910. Гдје је проблем? У томе што ви више нећете тробојку које има у том уставу а хоћете само нешта,нпр аутокефалну цг цркву,која је узгред имала великосрбски дух. Дакле не знате ви ништа сем што вам је примарна србофобија па доказујете да нисте нација но индоктринирана руља. Уосталом те се виси из сваке ваше поруке.Не дешава се да неки цг "патриота" пише писмом предака...само бљујете на окупаторском латинском писму.
Станислав

02. 03. 2018 - 00:30

НАЈСТАРИЈИ ПОМЕН ТРОБОЈКЕ У ЦГ, ЗА ВРИЈЕМЕ ДАНИЛА! 29.4.1858. број 50. СРБСКЕ НОВИНЕ. До сада, наводно, најстарији писани помен тробојке у Црној Гори. "Аграмер Цајтунг" пише из Котора 14.овог. м. да се тамо праве МНОГЕ ЗАСТАВЕ, које је наручио кнез црногорски. ЗАСТАВЕ СУ КАО ОБИЧНО СЛАВЕНСКЕ ТРОБОЈНЕ, на њима у среди има лавова глава, грб некадашњих владаоца РАШКИХ, од којих кнез Данило доводи своје порекло. Ове ће се заставе раздати појединим нахијама црногорским и брдским и осталим областима Херцеговине, које су се при последњем устанку придружиле Црној Гори. Сто људи добивају по једну такову заставу. ДАКЛЕ ТРОБОЈКЕ СУ ИЗ КОТОРА НАРУЧИВАНЕ ОД ЦРНОГОРАЦА,ДАНИЛА..И ТУ ИМ ЈЕ И МЈЕСТО!
miloandrov

02. 03. 2018 - 08:07

Stanislave svaka ti čast,,otpiši im kako znaš vladiko i čuvaj im obraz ka oni tebi
danilo s.

02. 03. 2018 - 11:37

Nije mi jasno sto ce nam ove prepirke? Pokusavati da zdravim razumom, logikom i znanjem ubijedimo fanaticke, indoktrinirane i potamnjene umove veljesrpske i svetosavske da nijesu u pravu je pogresno. Tesko je dekonstruisati nacionalne mitove i osloboditi zarobljene umove. Svi nacioalisti su ispod nivoa covjeka, Zato sa njima i ne moze - kao sa ljudima - razgovarati. „Ne dajte svetinje psima; niti bacajte bisera svojih pred svinje da ih ne pogaze nogama svojim, i okrenuvši se ne rastrgnu vas.” Rece Isus (J. po Mateji 7.6).
miloandrov

02. 03. 2018 - 13:07

Lijepo ti je Stanislav spremio skraćeni udžbenik,iskopiraj sve pa polako ..lekciju po lekciju što ti nije jasno ti pitaj...vjeruj mi poslaće ti sve ..kada sve naučiš stani pred ogledako i oslobodi svoj,,zarobljeni um,,ili plaćeni um -pre če biti
danilo s.

03. 03. 2018 - 09:25

Jedan covjek je uporno i na vulgaran i primitivan nacin vrijedjao i ponizavao Budu. No, na cudjenje mnogih Buda je cutao na te uvrede, kao da ga se nijesu doticale. Kada ga je neko od prisutnih pitao zasto se nije uvrijedio, Buda je kratko objasnio: “Ako ti neko da dar i ti odbijes da ga primis, - kome pripada taj dar?” miloandrov, i ja odbijam vase darove. Zadrzite ih za sebe.
miloandrov

03. 03. 2018 - 14:17

Moj savjet ti je isren i dobronamjeran ...oslobodi svoj um od zacrtanih teza ...i čitaj podatke bez zadnje namjere...Ponašaj se kako se ponašaju na portalu Veliki Getzbi ,Stanislav i slični....
danilo s.

04. 03. 2018 - 07:54

miloandrov. Sto zna rob nacistisckih i rasistickih ideologija o slobodnom umu?
miloandrov

04. 03. 2018 - 10:37

Ti si onda za institut za mentalno zdravlje ...plašio sam se u vezi tebe ali su se moje pretpostavke ostvarile...ako ne uspiju tu je Laza Lazarević..MISLIO SAM DA ĆEŠ PRIKLADNIJE DA ODGOVORIŠ..KAKO JE NEKO REKAO,ŽIVI I PUSTI DRUGOG DA ŽIVI U SJAJU SVOJE BIJEDE,,,
Novi komentar