U upravnom sporu po tužbi Srpskog nacionalniog savjeta protiv Ministarstva za ljudska i manjinska prava Upravi sud Crne Gore, nakon usmene i javne rasprave, donio je presudu kojom se tužba Srpskog nacionalnog savjeta usvaja i poništava akt Ministarstva za ljudska i manjinska prava br. 01-2010/13 od 29.07.2013, saopštio je SNS.
Navedenim aktom Ministarstvo za ljudska i manjinska prava obavještava Srpski nacionalni savjet da je na Elektorskoj skupštini za izbor članova Srpskog savjeta održanoj 17.07.2013. godine od pozvanih 138 elektora bilo prisutno 92 elektora što po Pravilima za izbore članova Srpskog savjeta ne predstavlja više od 2/3 pozvanih elektora, te da su predstavnici Ministarstva konstatovali nedostatak kvoruma, a samim tim i nemogućnost za legitiman rad i proceduru izbora članova Savjeta.
Srpski nacionalni savjet je tužbom kod Upravnog suda Crne Gore osporio zakonitost akta Ministarstva za ljudska i manjinska prava br. 01-2010-13 od 29.07.2013. godine jer je isti donijet uz povredu pravila postupka pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja i pogrešno primijenjenog materijalnog prava. Ovakvom odlukom Ministarstvo za ljudska i manjinska prava je onemogućilo formiranje Srpskog nacionalnog savjeta, stavilo van snage odluke donijete na Elektorskoj skupštini za izbor Članova Srpskog nacionalnog savjeta i osporilo legitimnost Srpskog nacionalnog savjeta.
Ocjenjujući zakonitost osporenog akta Ministarstva za ljudska i manjinska prava koji po ocjeni suda predstvlja upravni akt u smislu člana 2. Zakona o upravnom sporu, Upravni sud je nakon održane rasprave, navoda tužbe i odgovora na tužbu i spisa predmeta, utvrdio da je tužba osnovana.
Upravni sud je u obrazloženju presude konstatovao da je nesporno među strankama da je Ministarstvo na osnovu utvrđenog spiska elektora i procedure koja prethodi održavanju Elektorske Skupštine za izbor članova Srpskog savjeta u Crnoj Gori, potvrdilo verifikaciju 138 elektora i da je na Elektorskoj skupštni, održanij 17. jula 2013. godine prisustvovalo 92 elektora. Na navedenoj Skupštini prisustvovali su i predstavnici Ministarstva, koji su prisustvovali Skupštini sve do početka tačke dnevnog reda o izboru članova Srpskog savjeta u Crnoj Gori, kada su predstavnici tuženog (Ministarstva) napustili rad Skupštine, navodeći da ne postoji kvorum za održavanje Elektorske skupštine. Nesporno je i to da je kvorum utvrđen u procentu od 67 odsto prisutnih elektora po aplikaciji i programu računara Ministarstva, koji je urađen kao tehničko pomagalo za utvrđivanje kvoruma Elektorske skupštine. Dakle, sporno je da li prisustvo od 92 elektora od ukupno 138, predstavlja više od 2/3 pozvanih elektora.
Po ocjeni Upravnog suda razlozi dati u osporenom aktu u odnosu na citiranu odredbu pravila su nerazumljivi, imajući u vidu da je na zakazanoj Elektorskoj skupštini kvorum utvrđen na osnovu programa računara Ministarstva i aplikacije koja je potvrdila prisustvo 67 odsto elektora, a što je više od 2/3 pozvanih elektora, jer 2/3 pozvanih elektora predstvlja 66,66 odsto a procenat od 67 % je više od 2/3 pozvanih elektora.
Kako razlozi u osporenom aktu ne upućuju na pravilnost primjene člana 12. Pravila za izbore članova savjeta osporenim aktom je počinjena povreda pravila postupka iz Člana 203. Stav 2. Zakona o opštem upravnom postupku, koja je od uticaja na zakonitost osporenog akta u predmetnoj stvari, pa je Upravni sud tužbu usvojio i osporeni akt poništio kao nezakonit.
Upravni sud je u presudi naložio da u ponovnom postupku Ministarstvo u skladu sa Članom 57. Zakona o Upravnom sporu otkloni povrede na koje je ovom presudom ukazano i donese novu zakonitu odluku.
Protivzakonitim radom Ministarstva za ljudska i manjinska prava nanesena je Srpskom nacionalnom savjetu ogromna šteta. Bez obzira na očigledna zakonska rešenja koja su sadržana u Zakonu o manjinskim pravima i slobodama (Član 42b) i Pravilima za izbor članova savjeta Srpskom nacionalnom savjetu je od strane Ministarstva osporen legitimitet, uskraćena su mu sredstva za redovno funkcionisanje, a njegovi projekti na zaštiti identiteta srpskog naroda u Crnoj Gori nijesu zbog, u presudi navedenih propusta, uvršteni u raspodjelu sredstava Fonda za ostvarivanje i zaštitu manjinskih prava.
Kroz agresivnu medijsku podršku navodno nezavisnih medija, pojedinih nevladinih organizacija i dijela srpske opozicije, Ministarstvo je pokušalo da uskrati srpskom narodu u Crnoj Gori bilo kakvu mogućnost zaštite sopstvenog identiteta. Stoga, optužujemo Ministarstvo za ljudska i manjinska prava za pokušaj gašenja jedine srpske nacionalne organizacije formirane kroz institucije sistema Crne Gore iza koje stoje nesporni rezultati. Namjera je bila očigledna. Bez obzira što Srbi u Crnoj Gori nemaju, Ustavom riješen status, izmjenama postojećih i donošenjem novih zakona i pravila nastoji se da se Srbima uskrate sva elementarna prava koja su u Crnoj Gori obezbijeđena za sve druge nacionalne zajednice.