Abiznis

PRAVCI RAZVOJA CRNE GORE: Koji su indikatori domaće uspješne ekonomske politike?

gdpok
Pošto Crna Gora godinama nazad nije imala privredni rast veći od četiri odsto, stopu nezaposlenosti nižu od 19 odsto i godišnje se zadužuje u prosjeku 240 miliona eura, onda je jasno da će veoma teško dostići ekonomske indikatore koji se smatraju uspješnim.

PRAVCI RAZVOJA CRNE GORE: Koji su indikatori domaće uspješne ekonomske politike?
Portal AnalitikaIzvor

Vlada Crne Gore objavila je spisak indikatora, po kojoj će se znati da li je njena ekonomska politika uspješna.

- Uspješnost ekonomske politike mjeriće se sljededim indikatorima: prosječna stopa rasta BDP-a, nominalno mora biti od oko 5,8 odsto, a realno od oko 3,7 odsto. Indikatori predviđaju smanjivanje stope nezaposlenosti sa 19,6 odsto u 2013. na 18,6 odsto u 2017. godini, ostvarivanje primarnog budžetskog suficita kao povećanje neto priliva SDI i dostizanje nivoa od oko 16,0 odsto BDP-a u 2017. godini, navela je Vlada u Izvještaju o Pravcima razvoja Crne Gore.

Ako se zna da je BDP oko 3,4 milijarde, onda SDI moraju biti na nivou oko 600 miliona eura godišnje.

Pošto Crna Gora godinama nazad nije imala privredni rast veći od četiri odsto, stopu nezaposlenosti nižu od 19 odsto i godišnje se zadužuje u prosjeku 240 miliona eura, onda je jasno da će veoma teško dostići ekonomske indikatore koji se smatraju uspješnim.

Makroekonomskim scenarijom, za period 2014-2017, predviđen je prosječan rast ekonomije od 3,7 odsto što je znatno iznad potencijalnog nivoa BDP-a na osnovu dugogodišnjeg prosjeka urađenog analizom HP filterom. Relativno visoke stope rasta posljedica su početka najavljenog investicionog ciklusa. Vrijednost  investicionih projekata u infrastrukturu, turizam i energetiku prelazi 100 odsto procijenjenog BDP-a. Iako će ovako jak investicioni ciklus imati dominantan uticaj na ekonomsku aktivnost u narednom periodu uticaj je znatno manji u odnosu na ekonomije koje imaju diverzifikovaniju ekonomsku osnovu.

-U cilju unaprjeđenja ukupnog sistema javnih finansija u Crnoj Gori i harmonizacije propisa koji se odnose  na oblast javnih finansija sa relevantnim propisima Evropske unije, u aprilu 2014. godine usvojen je  Zakon o budžetu i fiskalnoj odgovornosti. Naime, navedenim zakonom su uvodena numerička fiskalna  pravila predviđena Mastrihtškim kriterijumima, a koja se odnose na nivo deficita i duga, kao i srednjoročni budžetski okvir. Takođe, dalje se predviđa unapređenje sistema javnih finansija kroz povećanje fiskalne odgovornosti, transparentnosti i održivosti javnih finansija, na srednji i dugi rok.  Na osnovu navedenog, očekuje se da de javne finansije od 2014. godini, po prvi put nakon 2007. godine, ostvarivati pozitivan saldo, realizacijom mjera fiskalne konsolidacije, odnosno udi u zonu suficita od procijenjenih 0,5 odsto BDP-a, navodi se u Izvještaju.

Takođe, kako se dodaje, planirana je politika smanjenja javnog duga, koji de u narednoj godini neznatno porasti do nivoa  od 59 odsto BDP-a, nakon čega se očekuje njegovo postepeno smanjenje, da bi u 2017. bio ispod 50 odsto BDP-a.

Kako bi se sprovela politika smanjenja duga, glavni cilj je smanjenje troškova i ostvarivanje bržeg ekonomskog rasta, čime de biti ostvareni vedi prihodi i mogudnost investiranja sredstava u nove projekte,  koji će generisati nove prihode.

Vlada je, na sjednici održanoj 28. marta 2013. godine, donijela Pravce razvoja Crne Gore 2013- 2016. godine i time realizovala obavezu  utvrdjivanja vizije socio-ekonomskog razvoja, koju ima kao zemlja kandidat za članstvo u EU.

U skladu sa Programom rada Vlade Crne Gore za 2014, pripremljen je Izvještaj o realizaciji pravaca  razvoja Crne Gore 2013-2016. godine, u 2013. godini, kao dio konstantnog monitoring napretka.

P.Z.

Portal Analitika