U Izvještaju se navodi da je EU je postavila 84 prelazna mjerila za poglavlja o vladavini prava, koja odslikavaju mjere iz akcionih planova i da će sprovođenje akcionih planova i napredak u dostizanju prelaznih mjerila odrediti ukupan tempo pregovora.
Takođe se navodi da treba razviti vjerodostojan bilans rezultata istraga, krivičnog gonjenja i presuda u slučajevima korupcije, uključujući i korupciju visokog profila.
Takođe se konstatuje da je nakon nekoliko pokušaja, vrhovni državni tužilac konačno imenovan ali i da nedostaci u vezi sa nezavisnošću i odgovornošću pravosudnog sistema i dalje predstavljaju razlog za zabrinutost i otežavaju borbu protiv korupcije.
Iz EK su naveli da Vlada treba da nastavi da javno promoviše i podržava slobodu medija i da se zalaže za prava LGBT populacije..
- Proces skrininga je završen. Tokom izvještajnog perioda, deset pregovaračkih poglavlja je otvoreno, uključujući i poglavlja o vladavini prava, 23 – Pravosuđe i temeljna prava i 24 – Pravda, sloboda i bezbjednost. Ova poglavlja su otvorena na osnovu akcionih planova koje je dostavila Crna Gora. Sprovođenje ovih akcionih planova je počelo. Dva pregovaračka poglavlja su već privremeno zatvorena. Međutim, uočena su kašnjenja u jednom broju mjera, naročito onih mjera koje se tiču zakonodavnih reformi. U drugim oblastima, usvojene zakonske mjere nisu dale rezultate u praksi – navodi se u ključnim nalazima Izvještaja.
Ispunjeni politički kriterijumi: Kada su u pitanju politički kriterijumi Crna Gora nastavlja da u dovoljnoj mjeri ispunjava obaveze iz to dijela za članstvo u EU.
- U toku izvještajnog perioda, održano je nekoliko lokalnih izbora. Oni su bili ometeni navodima o izbornim nepravilnostima. U odgovarajućim slučajevima, ovi navodi treba da budu istraženi, a kada je neophodno, i krivično procesuirani od strane nadležnih organa. Zbog polarizovane političke klime, formiranje novih uprava u nekim opštinama nakon izbora, predstavljalo je težak proces – navodi se u izvještaju.
Takođe je istaknuto da je novo izborno zakonodavstvo usvojeno je u februaru i martu i da je time ispunjeno nekoliko preporuka OEBS-a/ODIHR-a.
- Dok neka pitanja i dalje treba da budu riješena u skladu sa evropskim standardima i najboljim praksama. U vezi sa navodnim zloupotrebama državnih fondova za političke potrebe partije, sudski postupak treba da se privede kraju i da se obezbijedi politička odgovornost – navodi se u izvještaju.
EU je, kako se ističe, postavila 84 prelazna mjerila za poglavlja o vladavini prava, koja odslikavaju mjere iz akcionih planova.
- Sprovođenje akcionih planova i napredak u dostizanju prelaznih mjerila odrediće ukupan tempo pregovora. U oblasti reforme pravosuđa, u toku je sprovođenje mjera u skladu sa rokovima predviđenim akcionim planom. Nakon usklađivanja relevantnog zakonodavstva sa ustavnim reformama iz jula 2013. godine, izabrano je nekoliko zvaničnika pravosuđa i tužilaštva – navode iz EK.
Bilans rezultata i sloboda medija: Konstatovano je i da je nakon nekoliko pokušaja, vrhovni državni tužilac konačno imenovan.
- Treba razviti vjerodostojan bilans rezultata istraga, krivičnog gonjenja i presuda u slučajevima korupcije, uključujući i korupciju visokog profila. Treba obezbijediti sistematsko korišćenje instrumenata za oduzimanje i zaplijenu imovine. Nedostaci u vezi sa nezavisnošću i odgovornošću pravosudnog sistema i dalje predstavljaju razlog za zabrinutost i otežavaju borbu protiv korupcije – navodi se u izvještaju.
Komisija za praćenje aktivnosti nadležnih organa u vezi sa istraživanjem starih i nedavnih slučajeva prijetnji i nasilja nad novinarima osnovana je u decembru i organi moraju u potpunosti da prate njene preporuke.
- Neki slučajevi nasilja nad novinarima i napada na imovinu medija uspješno su istraženi i procesuirani, dok se za druge slučajeve istrage i dalje čekaju, a izvršioci, kao i oni koji navodno stoje iza napada još uvijek nisu identifikovani. Stariji slučajevi treba što prije da se riješe, kako bi se izbjeglo njihovo zastarijevanje. Vlada treba da nastavi da javno promoviše i podržava slobodu medija, izbjegavajući svaku izjavu koja bi se mogla shvatiti kao zastrašivanje – navodi se uizvjeptaju.
Jačanje prava LGBT populacije: EK ističe da su crnogorske vlasti načinile „dodatne korake u jačanju zaštite prava LGBTI populacije“.
- Prva povorka ponosa u Podgorici održana je u oktobru 2013. godine i imala je odgovarajuću podršku vlasti. Međutim, napadi na pojedince koji pripadaju LGBTI populaciji su se nastavili, a krivične presude u takvim slučajevima su i dalje malobrojne. Neprijateljstvo prema njima i dalje je široko rasprostranjeno u društvu. Potrebno je dodatno racionalizovati javnu upravu i obezbijediti jačanje administrativnih kapaciteta u oblasti evropskih integracija. U cjelini posmatrano, Crna Gora je uglavnom nastavila da sprovodi svoje međunarodne obaveze i obaveze koje proizilaze iz Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju (SSP), i da igra konstruktivnu ulogu u regionu – navodi EK.
Ekonomski kriterijumi: Makroekonomska stabilnost je, kako se ističe, široko održana.
- Privreda se oporavila od recesije rastom od 3,3 odsto u 2013. godini, prema nacionalnim podacima. Oporavak je i dalje slab zbog male domaće potražnje, uske baze za proizvodnju i velikezavisnosti od spoljnih faktora. Više zbog smanjenja uvoza, nego zbog poboljšanja izvoza, deficit tekućeg računa smanjen je u 2013. godini na 14,6% BDP-a sa 18,7%, koliko je iznosio godinu dana ranije. Uprkos marginalnim poboljšanjima, uslovi na tržištu rada su i dalje nestabilni u pogledu veoma visoke stope nezaposlenosti, naročito među mladima i dugoročno nezaposlenima. Treba što prije osigurati saglasnost sa pravilima državne pomoći SSP-a u slučaju KAP-a – navodi se u Izvještaju.