Danas je u prostorijama NP Skadarsko jezero na Vranjini završena četvorodnevna Regionalna ljetnja škola o biodiverzitetu i uslugama jezerskog ekosistema koju su organizovali Nacionalni parkovi Crne Gore-Nacionalni park Skadarsko jezero u saradnji sa Njemačkom organizacijom za međunarodnu saradnju GIZ.
Regionalna škola organizovana je na Jezeru od 11. do 14. septembra, u okviru regionalnog projekta "Očuvanje i održivo korišćenje biodiverziteta na područjima Prespanskog, Ohridskog i Skadarskog jezera“, koji implementira GIZ u ime Njemačkog Saveznog Ministarstva za ekonomsku saradnju i razvoj.
Glavna tema predavanja bila je "Ekonomska procjena usluga ekosistema koje jezera nude“, a Skadarsko jezero je poslužilo kao studija slučaja. Odnos između ekonomskih aktivnosti ljudi i biodiverziteta proučavao se kroz predavanja o konceptu lokalnih i globalnih usluga ekosistema i načinom na koji ih činimo odgovornima, kao i kroz terenske posjete, rasprave i grupne zadatke.
"Studenti biologije i ekonomije iz Crne Gore, Albanije i Makedonije su imali priliku da zajedno rade na ovoj temi uz stručno vođstvo univerzitetskih profesora“, izjavila je predstavnica GIZ-a Jelena Peruničić - nacionalna projekt koordinatorka.
Jedan od ključnih ciljeva ove škole bio je da se spoje studenti iz tri zemlje kako bi što više naučili o uslugama ekosistema i istovremeno vježbali metode procjene ekonomskih usluga, posebno na Skadarskom jezeru kao prekograničnom prostoru koje pruža određene usluge kako Crnoj Gori tako i Albaniji.
Ovom školom povezani su i fakulteti iz tri zemlje i inicirana je saradnja između ekonomista i biologa u regionu.
Očekivani ishod Regionalne ljetnje škole predstavlja unaprijeđeno razumijevanje ekonomskog značaja jezerskih ekosistema i ekoloških i drugih usluga koje ona pružaju.
Profesor sa Prirodno-matematičkog fakulteta iz Podgorice Danilo Mrdak kazao je da su ovom školom pokušali da spoje dvije suprotstavljene struke, biologiju i ekonomiju, kao i da urade evaluaciju usluga ekosistema Skadarskog jezera kroz korišćenje bioresursa.
"Krajnji cilj bio je da spojimo dvije grupe suprotstavljenih studenata, biologa i ekologa, i da svako sa svoje strane sagleda koliko na godišnjem nivou Skadarsko jezero kao ekosistem, doprinosi ekonomiji Crne Gore i Albanije, kako u smislu direktne koristi tako i u smislu nevidljive koristi“, istakao je on.
Tokom ove škole studenti su imali prilike da krstare jezerom i posjete lokalitete među kojima i Lipsku pećinu.
Rezultati i zaključci projekta Ekonomske procjene usluga jezerskog ekosistema će biti rezimirani i podijeljeni sa stručnjacima i javnosti u obliku prezentacija, informativnih brošura, intervjua i dokumentarnih filmova.
Takođe je ocijenjeno da su studenti dobro sarađivali, kao i da su svi učesnici izrazili zadovoljstvo organizovanjem ovakve vrste škole koja je ujedno bila prilika da se studenti podstaknu da upoznaju i ostale Parkove, a samim tim ukupnu prirodnu baštinu Crne Gore.