Naš naučnik Vuk Mandić: Pomjerene su granice, svemir je sada drugačiji

Međunarodni tim naučnika u Vašingtonu, među kojima je i astrofizičar crnogorskog porijekla Vuk Mandić, objavili su da su otkriveni gravitacioni talasi, čime je potvrđena Ajnštajnova teorija relativiteta i što znači još jedan korak ka razumijevanju gravitacije i svemira.
Objavljeno: 12. 02. 2016 - 08:00 Promjenite veličinu teksta: A A A

"Za mene i moje kolege ovo otkriće je vrhunac rada u nauci. Otkrića kao ovo daju validnost izboru karijere u nauci i pokazuju vrijednost mnogih odricanja na tom putu",  rekao je Mandić ekskluzivno za Pobjedu.

On je naglasio da je kolaboracija (LIGO Scientific Collaboration) čiji je on dio objavila otkriće prvih gravitacionih talasa.

"Albert Ajnštajn je predvidio gravitacione talase još 1916. godine, ali je pretpostavio da nikada neće biti detektovani pošto su veoma mali. Međutim, tehnologija koja je neophodna za ovu vrstu detektora je značajno napredovala u posljednjim decenijama. 14. septembra 2015, LIGO detektori su prvi put detektovali ove talase, stvorene prilikom sudara dvije crne rupe", rekao je Mandić sinoć Pobjedi.

Obje crne rupe, objašnjava on, imale su masu otprilike 30 puta veću od Sunca i prilikom sudara su se kretale brzinom od polovine brzine svjetlosti.

U ovom kataklizmičkom sudaru, ogromna energija je oslobođena, ekvivalentna masi tri Sunca, i pretvorena u gravitacione talase.

Na pitanje kakav značaj ovo otkriće ima za nauku, Mandić odgovara da je ovaj događaj ne samo da potvrdio tačnost Ajnštajnove teorije relativiteta, već je pokazao i da crne rupe mogu da postoje u parovima, i da ti parovi mogu da se kreću spiralnom putanjom i da se na kraju spoje.

"Možda najvažnija posljedica ovog otkrića je da sada imamo potpuno nov način da posmatramo i da proučavamo svemir. LIGO i drugi detektori će poboljšavati svoju osjetljivost na gravitacione talase, tako da u sljedećim godinama očekujemo mnogo više otkrića i otkrića različitih vrsta objekata u svemiru", rekao je Mandić za Pobjedu.

Zahvaljujući ovom otkriću, mladi fizičar objašnjava da je njegova vrijednost prije svega u boljem razumijevanju fundamentalne nauke, konkretno u boljem razumijevanju prostora i vremena i veze između prostora/ vremena i materije/energije.

"Fundamentalna nauka vuče sve drugo. Možda je najbolji primjer sam Albert Ajnštajn: kada je napisao teoriju relativiteta, on nije imao na umu praktične aplikacije te teorije. Međutim danas, 100 godina kasnije, mi svi koristimo navigacionu tehnologiju kao sto je GPS, koja ne može da funkcioniše bez teorije relativiteta",  kaže Mandić.

On je saopštio da je njihova kolaboracija da bi izgradila nove detektore proizvela novu tehnologiju u više oblasti koje mogu naći praktične primjene, npr. bolji laseri, novi algoritmi za kompjuterska izračunavanja itd.

Sabiranje talasa u svemiru

"Grupa koju vodim i ja smo članovi kolaboracije još od 2007. Od tada smo vodili nekoliko projekata u potrazi za tzv ,,stokastičnim“ gravitacionim talasima koji nastaju kada se saberu gravitacioni talasi od svih objekata u svemiru. Ti radovi su objavljeni u časopisu Nature (Priroda) i u vodećim časopisima za fiziku. Mi smo vodili i jedan od radova koje je moja kolaboracija objavila danas, u kojem smo pokazali da su stokastični talasi veći nego sto smo ranije očekivali i da postoji mogućnost da ih detektujemo u narednim godinama, sa osjetljivijim detektorima", rekao je Mandić.

Na ljeto dolazi u Podgoricu

Odrastao sam u Podgorici, pohađao Osnovnu školu ,,Milorad Musa Burzan“ i Gimnaziju „Slobodan Škerović“. Veći dio moje porodice živi u Crnoj Gori, tako da sam jako vezan za Crnu Goru i posjećujem je barem jednom godišnje. Nadam se da ću sljedećeg ljeta opet doći, rekao je Mandić.

Komentari: 3

Zoran

12. 02. 2016 - 09:43

Svaki eksperiment koji se napravi u fizici i sličnim naukama je korak naprijed u razumijevanju prirode. Neki dokažu ono što je traženo, a drugi pokažu nešto drugo. Posebno me raduje kad čujem da je neko sa ovih naših prostora učestvovao u tome. Čestitke gosp. Mandiću. Što se tiče ovih rezultata treba reći bar jednu stvar: još nije egzaktno dokazano da crne rupe postoje, pa samim tim i svi zaključci koji imaju za osnovu njihovo postojanje su pod znakom pitanja. I čim čujem da se pominje Ajnštajnova Teorija relativnosti, koja stvarno nije Teorija nego samo Hipoteza, odmah mi to asocira na neku trulu dasku.
Slobodan Gluščević

12. 02. 2016 - 10:19

Bravo za gospodima Mandića, na žalost Crna Gora nije u snazi da takvim ljudima ponudi ostvarenje njihovih mogućnosti u zemlji, ali u svakom slučaju svaka čast. Pa uskoro će biti moguće ostvariti pristup ogromnim energetskim resursima potpuno besplatnm. Takođe će se moći obilaziti svemir za dva, tri sata, u tekućem vremenu. Tehnologija postoji, a uz prihvatanje novih misaonih matrica, vrlo brzo, čak zapanjujuće brzo, će čovječanstvo biti u mogućnosti dostizati đto ni u mašti nijesmo mogli dočarati. Naravno političari i vlasnici gotovo cjelokupnog bogatstva su oni koji se pitaju,a pristupom svim resursima i oslobađanjem čovjeka od okova koje su im oni nametnuli, gube moć, pa nijesam baš previše siguran da ćemo imati puno koristi od svega ovoga, osim možda još više ratova i pogibija.
Djuro Vucinic