Da bi se, kroz povećanje obuhvata, svoj djeci predškolskog uzrasta u Crnoj Gori osigurao razvoj svih njihovih potencijala uključivanjem u predškolsko vaspitanje i obrazovanje, potrebno je, pored ostalog, izgraditi nove i rekonstrusati postojeće objekte za boravak djece. Realizacija mjere biće ostvarena kroz Projekat “Izgradnja sedam novih predškolskih ustanova i renoviranje postojeće predškolske infrastrukture“ koji se finasira iz kredita Banke za razvoj Savjeta Evrope -CEB-a.
“Projektom je planirana izgradnja četiri objekta i to u naseljima u opštini Podgorica: Stari Aerodrom, Zagorič, Blok VI i Gradskoj opštini Tuzi i po jedan objekat u opštinama Pljevlja, Bar i Ulcinj”, navodi se u programu.
U opštinama Podgorica, Pljevlja i Ulcinj planirana je i rekonstrukcija postojećih objekata. “Izgradnja dječjih vrtića u naseljima Stari Aerodrom i Zagorič u Podgorici treba da počne u I kvartalu 2016. godine i završi se za godinu dana. Izgradnja objekata u naseljima Stari Aerodrom i Zagorič u Podgorici I u Baru treba da počne u I kvartalu 2016. godine. Izgradnja objekta u naselju Blok VI u Podgorici i Pljevljima treba da počne u II kvartalu 2017.godine. Izgradnja objekta u Tuzima i Ulcinju treba da počne u I kvartalu 2017.godine. Rok završetka svih objekata je dvanaest mjeseci od početka radova. U 2017. godini vršiće se rekonstrukcija postojećih objekata u ovim opštinama” piše u dokumentu.
Troškovi gradnje: Okvirnim ugovorom o kreditu u visini 10.000.000 (bez PDV-a), koji su potpisale država Crna Gora i Banka za razvoj Savjeta Evrope (CEB), 6. januara 2014. godine, obezbijeđena su sredstva za finansiranje izgradnje sedam predškolskih ustanova i renoviranje dijela postojećih objekata na teritoriji Crne Gore. Porez na dodatu vrijednost (PDV) u ukupnom iznosu od 225.000,00 eura obezbjeđuje se iz Budžeta.
“Ukupna sredstva za realizaciju mjere u 2016. godini iznose 4,89 miliona eura, od čega 4,8 miliona eura iz kredita CEB-a, a 91.200 eura iz budžeta države. Uticaj mjere na konkurentnost: Uključenost djece u predškolsko vaspitanje i obrazovanje ima presudan uticaj na razvoj sposobnosti djece, sveukupan rast, formiranje ličnosti, kao i na socioekonomske efekte na društvo u cjelini. Ulaganje u rano učenje ima znatno veći efekat od kasnijih investicija u životu. OECD, koji sprovodi Pisa istraživanja, sugeriše da je pohađanje predškolskog obrazovanja povezano sa kasnijim uspjehom učenika. Učenici koji su pohađali predškolsko obrazovanje duže od jedne godine bili su u prosjeku bolji od učenika koji ga nijesu pohađali. Razlika je iznosila 54 poena što odgovara jednoj i po godini formalnog obrazovanja”, poručuje se u dokumentu.
P.Z.