Stav

CEROVIĆ: Njegovanje obaveznog kompleksa inferiornosti

Njegovanje obaveznog kompleksa inferiornosti Crnogorci su odavno postali specijalisti u njegovanju pogrešnog mišljenja o sebi, ali tako da svoj značaj među susjedima, bez ikakve potrebe, unize čak do poniženja. Niko u svijetu ne predstavlja sobom takvu komediju kao Crna Gora. To je neosporno antologijski primjer.
Objavljeno: 26. 09. 2018 - 07:29 Promjenite veličinu teksta: A A A

Piše: Rajko Cerović

Pođimo redom. Dobar dio Crnogoraca i danas drži da su Crnogorci Srbi. Naučna ispitivanja govore drukčije. Na osnovu relevantnih genetskih istraživanja Srbi su najbliži Hrvatima, zatim Bosancima, pa Makedoncima i Bugarima, pa (zamislite!) Rumunima, pa tek na kraju Crnogorcima. Tekst na ovu temu objavio je dr Goran Nikolić u beogradskom Nedeljniku. Niko to nije demantovao niti može demantovati. Radi se o pouzdanim rezultatima naučne genetike.

No, nije to jedini slučaj prevrnute crnogorske logike. Crnogorci tvrde da su učestvovali u bici na Kosovu 1389. godine. Učestvovali su tačno toliko koliko i današnji srbujušči dvojac Mandić i Knežević. Srbi su Kosovskom bitkom nestali kao država. Ostala je samo Despotovina sa sjedištem u Smede revu, ali, kao porobljena, tačnije obavezni turski vazal. Pomenuta bitka nije tada imala nikakvog uticaja na ranije osamostaljenu Zetu pod Balšićima i Crnojevićima. Ta je država kao potpuno slobodna živjela još više od jednog vijeka poslije Kosovske bitke i pala pod tursku vlast tek 1496. godine. No, ipak zbog nečega moramo još uvijek bugariti za Kosovom kao da su nam preci te 1389. godine tamo temeljno izginuli?

Kad Crnogorci nešto u svojoj glavi zaintupe eto sjajne građe za komediju. Tvrde da nas je Srbija bukvalno hranila i da nas i dalje hrani. Kad se više puta u toku drugog dijela devetnaestog vijeka u Crnoj Gori bukvalno umiralo od gladi, iz Srbije nije došla ni jedna vreća kukuruza kao moguća pomoć. Tada je Srbija izvozila u Austriju prosječno po devedeset hiljada tona pšenice godišnje. Kad je poslije završetka Drugog svjetskog rata, dakle u komunističkom vremenu, hrana iz Srbije dopremana, istina ne samo za Crnu Goru, u Crnoj Gori je uvijek na vrijeme i do jednog dinara bivala plaćena. Ali hoćeš? Crna Gora obavezno mora izmišljati stvari kako bi dokazala da je inferiorna?

Što je to sa Crnogorcima? Zbog čega vole da izmišljaju sop stvenu inferiornost, prije svega u odnosu na Srbe, pa vjero vatno i druge? Koji je to narod u višekontinentalnoj nekadašnjoj osmanskoj imperiji sam vjekovima vodio oslobodilačku borbu protivu takvog diva, osvajajući u okviru carstva slobodu kojoj se divio svijet? Poznato je da je Osmansko carstvo pokorilo i vjekovima pokoravalo stotine naroda, ali takvog, kao crnogorskog oslobodilačkog primjera, u Osmanskom carstvu nije bilo.

U kojoj to danas slovenskoj balkanskoj zemlji, posebno mislim na zemlje ostale po raspadu bivše Jugoslavije, manjine žive u harmoničnim odnosima sa većinskim narodom osim u Crnoj Gori? Kolika je to moralna prednost nad mnogima, koja nije od juče, nego je sadržana u vjekovnoj crnogorskoj moralnoj tradiciji? Sjetimo se da je, po izričitom priznanju Evrope, kralj Nikola vodio najprogresivniju vjersku politiku na našem kontinentu. Sjetimo se, takođe, da je po oslobođenju preostalog dijela Crne Gore od Turaka, kralj Nikola iskreno molio naše Bošnjake muslimane da ostaju ovdje i ne odlaze sa svojih ognjišta. Koji je to drugi vladar uradio?

Sjetimo se da su Crnogorci uvijek štitili ljude koji su iz svoje zemlje bježali od rata i sa njima rado dijelili sopstveno siromaštvo. Samo jednom su se ogriješili o to vlastito moralno načelo, izručujući Karadžiću nevoljnike iz Herceg Novog. Nešto kasnije su se prisjetili vlastite tradicije pa su hiljade Albanaca sa Kosova pustili da kroz Crnu Goru slobodno odu dalje. Ima li i jednog zabilježenog primjera da je pobjednička crnogorska vojska silovala ili se na drugi način svetila zatečenom roblju? Čak je porodicama i nejači, poslije svoje pobjede, davala oružanu pratnju do tada neprijateljske teritorije.

Koji je narod konačno, u fašizmom porobljenoj Evropi, jedini digao opštenarodni ustanak? Što je to sa Crnogorcima? Zbog čega izmišljaju priče, beskrajno daleko od istorijske istine, da bi sebi što više umanjili značaj i postupali kako drugi o njima žele da misle, naravno u njihovu tamošnju korist?

Crna Gora je sa svojom vjekovnom državnošću, daleko najdužom na Balkanu, računajući čak i na novovovjekovnu Grčku, posebno računajući na vlastitu moralnu tradiciju, pa i na više nego herojsku borbu protiv fašizma, te konačno i na izvojevanu državnu samostalnost, bez ubijanja i zločina čisti biser u evropskom okruženju. Može biti privredno manje uspješna ili nedovoljno demokratska, ali je Crna Gora jedinstvena, ne samo u svome okruženju, nego i u svijetu. Nije mali broj onih koji se s ponosom, sa više ili manje prava, pozivaju na crnogorske “korene”. A na kakve se mi Crnogorci “korene” pozivamo? Moramo li i u čemu na silu uvijati ramena pred ma kojim narodom u svijetu?

Komentari: 34

Gratis

26. 09. 2018 - 07:46

Veli Crnogorci nijesu učestovali u bici na Kosovu.. kako je to moguce s obzirom da su tada Peć i Prizren bili u sastavu Crne Gore, a kao nijesu učestvovali?? A Nikšić nije bio u sastavu CG, dakle učestvovao je??
Kandzo

26. 09. 2018 - 08:20

Jesi li se prepoznao u tekstu uvaženog Cerovića?
Gratis

26. 09. 2018 - 10:59

Jesam, jer sam iz Nikšića, pa ne znam da li su moji učestvovali?
Kandzo

26. 09. 2018 - 14:11

Ako će ti biti lakše niko iz CG nije učestvovao. Možda samo tvoji?
Lolo

27. 09. 2018 - 01:30

Pobrka si lončice, Metohija je usta u sastav CG nakon balkanskija ratova sto je 520 god poslije bitke na kosovo. A za Nikšic mogu samo rec da vazda bio crnogorski I kad je pod turcima bio, nikome taj narod nije tezio I osjeca do CG. 949
danilo s.

07. 10. 2018 - 07:30

Gratis - Očito da se ne snalazite dobro u istoriji? U doba Kosovskog boja Peć i Prizren su bili u Raškoj (današnjoj Srbiji).
VOJVODA MIRKO

26. 09. 2018 - 07:56

Pravoslavni CRNOGORCI JESU SRBI UGLAVNOM - Vojvoda Mirko u JUNACKOM SPOMENIKU kazuje dobro tu GENETIKU, No ti si INTERESNA SFERA i oces i CRKVU I SVE DA NIJE SRPSKO NE MOZE ,mozes ti imati i cistu nekiu C.G bez SRBA SVETOG SAVE CRNOGORCE AKO ZELE i genetiku CRNOGORACA to nije sporno ali takodje nije sporno ni lazno nasa ISTORIJA .
Ivan

26. 09. 2018 - 09:20

"Vojvoda Mirko"ako ti pristaješ da si gedza ili čarapan to je tvoj problem,a nemoj druge da ubjedjujes ! Ja sam dobro zapamtio djeda Milutina iz Morace da nikad nije nosio šajkaču ni jelek ni krive opanke ,da nikad nije rekao da je srbin nego je uvijek bio ponosni pravoslavni Crnogorac !
dJED MILUTIN

26. 09. 2018 - 10:57

nARAVNO DA NIJE NOCIO sajkacu JER NIJE BIO srbijanac NO crnogorac NEMA SPORA NO TI ILI SI ZELEN NEZNAVEN IL SI IZDA srpstvo crnogorsko KA OVAJ cerovic TE VAZDA BIO UZ vlast RADI pljata I penzije SADA D MU JE NE BISE SMANJILI A UNIKE OTPUSTILI SA ADMINISTRACIJE PA SE POJAVI OVAKO KAD TREBA rezimu
VOJVODA MIRKO

26. 09. 2018 - 07:56

Pravoslavni CRNOGORCI JESU SRBI UGLAVNOM - Vojvoda Mirko u JUNACKOM SPOMENIKU kazuje dobro tu GENETIKU, No ti si INTERESNA SFERA i oces i CRKVU I SVE DA NIJE SRPSKO NE MOZE ,mozes ti imati i cistu nekiu C.G bez SRBA SVETOG SAVE CRNOGORCE AKO ZELE i genetiku CRNOGORACA to nije sporno ali takodje nije sporno ni lazno nasa ISTORIJA .
VOJVODA MIRKO

26. 09. 2018 - 07:57

Pravoslavni CRNOGORCI JESU SRBI UGLAVNOM - Vojvoda Mirko u JUNACKOM SPOMENIKU kazuje dobro tu GENETIKU, No ti si INTERESNA SFERA i oces i CRKVU I SVE DA NIJE SRPSKO NE MOZE ,mozes ti imati i cistu nekiu C.G bez SRBA SVETOG SAVE CRNOGORCE AKO ZELE i genetiku CRNOGORACA to nije sporno ali takodje nije sporno ni lazno nasa ISTORIJA .
Kandzo

26. 09. 2018 - 09:33

Uporno ponavljanje laži može dovesti da to "postane" istina. Zato ti pišeš isti tekst tri puta. Po oprobanoj srpskoj matrici.
dJED MILUTIN

26. 09. 2018 - 10:59

teksst "tri puta JE admin OBJAVIO ZASTO NE ZNAM ? pITAJ NJEGA mozda je srbin crnogorski A MOZDA NESTO TRECE ? ova istina JE DOVOLJNA ZA PO JEDAN PUT DA SE RECE LAKO PROVJERIT -enter NA junacki spomenik I GENETIKA CE TI BITI JASNA ,
danilo s.

07. 10. 2018 - 07:32

VIJVODA MIRKO - Samo nam kažite kako se zvala crkva u doba kralja Nikole. Je 986li bila "srpska" iuli Crnogorska Pravoslavna Crkva?
Deki

26. 09. 2018 - 07:57

Postoji odgovor za sve što si napisao Rajko. Kompleks inferiornosti se razvijao u Crnoj Gori uporedo sa srpskom asimilacijom intenzivno od 1918. na ovamo. Proizveden je u srpskoj kuhinji čiji je spesijalitet negiranje drugih naroda i nacija. Doduše, najplodnije tlo je našao u CG i zadržao se do dana današnjega najviše kod posrbica i onih Crnogoraca koji su malo Crnogorci, malo srbi.
nije mu zamerit

26. 09. 2018 - 08:40

Usao je malo u godine a i pemzija mu zavisi .
ne zameri..

26. 09. 2018 - 09:29

...ali najviše bi voleli kad bi ve na traktore ispratili...
Bošnjakinja

26. 09. 2018 - 09:13

Kosovski boj: Da su Crnogorci učestvovali u tom epskom boju, zasigurno ga ne bi izgubili od velesile-Turske. Istina, nisam sudjelovala("imala sam posla doma"),tako da se bih "složila" s gosp.Cerovićem. Čitajući, uviđam, naša domovina" nema " niti jedne crne mrlje u svojem postojanju-sem deportacije, a bogme i apetita za okupacijama novih teritorija.Uostalom, zar može biti takvih ratova bez zločina? No, da li naša "elita" iz naše domovine nagrdi i svoj narod ...ostavivši ga bez posla(hleba) ,a mladi naraštaj-bez svake nada "u najljepšoj državi svijeta"...krenuvši "trbuhom za kruhom".(Izgubih i drugog sina koji ode u neđelju...u tuđinu i neizvjesnost.) Ceroviću, lijepo zborite.. Više vidim da se radi o (pre)poruci/sugestiji-DA SE TREBA DRŽATI PONOSITO, za razliku od Srba(Srbije), koji imaju pozamašan "rep" poganluka.Zato se i slažem i podržavam: IZNAD SMO SRBA i SRBIJE! Pokazati "braći"Srbima put ka čovjekoljublju/čovječnosti...Naravno, treba biti spreman i za učiti od Crnogoraca...
Ugljesa

26. 09. 2018 - 09:25

Slazem se sa autorom da postoji crnogorski kompleks inferiornosti ali ja mislim da se isti ne refektuje zbog Srba vec zbog civilizacijske zaostalosti. Da bi se dokazali kako su emancipovani i kako oni kazu dio evropske napredne civilizacije Crnogorci su u stanju da bukvalno zbrisu svoj identitet i sve ono sto su vijekovima bili i sto ih je kroz vijekove odrzalo. Na prvom mjestu tu mislim na tradicionalne postulate zivljenja i tradicionalnu porodicu gdje su postojale vrijednosti koje su nas iznhjihale kao narod i u teskim vremenima odrzale. A parade ponosa,nakaradni zakoni koji uredjuju porodicne odnose,te raskalasan stil zivota omladine bez imalo cednosti,stida i srama,majke koje samo jure za karijerom i uspjehom i moci umjesto da podizu djecu,muskarci koji se kurvaju,kockaju i ne izbijaju iz kafana, dakle jednom rijecju hedonisticki stil zivota koji preslikava sa zapada a koji bukvalno kreira i namece jedan monadski zivot bez ikakvih vrijednosti i identiteta.
Osjecanje inferiornosti

26. 09. 2018 - 18:59

Osjecanje inferiornosti kod jednog dijela naroda nas je preskupo kostalo NEKOLIKO PUTA do sada-- u krvi smo ga platili. Ne interesuju ih ni genetika ni istorija nego vjeruju nabreklim popovima i propagandistima Velike Srbije. Ali, vjerujm mi, vecina tih tipova zna da su duboko u dusi JADOVI i prodane duse i to unutrasnje zlo izbija u njihovom zivotu, bez obzira jesu li oni svjesni toga ili ne.
Тото

26. 09. 2018 - 09:36

Први Церовић који је за себе рекао да је Црногорац учинио је то у двадесетом веку. После Христа.
Mihailo,Bgd

26. 09. 2018 - 11:11

Odličan predlog za mentalni trening i samoosvješćenje Crnogoraca-građana CG. Agresivna vjekovna pa i današnja velikosrpska lažna propagnada usmena,pismena pa i kvazi naučna je nametnula Crnogorcima potrebu da bi bili važniji i veći ako bi bili Srbi ili čak Rusi. To se radi i danas. U tome prednjači SPC i njen polit-biro i SANU sa anticrnogorskim specijalistima. Crnogorci su priznavani da su Crnogorci samo kada su ginuli jurišali-stradali. A nakon toga su pretvarani u poginule Srbe za srpske interese.. Crnogorci i danas više vole da dokazuju da su Crnogoci nego da pokazuju da su Crnogorci.
Томос

26. 09. 2018 - 16:49

Ali dok mu ti i posrbice ne date dozvolu-Tomos ne može ni on biti Crnogorac, je li? Да знаш да ме сваки твој коментар насмије као познати комичар Тото.
Ćalasan

26. 09. 2018 - 17:19

Vjera nije isto što i nacija.Pripadnik nacije je ,naravno,i ateista. Tu alhemiju pokušavaju da nametnutu Velikosrbi u CG.I neki im povjeruju?
Freeman

26. 09. 2018 - 10:48

Ne moramo g. Ceroviću,ali to i danas radimo.Ne prema Srbiji i Rusiji ,već prema Americi,NATO-u,Albaniji,Kosovu,Turskoj,Kini ,Evropi itd.Vi to g. Ceroviću ne vidite,Vama se svuda pričinjava Rusija.U pravu ste 90%,ali onih 10% sve pokvari !.Nijeste sasvim objektivni,i to činite sračunato i namjerno !.
koliko površnosti

26. 09. 2018 - 16:43

Trebalo bi sa 30% sstanovništva koje mrzi Crnu Goru da zaratimo sa NATO; itd kako ni zadovoljili Srbiju. Nikad više Mojkovac
Crnogorac 100%

26. 09. 2018 - 16:06

Zašto ti mali ljudi, puni kompleksa postaju posrbice. Zato što je Srbija triput ratovala, a Crna Gora preko stotinu puta. a oni ne znaju do toliko brojati.
Мирослав Ђукић

26. 09. 2018 - 23:16

Чика Рајку нико није рекао да у доба Косовског боја, 1389. године, није још било Црне Горе. Нека, немојте му то ни рећи, што да се сичија око тога. Боље му је да се и даље бави генетиком, а не Милошем и Лазаром!
Ćalasan

27. 09. 2018 - 12:20

NARAVNO Đule, ako tamo nije bilo Srba onda je bio društveni vakum. Daj malo dođi sebi!. Valjda ne misliš da ugalj nije postojao i prije nego su ga nazvali "ugljem". Bio je neko i na prostoru CG i taj neko je imao svoju organizaciju,bratstvo,pleme, državu...i onda se nazvala Crna Gora i onda su je Srbi "zadavili" i onda se ponovo oslobodila i naučila lekciju o "bratskoj" eutanaziji i opredijelila se za savremeni evropski put daleko od balkanske palanke! I nekadašnji dželati ne mogu biti savjetnici CG i Crnogorcima!
Мирослав Ђукић

28. 09. 2018 - 14:17

Поштовани рођаче мога кума! у то доба није било Црне Горе. Била је Зета, која се пружала јужним делом данашње Црне Горе и обухватала север данашње Албаније. Већа половина данашње Црне Горе је била Рашка. Срби су живели у обе земље. Тако је било у Универзуму у којем ми живимо. У алтернативним, не знам! Открића епских фантастичара из паралелног универзума нису предмет историјске науке, једино могу бити предмет белетристике, ако то штиво има естетске вредности.
Ćalasan

28. 09. 2018 - 16:08

A da to nijesu bili potomci onog "azilanta"Zavida koji zamoli da ga prime u Zeti a kasnije njegov Nemanja postatde osvajač tih prostora i tako vrati gostoprimstvo. Kao što je bila PS bratska hvala za pogibiju Crnogoraca na Mojkovcu. Ako i treći put nasjedne CG na istu prevaru onda stvarno nijesu zrela Nacija!
Мирослав Ђукић

01. 10. 2018 - 11:04

Шта да кажем о томе, кад је то фантазија? То ви тумачите белетристику, а не историју. Мени је дража "Игра престола" од романа епске фантастике "Живот и прикљученија Јаквинте Дукљанске".
danilo s.

07. 10. 2018 - 07:38

Miroslave, Po vašim (moronskim) kriterijumima nije bilo ni Srbije - no je bila samo Raška. Nekad je i Raška bila pod Dukljom (u doba Bodina). Dakle, po vama, bila je Duklja? Odakle vam samo poadaju na pamet ove besmislice?
Мирослав Ђукић

11. 10. 2018 - 12:28

Админе, тражим право на одговор. Данило, нема потребе да се вређамо. Или, Ви мене вређајте, а ја Вас нећу. Ви говорите тиме о себи, а не о мени! Нема аргумената за оно што тврдите, изван дела епске фантастике, које пише шербова белетристичка школа. У 6. основне, у школама СФРЈ се учило да су Србију чинили Зета, Рашка и Босна. Мени су комични аутори епске фантастике који измишљају догађаје који се, понављам, у овом универзуму у којем живимо, никада нису десили! Немам потребу да коментаришем фантазије. Лично, више волим романе Мартина, Џордана и Толкина. Ту има и змајева и вилењака, за разлику од шербизма. Остајем отворен за разговор око добро написане и интересантне епске фантастике, ако желите. Или, о историји, али оној правој.
Novi komentar