Abiznis

CBCG: Zatvoriti fakultete koji ne zadovoljavaju standarde

Izvor

- S obzirom na postojanje prevelikog broja visoko obrazovnih institucija u Crnoj Gori, javlja se dilema da li sve one ispunjavaju propisane standarde u pogledu prostornih uslova, potrebnog broja nastavnika adekvatnih kvalifikacija, adekvatne opremljenosti i redovnosti držanja nastave. Stoga je potrebno sprovesti rigoroznu kontrolu i ne ustručavati se od zatvaranja onih obrazovnih institucija koje ne ispunjavaju ove standarde, navodi se u Preporukama Centralne banke Vladi Crne Gore koje su dostavljene Portalu Analitika.

Prema mišljenju stručnjaka CBCG, crnogorsko školstvo ne pruža dovoljno pažnje talentima.

- Neadekvatna pažnja se posvećuje i natprosječno nadarenoj djeci, pa u tom kontekstu treba razmišljati i o osnivanju „elitnih” škola. Takođe, teba razmotriti mogućnosti širenje mreže škola, da bi se obezbijedio evropski stanadard da škole rade u jednoj smjeni, kako bi bilo prostora za organizovanje vannastavnih aktivnosti, kao i za obrazovanje odraslih, kažu u CBCG, uz napomenu da je potrebno kontinuirana saradnja školstva sa privredom i preispitivanje nastavnih programa.

- Potrebno je sprovesti dalje rasterećenje preobimnih nastavnih planova i stavljanje većeg akcenta na sticanju praktičnih znanja. U praksi je prisutan disbalans broja upisanih studenata u oblasti društvenih i humanističkih nauka, na uštrb prirodnih nauka i inžinjerstva, tvrde eksperti Centralne banke i predlažu da se u proces uspostavljanja balansa između potreba prakse i obrazovnog sistema, zajedno uključe svi socijalni partneri koji mogu doprinijeti njegovom unaprjeđenju (Privredna komora, Nacionalna služba zapošljavanja, Udruženje poslodavaca, sindikati, zajednice škola i visokoškolskih ustanova, organi lokalne samouprave, predstavnici države).

U Centralnoj banci Crne Gore smatraju da je potebno izgraditi sistem informisanja o potrebama privrede u pogledu kvalifikacija sa ciljem da se blagovremeno uoči raskorak između obrazovanja i zahteva prakse.

- Stoga je potrebno izraditi standarde zanimanja za zanimanja koja su potrebna tržištu rada. U obrazovnim institucijama formirati savjete eksperata, kao savjetodavna tijela u koja bi ušli predstavnici privrede. To znači da prioritetan zadatak

u narednom periodu treba da bude prilagođavanje obrazovnih profila potrebama privrede i usklađivanje upisne politike sa potrebama privrede. Takođe, potrebno je i unaprjeđenje profesionalnog informisanja, profesionalnog savjetovanja i karijernog vođenja obrazovanja u srednjoškolskim i visokoškolskim institucijama, zaključili su u CBCG.

Portal Analitika