Tokom intenzivnog i interaktivnog dvodnevnog programa, koji je održan u Bijelom Polju 25. i 26. januara, mladi su učili o konceptu omladinskog aktivizma, ljudskih prava i njihove zaštite, vještini retorike, osnaživanju marginalizovanih i ranjivih zajednica, kao i o kreiranju i zagovaranju omladinskih inicijativa. Trening je vođen kroz kratka uvodna predavanja, radionice, rad u grupama, filmske projekcije, simulacije, te otvorene diskusije.
Cilj Škole omladinskog aktivizma je izgradnja kapaciteta mladih kako bi se pozicionirali kao aktivni građani/ke koji doprinose društvenim promjenama i promociji ljudskih prava u Crnoj Gori.
„U rukama nas mladih ostaje budućnost naše države i zato neformalno obrazovanje, kao što je ova Škola omladinskog aktivizma, ima veliki doprinos. Uticaj CGO-a je značajan za nas mlade, jer nam obezbjeđuje zanimljiviji sistem obrazovanja”, utisak je Bojane Marinković, učenice JU SSŠ “Vukadin Vukadinović” u Beranama.
„Dva dana druženja, učenja i novih saznanja su mi ostavila prelijep utisak, osjećaj korisno iskorišćenog vremena i mislim da bi učenici i učenice drugih škola i gradova trebalo da se prijave na buduće ovakve programe”, poručuje Milić Sinđić, učenik Srednje stručne škole u Bijelom Polju.
„Važno je budemo dio aktivizma koji nam je blizak, u kojem se osjećamo inspirisano i motivisano, jer je to i način da unaprijedimo našu školu, sredinu i društvo. Učešće u ovoj školi me povezalo sa vršnjacima koji dijele iste ciljeve, ali i unaprijedilo znanje o alatima za pokretanje promjena”, kaže Novka Marinković, učenica JUSSŠ „Vukadin Vukadinović " u Beranama.
„Mladi ne bi trebalo da napuštaju svoju državu, jer u njoj postoji potencijal za zajednički razvoj. Država, s druge strane, treba da pruži ekonomske prilike, podršku i da cijeni talente među mladima da kako bi mladi mogli ostvariti svoje snove unutar vlastitih granica”, istakla je Tijana Bukilić, učenica SMŠ “Braća Selić” u Kolašinu.
Enes Pućurica, omladinski aktivista i Mladi evropski ambasador, istakao je da omladinski aktivizam ima ključnu ulogu u oblikovanju našeg društva. „Mladi donose svježe perspektive, energiju i inovativne ideje koje su značajne za rješavanje društvenih pitanja. Kroz ovaj angažman stičemo vještine liderstva, organizacije i komunikacije i dobijamo aktivnu ulogu u našem društvu. Mladi su spremni, međutim, nedovoljna informisanost, institucije i škole koje ne daju adekvatan prostor za ovakav razvoj. To je dio problema na koje mladi nailaze i to nas sprječava da se aktiviramo još više i damo odgovarajući doprinos našoj zajednici. Uz pomoć ovakvih edukacija stvoriće se generacije koje su spremne da se bore za ono što im pripada i budu aktivan dio ovog društva”, poručio je Pućurica, koji je bio i jedan od trenera na Školi omladinskog aktivizma.
Jelena Fuštić, iz Unije mladih preduzetnika i voditeljka radionica, smatra da kroz ovakve oblike edukacije mladi stiču neophodne vještine komunikacije, analize problema i preuzimanja inicijativa u cilju pozitivnih promjena za zajednicu.
„Aktivizam mladih nije samo izraz ličnih uvjerenja, već i ključan element demokratskog društva. Ohrabrujući mlade da se angažuju gradimo zajednicu koja cijeni raznolikost mišljenja i podstiče konstruktivan dijalog. Njihova energija i entuzijazam često dovode do inovativnih rješenja koja su potrebna crnogorskom društvu”, ocijenila je Fuštić.
Martina Labović, učesnica protesta protiv MHE u Barama Kraljskim, inspirisala je učesnike/ce Škole da se pridruže aktivnostima za zaštitu životne sredine.
„Smatram da su okupljanja ovog tipa jedan od pravih načina da se mladi edukuju. Tema zaštita životne sredine može biti pokretač i motivacija za mlade da se i oni bore za očuvanje biodiverziteta i okoline. Stoga, ovakav vid interekcije može podstaknuti mlade na razmišljanje i razvijanje svijesti o postojećim problemima, na kreativnost u rješavanju istih, ali i motivaciju da sami pokreću razne aktivnosti. Takođe, mladi mogu prenositi stečena znanja o aktuelnim temam na svoje vršnjake”, kazala je ona.