-Ključne novine u IPA III u odnosu na praksu iz prethodnih perspektiva IPA I i IPA II, će biti to da neće biti unaprijed definisani iznosi finansijske podrške po državama, već će postojati jedinstveni, zajednički budžet za sve države korisnice IPA, navodi se u Informaciji o Instrumentu pretpristupne podrške Evropske unije za period 2021-2027 (IPA III) i početku pripreme programa IPA 2021 i IPA 2022. koji je usvojila Vlada.
Evropska komisija je osmislila ovakav pristup kako bi podstakla brže i efikasnije sprovođenje programa i projekata, ali i pružila državama korisnicama dodatne mogućnosti i nagradu za dobru dinamiku u sprovođenju reformi, što je ujedno u skladu sa revidiranom metodologijom pristupanja Evropskoj uniji.
Evropska komisija će pritom voditi računa o ukupnoj pravednoj raspodjeli sredstava između država na sedmogodišnjem nivou.
-Kada je u pitanju programiranje podrške, iako iz perspektive korisnika neće biti većih izmjena u samom procesu, Evropska komisija će nastojati da kroz IPA III osigura pristup koji će biti zasnovan na učinku, podržavajući države i institucije koje su se obavezale na veći obim reformi, navodi se u Vladinoj informaciji.
Ključni kriterijumi za dobijanje finansijske podrške će biti relevantnost strateški značaj i zrelost predloženih projekata, shodno pravilima koja važe u državama članicama EU prilikom korišćenja Evropskih strukturnih i investicionih fondova. Ovo se prije svega odnosi na adekvatnu spremnost tenderske i projektne dokumentacije, kao i pravnih i tehničkih preduslova, što u najvećoj mjeri zavisi od vrste projekta.
Ovakav pristup će značiti da će Evropska komisija svake godine, na nivou regiona Zapadnog Balkana i Turske, birati projekte koji su najbolje rangirani po kriterijumima strateškog značaja i zrelosti. U praksi će to značiti da će države sa spremnijim projektima i dobrim sistemom strateškog planiranja biti u mogućnosti da iskoriste više sredstava u odnosu na manje spremne države.
Takođe, najavljena je i mogućnost korišćenja dodatnih sredstava za države koje budu brže napredovale u pregovaračkom procesu. Ovakav pristup će svakako zahtijevati dodatni angažman i jačanje kapaciteta cjelokupne IPA strukture, u cilju maksimalne iskorišćenosti dostupnih sredstava i ispunjavanja kriterijuma definisanih od strane Evropske komisije.
Početak pripreme programa IPA 2021. i 2022. i faze procesa programiranja priprema novih programa Ipe III za period 2021-2027. će se zasnivati na definisanih pet oblasti podrške, takozvanih prozora, i to: Vladavina prava, temeljna prava i demokratija, dobro upravljanje, usklađivanje sa pravnom tekovinom, strateško komuniciranje i dobrosusjedski odnosi; zelena agenda i održivo povezivanje; Konkurentnost i inkluzivni rast; teritorijalna i prekogranična saradnja.
U skladu sa inicijalnim planovima i dinamikom, Evropska komisija je tokom aprila 2020. godine trebala da državama korisnicama Ipe dostavi IPA programski okvir, na osnovu kojeg su države trebale izraditi nacrte strateških odgovora za svaki od definisanih 5 prozora.
Međutim, kako bi se preduprijedila moguća kašnjenja zbog i dalje aktuelnih pregovora u vezi sa strateškim dokumentima i Višegodišnjim finansijskim okvirom za period 2021-2027, Evropska komisije je krajem aprila 2020. godine dostavila smjernice za programiranje Ipe III, informišući o potrebi početka pripreme programa IPA 2021 i 2022.