Ona podsjeća da se ovim dopunama Zakona planira da se iz poreza na dohodak fizičkih lica koji sljeduje opštinama izuzme porez na neprijavljeni prihod, kao i da se po osnovu istog umanjuju sredstva u Egalizacionom fondu koji se ustupa opštinama što po analizi predlagača zakona iznosi 11,8 miliona eura.
“Opravdane primjedbe i nedoumice poslanika su se mogle izbjeći da je predlagač zakona, a što mu je bila zakonska obaveza, organizovao javnu raspravu i da je u skladu sa Zakonom o lokalnoj samoupravi prethodno zatražio mišljenje Zajednice opština. Toliko o njihovoj transparentnosti i principijelnosti”, poručuje Laličić.
Nasuprot tome, kako kaže, predlagač u obrazloženju Predloga zakona je ustvrdio da je usaglašen sa Evropskom poveljom o lokalnoj samoupravi što je notorna neistina.
“Evropska povelja utvrđuje princip da izvori finansiranja lokalnih vlasti budu primjereni njihovim dužnostima koje propisuju Ustav ili zakon. Preporuka Savjeta Evrope broj 21 kaže: “Generalno kada više vlasti donose odluke koje smanjuju poresku osnovicu lokalnih vlasti treba obezbijediti nadoknadu.”
Ali novu većinu ne interesuju ni mišljenja Evropske komisije ni međunarodni dokumenti niti mišljenje Zajednice opština. To tako snažno dokazuju iz dana u dan”, dodaje Laličić.
Zbog građana Crne Gore, kako ističe, moramo pitati predlagača na koji način i iz kojih izvora će nadomjestiti nedostajuća sredstva lokalnim samoupravama u Crnoj Gori od kojih većina i sada ima finansijske probleme bez obzira ko u njoj vrši vlast.
“Podsjećamo da je većina opština u nezavidnoj finansijskoj situaciji suočena sa problemom konsolidovanja finansija i obezbjeđenja finansijske održivosti u uslovima teške zdravstvene i ekonomske krize.
Pitamo s pravom na osnovu kojih pokazatelja i validne analize su utvrdili da se u konkretnom slučaju radi o 11,8 miliona ako se po riječima predlagača Zakona radi o nekom novom prihodu, koji se tek sada uvodi, i to Zakonom o poreskoj administraciji koji je procesni a ne materijalni propis. Kako će se ubuduće utvrđivati iznos neprijavljenog prihoda”, pita ona.
Ali, kako dodaje, kod nove većine može sve.
“Umjesto pravno utemeljenih odgovora juče smo mogli, u više navrata od državnog sekretara Odovića čuti samo da se zakon donosi da bi se spriječila krađa. Već otrcani vokabular predstavnika Vlade kada im ponestane argumenata”, ističe Laličić.
Pitamo se, kaže, s pravom da li je ovo u skladu sa obećanjem premijera u Ekspozeu koji glasi: ,,Decentralizacija nadležnosti ka lokalnim samoupravama i njihova veća funkcionalna i finansijska nezavisnost mora biti odlučnije sprovedena kako bi se obezbijedio ravnomjeran razvoj svih krajeva države”.
“Još jedna u nizu isprazna floskula prvog čovjeka Vlade. Bilo bi dobro kada bi premijer i ovaj zakon kao i ona četiri prethodna povukao iz skupštinske procedure. Dok to ne učini, nadamo se da će zajednička sjednica Zakonodavnog odbora i Odbora za finansije imati svoj epilog u tom pravcu”, zaključuje Laličić.