- Nijedan društveni problem ne može se objasniti samo jednim uzročnikom ili determinantom, kazao je šef predstavništva UNICEF-a za Crnu Goru Bendžamin Perks.
Prema njegovim riječima, Studija o preprekama u obrazovanju u Crnoj Gori prva u regionu koja je uspjela da prikaže multidimenzionalnu prirodu ovog problema.
Navodi se da podaci iz popisa iz 2011. govore da samo polovina djece romske i egipćanske nacionalnosti pohađaju osnovnu školu.
- Samo trećina će završiti osnovnu školu, a samo sedam odsto njih će završiti i srednju školu. Takođe, stopa pohađanja vrtića, koji pripremaju djecu za osnovnu školu i pomažu da se ovlada crnogorskim jezikom, i dalje je veoma mala, kaže se u saopštenju.
Dodaje se da tako niska obrazovna postignuća romske i egipćanske djece predstavlja jedan od glavnih izazova na polju ljudskih prava u Crnoj Gori.
- Ovaj sveobuhvatni izvještaj nudi detaljan uvid u probleme sa kojima se susrijeću romska i egipćanska djeca i njihove porodice, a tiču se inkluzije u obavezno obrazovanje, saopšteno je iz UNICEF-a.
Oni su pojasnili da Studija o preprekama u obrazovanju u Crnoj Gori nudi podatke koji mogu pomoći Vladi Crne Gore da bolje prati i procjenjuje stanje romske i egipćanske djece u obrazovnom sistemu.
- Takođe, ta studija predstavlja važan dodatak opštim istraživanjima o populaciji Roma i Egipćana u Crnoj Gori, dodaje se u saopštenju.
Kako su naveli iz UNICEF-a, kao država kandidat za članstvo u Evropskoj uniji, Crna Gora teži postizanju konkretnih evropskih standarda.
- Pristupni proces podrazumijeva primjenu pravila koja eliminišu prepreke za djecu romske i egipćanske nacionalnosti a tiču se pristupa obrazovanju, smatraju u toj organizaciji.
Oni si podsjetili da se osim toga, Crna Gora obavezala da će poštovati Milenijumske razvojne ciljeve, koji predviđaju da će 100 odsto dječaka i djevojčica biti upisano u osnovne škole do 2015, dok se će se posebna pažnja posvetiti inkluziji djece iz marginalizovanih grupa i prevenciji ranog napuštanja škole.
- Obrazovanje je ključ za rješavanje problema siromaštva i društvene isključenosti, rekao je Perks.
On smatra da je obrazovanje je najuspješniji način da se u društvo integrišu marginalizovane grupe.
- Međutim, održiv napredak u obrazovanju Roma i Egipćana može se postići samo ako se istovremeno uhvatimo u koštac sa svim preprekama, poručio je Perks.