Primjedbe, sugestije i komentari koje ovim putem predstavljamo, kako se navodi u saopštenju ZID-a, potiču prevashodno ih potrebe da se građani, naročito oni organizovani kroz civilni sektor, u ovom zakonu prepoznaju kao akter u lokalnoj zajednici koji nije isključivo kontrolor procesa već i aktivni sudionik u razvoju zajednice. Da bi se to osiguralo potrebno je da Zakon prepozna civilni sektor kao vrlo značajan segment društva koji institucijama na lokalnom nivou može pomoći u efikasnijem funkcionisanju, naročito u dijelu odgovora na potrebe građana i razvoja na lokalnom nivou. Da bi se to ostvarilo, osim prepoznavanja, potrebno je neke strukture približiti građanima i pripremiti ih na partnerstvo, a ne samo na komunikaciju.
U skladu sa postojećim zakonskim rješenjima, ovim zakonom potreban je proaktivniji pristup i veća prisutnost organa lokalne samouprave i njenih institucija u politikama socijalne zaštite, obrazovanja, zapošljavanja, madih i sl. u kojima su donešeni Lokalni akcioni planovi, kao i u mnogim drugim oblastima koje su od velikog značaja za građane. Zato, u cilju mogućnosti sprovodjenja usvojenih Lokalnih akcionih planova bilo bi značajno da se u ovom zakonu sa načelnih odredbi pređe na odredbe koje će podstaći veće učešće lokalnih uprava u pomenutim djelatnostima i jasno definisati njihovu djelatnost, a umjesto fakultativnih odredbi koje obesmišljavaju nadležnosti Opštine (kakve imamo u stavu 16, 17, 18) treba imati direktniju formulaciju i fokusirati se na potrebe stanovništva.
Primjedbe se odnose i na mogućnosti osnivanja informacionih centara, kao modela preko koga se građani informišu o različitim oblastima, a koji su u Evropi koordinisani od strane civilnog sektora uz podršku ili partnerstvo sa lokalnom upravom.
Takođe smo mišljenja da Mjesne zajednice više niko od građana ne primjećuje da postoje. Rijetki su građani koji znaju da šta su im nadležnosti i ko bira članove savjeta i predstavnike građana u njemu. Osnovni razlog je što Zakon definisanje nadležnosti, funkcionisanje i izbor prenosi na Statut koji svaka opština donosi zasebno, a Statut dalje ovo pitanje prenosi na Odluku o mjesnim zajednicama.
U stvarnom životu mjesne zajednice treba da budu i mogu da budu link građana, organizovanog dijela građana kroz organizacije civilnog društva i lokalne uprave. Mišljenja smo da bi se stanje dijelom unaprijedilo kada bi Zakon direktno definisao način izbora u Mjesnim zajednicmama i kada bi definisao osnovne nadležnosti.
Jedna od veoma važnih primjedbi je vezana za član koji se tiče postupka opoziva Gradonačelnika. U tom članu dolazimo do toga da inicijativu razrješenja Predsjednika opštine treba da porpiše daleko više građana nego što je potrebno za kandidaturu za Predsjednika Crne Gore.
-Ono što je veoma bitno za civilni sektor i za razvoj servisa u zajednici koji zadovoljavaju potrebe građana jeste dekoncentracija javne uprave. Evropska praksa pokazuje da se zadovoljenje potreba može ostvariti jedino kroz transfer nadležnosti u sprovođenju servisa na civilni sektor. Da bi se obezbijedilo funkcionisanje servisa u zajednici izuzetno je važno obezbijediti proctor za funkcionisanje servisa- bilo da je nosilac ovih servisa institucija, dio lokalne samouprave ili civilni sektor. Ova oblast se dalje može regulisati posebnom odlukom lokalnih institucija i tako doprinijeti transparentnosti ovog procesa, ali i sprečavanju zloupotreba, zaključuje se u saopštenju.