- Važno je da nastavite da radite na povećanju internacionalnih istraživača koji bi boravili i radili u naučnim timovima u Crnoj Gori, ali i privući upravo one koji su iskustva sticali van zemlje da se vrate i svoja znanja podijele u svojoj zemlji- kazala je u intervjuu za Pobjedu Predović.
Nedavno je u organizaciji Počasnog konzulata Crne Gore i Hipotekarne banke održana panel diskusija pod nazivom ,,Živi lokalno, uči globalno“.
POBJEDA: U uvodnoj riječi govorili ste o internacionalizaciji. Kako vidite internacionalizaciju u visokom obrazovanju i u čemu se zaista ogleda?
PREDOVIĆ: Možda bih najbolje taj proces opisala kroz svoje lično iskustvo rada na Bokoni univerzitetu, koji je za 30 posljednjih godina, od potpuno domaćeg univerziteta sa fokusom na Italiju, dospio na 10. mjesto na svjetskoj rang listi univerziteta. Bokoni je danas najtraženija evropska edukacijska destinacija, gdje dolaze najbolji studenti iz svijeta. Tri su osnovna stuba koja su Bokoni dovela do ovog mjesta. Prije svega, Bokoni se nikad nije udaljio od svrhe univerziteta, a to je- stvarati znanje i inovacije kroz istraživanja, i na tom postulatu je snažno radio.
Istraživači sa ovog univerziteta su poznati. Oni objavljuju svoje istraživačke radove u najpoznatijim svjetskim časopisima. To je ono što pokreće internacionalizaciju - istraživački rad nastavnog osoblja.
Drugi stub je rangiranje univerziteta. To je zahtjevan proces, koji podrazumijeva akreditaciju od strane međunarodnih tijela i podrazumijeva mijenjanje organizacije iz korijena, izmjenu sadržaja programa i načina rada, procjenu profesora, pa sve do najjednostavnijih usluga koje se pružaju studentima.
To je težak proces jer zahtijeva promjenu. Bokoni je uspio jer je postojala snažna posvećenost vrha univerziteta, upravljačkih organa, jer samo ako oni podstiču promjene, one će se i desiti.
Treći stub uspjeha Bokonija je to što engleski jezik nije bio cilj internacionalizacije, već samo sredstvo. Internacionalizaciju u visokom obrazovanju karakteriše snažna mobilnost studenata. Današnje tržište se mijenja zahvaljujući mladim ljudima koji koriste mogućnosti internacionalnog sticanja i primjene znanja. To je značajno kako za te mlade ljude, tako i za ukupan razvoj društva.
POBJEDA: Koliko vremena treba da se ovaj proces realizuje na Univerzitetu Crne Gore i koji bi bio prvi potez?
PREDOVIĆ: Crna Gora je u fantastičnoj poziciji zato što ima mlade ljude koji govore engleski jezik i odlične istraživače.
Primjer Bokonija može predstavljati uzor, putokaz, a Univerzitet Crne Gore i društvo sveukupno treba da odaberu ciljeve i put koji vodi do njihovog ispunjenja. To je jedan dugotrajan i mukotrpan posao, kome mora biti posvećeno čitavo društvo i država, ne samo univerziteti koji treba da stvaraju globalno zapošljive studente.
Mišljenja sam da studenti mogu steći vještine kod kuće istovjetne onima koje stiču kada idu na razmjene i putuju. Prvi potez bi svakako bio jačanje internacionalizacije. Crna Gora je na dobrom putu i važno je da nastavite da radite na povećanju internacionalnih istraživača koji bi boravili i radili u naučnim timovima u Crnoj Gori, ali i privući upravo one koju su iskustva sticali van zemlje da se vrate i svoja znanja podijele u svojoj zemlji. Koliko sam upoznata, sve je više fondova za naučno-istraživački rad i dobro je nastaviti s tom praksom. Naravno, kao najvažniju pretpostavku navodim spremnost da ovo bude strateški cilj države i Univerziteta i da ključne promjene i reorganizacija treba da kreću odozgo ka dolje. Kada je nešto prioritetni strateški cilj, onda je to sigurnost i za docente i profesore sa strane da rado borave u Crnoj Gori.
POBJEDA: Rekli ste nešto veoma zanimljivo- ,,učenje na engleskom jeziku ne znači internacionalizaciju. Engleski jezik je samo sredstvo“?
PREDOVIĆ: Navešću opet primjer Bokonija. Jedan italijanski student koji studira na ovom univerzitetu na italijanskom jeziku svakako se osjeća kao građanin svijeta jer skoro svi profesori imaju mnogo internacionalnog iskustva.
Velika većina je živjela i doškolovala se u inostranstvu, objavljuju svoje radove u internacionalnim naučnim časopisima, stalno se potvrđujući, radeći i dokazujući se na internacionalnom nivou. Na ovom univerzitetu ćete naći studente s drugih svjetskih univerziteta, Harvarda, Oksforda, ali i Crne Gore, što me posebno čini srećnom. Upravo ovo nas osnažuje u smislu pomenute internacionalizacije. To su studenti koji žele da nauče italijanski jezik, podijele iskustva s italijanskim kolegama. Bokoni ima mnogo klubova koje su formirali studenti gdje su članovi i mnogi inostrani studenti. Pozivaju direktore i predstavnike najznačajnijih italijanskih i internacionalnih kompanija da pričaju o finansijama, organizaciji, menadžmentu i mnogim drugim temama koje mogu biti korisne za razvoj karijere. Upravo je ovo još jedan od primjera internacionalizacije.
Takođe, imaju i svoj radio koji sve više postaje važan glas u komunikaciji sa svim javnostima. Da rezimiram, engleski jezik jeste instrument koji je neophodan, ali je prije svega sama atmosfera na univerzitetu internacionalna.
(opširnije u Pobjedi)