Prijedlogom zakona o budžetu za 2024. godinu Ministarstvo odbrane je planiralo sredstva u ukupnom iznosu od 138,90 miliona eura za sektor odbrane ili 2,01 odsto BDP. Na ovaj način Crna Gora, kao NATO članica, pokazuje svoju punu posvećenost u ispunjavanju međunarodnih obaveza.
To se navodi u informaciji o presjeku stanja u Ministarstvu odbrane koju je objavila Vlada. U pitanju je, ukoliko bude usvojen, rekordan budžet za odbranu u istoriji Crne Gore.
NATO standardi
„U skladu sa zaključcima sa NATO samita u Velsu i Briselu, sve zemlje članice obavezne su da za sektor odbrane obezbijede izdvajanje od najmanje dva odsto BDP. Zakonom o budžetu Crne Gore za 2023. godinu za sektor odbrane obezbijeđena su sredstva u ukupnom iznosu od 124,58 miliona eura. Trenutna realizacija budžeta za sektor odbrane iznosi 1,26 odsto BDP, odnosno 98,08 miliona eura. Očekivana potrošnja do kraja godine iznosi 1,73 odsto BDP, odnosno 111,86 miliona eura. Putem izmjena i dopuna Zakona o budžetu Crne Gore za 2023. godinu stvoriće se uslovi za izmirenje obaveza i planirane nabavke do kraja godine, odnosno dostizanje izdvajanja za sektor odbrane (blizu 2% BDP), čime bi Crna Gora, kao NATO članica, pokazala svoju punu posvećenost u ispunjavanju međunarodnih obaveza“, navodi se u dokumentu Spajićeve Vlade.
Ministar odbrane Dragan Krapović je u odgovoru na upit Pobjede potvrdio te informacije.
„Prijedlogom budžetskih sredstava za 2024. godinu Ministarstvo odbrane je predložilo da se za potrebe sektora odbrane obezbijede sredstva u iznosu od 138,9 miliona eura, što u odnosu na projektovani BDP Crne Gore, shodno smjernicama makroekonomske i fiskalne politike 2023-2026. godine, predstavlja 2,01% BDP. Planiranje sredstava za sektor odbrane u skladu je sa zaključcima sa NATO samita u Velsu i Briselu. Ovdje ulaze vojne penzije, prihodi, krediti, kapitalni budžet, Direkcija za zaštitu tajnih podataka i budžet Ministarstva odbrane“, rekao je Krapović Pobjedi.
Fali vojnika
U vladinom dokumentu se navodi da je na dan 31. oktobar 2023. ukupan broj formacijskih mjesta u Vojsci Crne Gore 2,368.
„Broj popunjenih formacijskih mjesta je 1.939, od čega 282 oficira, 779 podoficira, 617 vojnika po ugovoru i 254 civilna lica u službi u Vojsci. Nepopunjeno je 429 formacijskih mjesta“, navodi se u dokumentu.
Kad je u pitanju Ministarstvo odbrane, ukupan broj sistematizovanih radnih mjesta državnih službenika i namještenika je 260.
Broj popunjenih radnih mjesta je 206 plus 3 privremeno upućena lica, od čega su 44 oficira i 16 podoficira raspoređeni na sistematizovanim radnim mjestima u Ministarstvu. Ukupan broj nepopunjenih radnih mjesta je 43. U toku su postupci za popunu radnih mjesta putem javnog oglasa za još sedam lica. Ukupno radno angažovanih u Ministarstvu odbrane (Vojska i Ministarstvo) je 2.002 lica.
Ministarstvo nije usvojilo plan popune Vojske ljudstvom i materijalnim sredstvima, što figurira kao prioritetna obaveza u narednom periodu imajući u vidu ambicije Vojske da poveća doprinos Alijansi angažujući u NATO operacijama dodatne snage. Takođe, nije usvojen plan mobilizacije Vojske, s obzirom da su zakonske obaveze koje se odnose na mobilizaciju tek inicirane i u toku je usaglašavanje aktivnosti sa Generalštabom Vojske u ovoj oblasti.
„U dijelu izvršavanja plana odbrane Crne Gore, Ministarstvo je u skladu sa svojim nadležnostima pružalo stručnu pomoć i podršku nosiocima odbrambenih priprema. Imajući u vidu značajne promjene bezbjednosnog okruženja, kao i obaveze članstva u kolektivni sistem bezbjednosti, Crna Gora kao kredibilan partner, u cilju jačanja sposobnosti odbrane i odvraćanja, u narednom periodu pristupiće izradi plana odbrane koji će biti potpuno usklađen sa regionalnim NATO planovima odbrane i odvraćanja. S tim u vezi, važno je imati u vidu da preduslov za izmjene i ažuriranje dokumenata plana odbrane podrazumijeva donošenje podzakonskih akata koji proizilaze iz Zakona o odbrani, a koji je trenutno u postupku usvajanja u Skupštini Crne Gore. Upravljanje krizama obuhvata skup odluka, mjera i aktivnosti koje utiču na krizu i posljedice krize, ali i na organizaciju, pripreme, djelovanje i raspodjelu resursa. Crna Gora u svojim normativnim propisima nije definisala termin kriza, niti isti prepoznaje kao stanje nacionalne bezbjednosti“, zaključuje se u dokumentu.