Društvo

Ministarstvo prosvjete saopštilo da će do kraja septembra isplatiti nagrade za osvojena mjesta na takmičenjima

Za đake i mentore 161.276 eura

Pojedini profesori požalili su se redakciji Pobjede da im kasni isplata nagrada za mentorstvo đacima koji su osvojili priznanja na državnim takmičenjima, ali iz Ministarstva prosvjete odgovaraju da nije propisan rok za isplatu nagrada i da je praksa da se isplaćuje prije početka nove školske godine.

Za đake i mentore 161.276 eura Foto: UGC
PobjedaIzvor

Ukupan iznos za nagrade za đake i mentore je 161.276 eura, dodaju iz Ministarstva. Nagradiće 198 đaka i 99 mentora.

Iz Ministarstva navode da se nagrade isplaćuju kada roditelji nagrađene djece dostave zahtjev školi, a potom škola proslijedi zahtjev ovom resoru.

- Dakle, najrealnija opcija za isplatu bi trebao biti kraj septembra – kažu iz Ministarstva kojim rukovodi ministar Miomir Vojinović.

Nagrade za đake za prva tri mjesta su 1.000, 700, 500 eura, dok je za mentore taj iznos za prvo mjesto 606,60 eura, drugo 456,30 eura i treće 304,20 eura.

Bronza za Medunjanin

Iz Ispitnog centra Crne Gore saopšteno je juče da je crnogorski tim zabilježio uspjeh na 19. Međunarodnoj geografskoj olimpijadi (iGeo 2023). Učenica SMŠ „Bećo Bašić“ iz Plava Zada Medunjanin osvojila je bronzanu medalju na 19. Međunarodnoj geografskoj olimpijadi, takmičenju učenika srednjih škola, koje je održano od 8. do 14. avgusta u Bandungu u Indoneziji.

Na takmičenju je učestvovalo 177 učenika iz 45 zemalja, saopštio je direktor Ispitnog centra mr Miloš Trivić.

Crnu Goru su na ovom takmičenju predstavljale i učenice: Dajana Đuranović iz Gimnazije „Petar I Petrović Njegoš“ iz Danilovgrada i Marija Jovićević i Iva Vučković iz Gimnazije Cetinje.

Organizatori i pokrovitelji odlaska na ovo takmičenje su Ispitni centar i Ministarstvo prosvjete Vlade Crne Gore, a tim su predvodili profesor Miloš Mrvaljević i predstavnik Ispitnog centra Dragoje Đokić.

- Čestitke Zadi i timu - naveo je Trivić.

S druge strane, dio javnosti kritikovao je što se Crna Gora pozicionirala na 96. mjestu na Međunarodnoj olimpijadi iz matematike koja je održana nedavno u Japanu. Na takmičenju je učestvovalo 112 timova. Crnu Goru je predvodio četvoročlani tim. Takmičenje je koncipirano da se mjeri znanje kroz timski i ekipni rezultat. U individualnom je đak Egor Georgievski postigao bolji skor zbog čega je pohvaljen.

Na Međunarodnoj olimpijadi iz matematike mahom su svi u regionu bolji od nas. Bosna i Hercegovina je na 36. mjestu, Srbija na 42, Slovenija 64, Albanija 80.

Sa PMF-a su rekli da oni smatraju da rezultati koje je crnogorski tim ostvario na Međunarodnoj olimpijadi iz matematike nije loš.

Kako su naveli, uzimajući u obzir da pripreme za takmičenje počinju nakon selekcije tima, što je relativno blizu takmičenja, i da su se ovi takmičari po prvi put takmičili ove godine na takmičenju tog nivoa, rezultat je zadovoljavajući.

Profesorica podgoričke Gimnazije ,,Slobodan Škerović“ Aleksandrina Vujačić rekla je nedavno za Pobjedu da sa Međunarodne olimpijade iz matematike imamo jednu pohvalu. Dodala je i da je jedan takmičar iz fizike, prvak, takođe, zamalo dobio pohvalu. Donešena je, s druge strane, kaže profesorica, medalja sa takmičenja iz biologije.

- Svi, ali doslovce svi su se spremali sami i/ili sa svojim predmetnim nastavnicima, jer desetak dana priprema na Prirodno-matematičkom fakultetu je blam i pominjati - rekla je ona.

Loš kvalitet obrazovanja

Akademik Crnogorske akademije nauka i umjetnosti prof. dr Slobodan Backović kazao je nedavno da kvalitet obrazovanja i postignuća učenika zavise od više faktora: finansiranja obrazovnog sistema, uslova za boravak djece u školi, školskog ambijenta, rukovođenja školom i organizacije rada škole, opremljenosti škole didaktičkom, IT i laboratorijskom opremom, metoda rada sa učenicima i efektivnosti nastavnika, obrazovanosti nastavnika, njihovih plata i motivacija za rad, podrške roditelja…

- Šta mislite, koliko za sve od navedenog možemo reći da zadovoljava potrebne opšte standarde u našem obrazovnom sistemu - rekao je on.

Osim faktora koji su vezani za sam obrazovni sistem postignuća učenika, smatra Backović, zavise i od društvenog ambijenta u kojem se obrazovanje stiče, odnosno od uticaja i potrebe društva da motivišu mlade da uče i budu obrazovani.

- Da li u Crnoj Gori posljednjih godina postoji potreba za znanjem, odnosno potreba da nešto znaš i možeš da uradiš da bi dobio posao i bio koristan društvu ili je potrebno nešto drugo? Pitamo li se ko su danas djeci u našem društvu uzori - navodi Backović.

Smatra da imamo loš kvalitet obrazovanja i da se to održava na pozicioniranje na međunarodnim takmičenjima. Akademik je rekao da rezultati koje postižu naši učenici na međunarodnim takmičenima pokazuju gdje se nalazi naš obrazovni sistem u

odnosu na druge. Osim međunarodnih olimpijada, naši učenici učestvuju u međunarodnim testiranjima PISA, TIMS i PIRLS. Rezultati ovih testiranja i nacionalno testiranje koje realizuje Ispitni centar treba da budu putokaz za unapređenje obrazovanja naše djece, kaže akademik.

- Ako se sjetimo rezultata naših učenika na PISA 2018. i TIMS 2019. testiranjima, oni su ponovljeni na ovoj Olimpijadi i ne treba da nas iznenađuju. Možemo da postavimo pitanje: šta su prosvjetne vlasti uradile da se rezultati iz PISA 2018. ne ponove ili budu gori na PISA 2022. ili Olimpijadi 2023 - rekao je on.

Crna Gora je na ovoj olimpijadi po rezultatu u zadnjoj trećini zemalja kao što je bila i na PISA 2018. testiranju, dodaje akademik.

- Učenici iz regiona su bolji i i na pomenutim međunarodnim testiranjima PISA i TIMS od naših učenika - rekao je Backović.

Crna Gora je prvi put na Međunarodnoj olimpijadi iz matematike učestvovala 2007. godine. Osvojene su tri srebrne medalje, a bronzanih dvije. Pohvaljeno je 18 crnogorskih učenika.

Portal Analitika