Abiznis

SVJETSKA BANKA: Opšti javni poslovi “probili” crnogorski budžet za čak 50 odsto

sbslajd
N
ajznačajniji manjak informacija odnosi se na državna preduzeća: nedostataju ažurirani i konsolidovani podaci u vezi sa 30 državnih preduzeća koji čine oko 4 odsto ukupne zaposlenosti, uključujuci podatke o njihovim eventualnim obavezama i drugim fiskalnim rizicima, ocijenila je Svjetska banka.

SVJETSKA BANKA: Opšti javni poslovi “probili” crnogorski budžet za čak 50 odsto
Portal AnalitikaIzvor

 

Svjetska banka u dokumentu “Crna Gora ocjena javnih rashoda i finansijske odgovornosti” smatra da se najveće odstupanja u rashodima crnogorskog budžeta odnosi na opšte javne poslove gdje je svake godine premašen budžet za čak 50 odsto.

- Stvarni državni prihodi i rashodi su značajno odstupili od budžeta odobrenih u 2010., 2011. i 2012. godini. U 2011. i 2012. godini, bilo je potrebno izvršiti rebalans budžeta koje je odobrila Skupština, što je uglavnom bio rezultat pada prihoda. Najveće odstupanje u rashodima u svakoj navedenoj godini je bilo kod opštih javnih poslova, koji uključuju niz različitih aktivnosti i koji su premašili svoj budžet u prosjeku za 50 odsto svake godine, a na račun ekonomskih poslova, zaštite životne sredine, sporta, kulture i religije. Ovo je glavni razlog odstupanja u ukupnim rashodima i njihovoj strukturi. Dio probijanja budžeta kod opštih javnih poslova može se pripisati i nebudžetiranim plaćanjem garancija za pozajmice preduzeća u 2011. i 2012. godini, navodi se u Izvještaju o rezultatima upravljanja javnim finansijama koje je sačinila Svjetska banka, a koji je dostavljen Portalu Analitika.

Kapitalni budžet je generalno trošen u iznosu ispod odobrenog, pri čemu su rezanja dijelom odgovor na fiskalnu disciplinu. Rezultati ostalih ekonomskih kategorija su blizu budžeta. Ukupno odstupanje u rashodima (PU-1) je ocijenjeno ocjenom B, kao u 2008. godini; došlo bi do napretka da nije bilo neophodno platiti garancije u 2011. i 2012. godini

Manjak informacija kod državnih preduzeća: Najznačajniji manjak informacija odnosi se na državna preduzeća: nedostataju ažurirani i konsolidovani podaci u vezi sa 30 državnih preduzeća koji čine oko 4 odsto ukupne zaposlenosti, uključujuci podatke o njihovim eventualnim obavezama i drugim fiskalnim rizicima.

Transparentnost fiskalnih odnosa unutar vlade je smanjena zbog složenih pravila o podjeli zajednickih prihoda i Egalizacionog fonda. Opštinske vlasti teško da mogu napraviti pouzdane projekcije u vezi sa sopstvenim prihodima ili transferima od strane centralne vlade u sledecoj godini prije nego što finalizuju i prezentuju svoje budžete savjetima na odobravanje

Ovo je druga po redu PEFA procjena za Crnu Goru, a odnosi se na podatke iz perioda od 2010. god. - 2012. god. Prva procjena je objavljena u julu 2009. godine, a odnosila se na podatke iz perioda od 2005. god. - 2007. god. U periodu između ove dvije procjene, ostvaren je pomak u mnogim oblastima, posebno u vezi sa ukupnim ostvarenim prihodima (PU-3), stanjem docnji na strani rashoda (PU-4), klasifikacijom budžeta (PU-5), upravljanjem stanjem gotovine, dugom i garancijama (PU-17), efikasnošcu kontrole platnog spiska (PU-18), transparentnošcu, konkurencijom i mehanizmom žalbi u oblasti nabavke (PU-19), zakonodavnim nadzorom izvještaja eksterne revizije (PU-28) i primjenom nacionalnih procedura na međunarodnu pomoć. Ostvaren je pomak u predviđanju prihoda, što je rezultat većeg iskustva i pojačanja kadrova u odgovornom sektoru MF, navodi se u Izvještaju.

Portal Analitika